سود سهام عدالت چه زمانی پرداخت می شود؟

افزایش هفت برابری اعتبار دولتی کمک به حمل و نقل عمومی، افزایش ۲۵ درصدی تولید برق در نیروگاه اصفهان، واگذاری شرکت های خودروسازی تا پایان سال ۹۹، خرابی شدید ۸۰۰ کیلومتری راه های اصفهان و بی رغبتی صنایع زنجان برای استفاده از پساب ها، عناوین مهم ترین اخبار اقتصادی در هفته گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سود سهام عدالت در سال مالی ۱۳۹۷ نسبت به سال مالی قبلش حدود ۵۰ تومان افزایش داشته است؛ به این ترتیب مشمولان سهام عدالت که یک میلیون تومان سهام دارند حدود ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار تومان سود خواهند گرفت.
 در سال ۱۳۹۶ کسانی که به ارزش یک میلیون تومان سهام عدالت داشتند بابت سود سال مالی ۱۳۹۵ معادل ۱۵۰ هزار تومان دریافت کردند.
در سال گذشته نیز مشمولان سهام عدالت که یک میلیون تومان از این سهام را داشتند به ازای سود پرتفوی سهام عدالت سال مالی ۱۳۹۶ معادل ۱۷۵ هزار تومان سود دریافت کردند.
اما سود سال مالی ۱۳۹۷ هنوز  به طور قطعی مشخص نبود، چرا که مجامع تعدادی از شرکت‌های مهم که در پرتفوی سهام عدالت بودند از جمله هلدینگ خلیج فارس هنوز برگزار نشده بود.
۲۹ مهرماه امسال مجمع هلدینگ خلیج فارس برگزار شد. بدین ترتیب اگر این هلدینگ سود سهام عدالت را حدود ۱۲۰۰ تومان شناسایی کند با توجه به برگزاری مجامع دیگر شرکت‌های سهام عدالتی که برگزار شده، سودی معادل ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار تومان برای مشمولان سهام عدالت که ارزش سهام‌شان یک میلیون تومان است، پیش‌بینی می‌شود.
ارزش پرتفوی سهام عدالت در گذشته ۲۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که طی سال گذشته این عدد به حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان رسید. به این ترتیب ارزش پرتفوی سهام عدالت در این مدت بیش از شش برابر شده است.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی نیز در همین ارتباط گفت که سهام عدالت حداکثر تا آبان سال ۹۹ آزادسازی می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد. آزادسازی سهام عدالت از دستورات رهبر معظم انقلاب است و به طور قطع اجرایی خواهد شد.

علیرضا صالح یکی از اهداف اصل ۴۴ قانون اساسی را تشویق مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس ذکر کرد و افزود: امیدواریم این امر هر چه زودتر با آزادسازی سهام عدالت محقق پیدا کند.

وی با اشاره به زمان پرداخت سود سهام عدالت خاطر نشان کرد: امیدواریم از اوایل اسفند سال جاری سود سهام عدالت به مردم واریز شود. رقم دقیق آن در وضعیت کنونی مشخص نیست و باید در ابتدا سود مدنظر از شرکت‌ها دریافت و در انتها به حسابِ دارندگان سهم پرداخت کرد.

دیگر اخبار مهم اقتصادی را در ادامه بخوانید:

**یک پژوهشگر اقتصادی گفت: سیاست‌های حمایتی مانند سیاست تخصیص ارز ترجیحی، تسهیلات تکلیفی بانک‌ها، خریدهای تضمینی به ظاهر با هدف حمایت از خانوارهاست، در عمل به ناترازی مالی دولت و تشدید ناترازی بانک‌ها و انتقال آنها به متغیرهای پولی و در نتیجه تورم منجر شده است.

**وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از طرح خود در خصوص عرضه تلفن های همراه هوشمند، زیبا، با کیفیت و ارزان و با قیمت هایی زیر سه میلیون تومان به صورت اقساط از سوی این وزارتخانه خبر داد.

**نائب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به واکنش برخی از فعالان اجتماعی به صحبت های اخیر رئیس جمهور، گفت: من فکر می کنم برای دولتی که به کلیه اصول علمی حکمرانی اقتصادی بی توجه بوده؛عدم بروز قحطی،اگر یک دستاورد نباشد، واقعا یک اتفاق خاص و قابل توجه است؛که جای خوشحالی دارد.

**دبیر کل انجمن اقتصاددانان ایران با اشاره به صحبت های یک استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: همه افراد بودجه را از هر طریق و بدون ذکر دلایلی که موجب این وضعیت شده، نقد می کنند.

**سخنگوی گمرک گفت: ارزش تجارت خارجی کشور در ۹ ماهه امسال به ۶۳ میلیارد و ۷۳۶ میلیون دلار رسید که سهم صادرات غیرنفتی ۳۱ میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلار و واردات نیز ۳۱ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار بوده است.

سید روح‌الله لطیفی درخصوص آمار صادرات کشور در ۹ ماهه سال ۹۸ اظهار کرد: در این مدت میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، کوره، نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی بالغ بر ۱۰۳ میلیون و۵۸۷ هزار تن به ارزش ۳۱ میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته از حیث وزنی ۱۸.۵ درصد رشد داشته است.

وی افزود: میزان واردات کشور در این مدت به ۳۱ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار و به وزن ۲۴ میلیون و ۹۷۹ هزار تن رسید.

**مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سهم خدمات حمل‌ونقل از تولید ناخالص ملی حدود ۹ درصد و در مقابل هزینه خسارات سوانح رانندگی بیش از هفت درصد تولید ناخالص ملی است، تصریح کرد: تلاش برای کاهش سوانح جاده‌ای حرکت در مسیر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

مرتضی باقری در جلسه مشترک کمیسیون ایمنی راه‌ها اظهار کرد: اهمیت موضوع امدادرسانی سریع با هدف کاهش تلفات پس از وقوع سوانح در دستور کار قرار گرفته است.

**مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق اصفهان گفت: نیروگاه حرارتی اصفهان با تولید بیش از دو میلیارد و ۴۰۳ میلیون کیلووات برق، در ۹ ماهه سال جاری ۲۵ درصد افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

امیر نریمانی با بیان اینکه ظرفیت نامی تولید واحدهای مولد برق نیروگاه اصفهان ۸۳۵ مگاوات است، اظهار کرد: این نیروگاه از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، دو میلیارد و ۴۰۳ میلیون و ۶۶۱ هزار کیلووات ساعت برق تولیدی را به شبکه سراسری برق کشور تحویل داده است.

وی افزود: تولید برق در نیروگاه اصفهان بیش از ۲۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

**یک کارشناس صنعت خودرو گفت: افزایش قیمت خودرو در ماه های اخیر همراه با موج افزایشی در قیمت بیشتر محصولات مورد نیاز مردم در بازار ها صورت پذیرفته و این یک روند طبیعی است.

یاور رضایی در گفت و گو با ایمنا، با اشاره به تدوین نظام شیوه بندی دولت برای خرید خودرو از طریق نرم افزار های اینترنتی، اظهار کرد: بسیاری از برنامه ریزان و کارشناسان اقتصادی دولت، علت افزایش نرخ خودرو در بازار را تاثیر پذیرفتن این بازار از نرم افزارهای اینترنتی خرید و فروش خودرو همچون دیوار و شیپور می دانند.

وی افزود: این اعتقاد برنامه ریزان اقتصادی دولت در حالی از سوی برخی از مسئولان مطرح می شود که بسیار واضح است تنها قیمت محصولات شرکت های خودروسازی ایرانی و خودروها در نرم افزارهای خرید و فروش کالای نو یا دست دوم افزایش پیدا نکرده و همه اقلامی که تا پیش از این با قیمت های بسیار مناسب در دسته های مختلف این اپلیکیشن ها به فروش می رسیده، اکنون افزایش قیمت چشمگیری را نسبت به گذشته تجربه کرده است.

**سرپرست معاونت امور حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت صنعت از واگذاری شرکت‌های خودروسازی تا پایان سال آینده خبر داد.

افشار فتح الهی اظهار کرد: واگذاری این شرکت‌ها در سه مرحله تعریف شده است، که باید انجام شود.

وی تشریح کرد: مرحله اول واگذاری اموال غیرتولیدی آنها است که الان شروع شده و بخشی از آنها واگذار شده و بخشی دیگر با فرآیند کارشناسی در حال انجام است.

سرپرست معاونت امور حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت صنعت با بیان اینکه سطح دیگر واگذاری مربوط به شرکت های زیرمجموعه وابسته به خودروسازان است، گفت: واگذاری این شرکت ها ممکن است در قالب سهام یا مالکیت کامل باشد که در بخشی از شرکت‌های اولویت‌دار این کار شروع شده است.

**معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اصفهان گفت:  ساخت راه در حوزه راه و شهرسازی است، در استان اصفهان ۸۰۰ کیلومتر خرابی شدید در راه‌های شریانی وجود دارد که تعمیرات و بهسازی آنها بودجه‌ای معادل ۳۵۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

 فرزاد دادخواه بعد از ظهر (چهارشنبه) در نشست با شهرداران شرق اصفهان، اعضای شوراهای اسلامی شهرها و بخشداران بخشهای شش گانه شهرستان اصفهان، با تبریک ولادت حضرت زینب (س)، اظهار کرد: با وجود کمبود اعتبارات اگر تفاهمات و مشارکت‌های دستگاهی نباشد پروژه‌های استان به نتیجه نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه ساخت راه در حوزه راهداری نیست، افزود: ساخت راه در حوزه راه و شهرسازی است و در استان اصفهان ۸۰۰ کیلومتر خرابی شدید در راه‌های شریانی وجود دارد که تعمیرات و بهسازی آنها بودجه‌ای معادل ۳۵۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

**معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، گفت: با توجه به بودجه محدود، پروژه‌ها باید اولویت‌بندی شود و در پروژه‌ها ابتدا توجه به حفظ جان انسان‌ها اهمیت دارد و بعد از آن توجه به رفع حادثه‌خیزی نقاط، بهسازی و نوسازی روکش آسفالت‌ محورها در دستور کار قرار گیرد.

رضا اکبری بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) در نشست با شهرداران شرق اصفهان، اعضای شوراهای اسلامی شهرها و بخشداران بخش‌های شش گانه شهرستان اصفهان، که به دعوت ناهید تاج الدین، نماینده اصفهان انجام شد، اظهار کرد: اولویت در تخصیص اعتبارات باید تکمیل پروژه‌های نیمه کاره باشد که در این مورد بیش از ۹۰ موضوع موارد درخواست شهرداران و دهیاران اصفهان را احصاء کردیم و بخشی از آنها را در اولویت اول و بخشی در اولویت دوم است.

وی با تاکید بر اینکه باید اولویت را به پروژه‌های نیمه کاره بدهیم، افزود: نباید از دستگاه‌ها درخواست کار خلاف قانون بشود و باید در مورد حریم‌های روستایی مجوزات لازم رعایت شود.

**عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان مواد غذایی و رئیس کمیسیون غذا و دارو اتاق بازرگانی مشترک ایران و انگلیس گفت: رئیس کل بانک مرکزی به جای وعده و وعیدهای متعدد، به صراحت و شفافیت درباره سقوط ارزش پول ملی در زمان خود توضیح دهد.

**دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران با اشاره به حداقلی بودن امکانات در هواپیماهای ایرانی، گفت: اقتصاد دستوری هوانوردی از یک سو و تحریم ها دو سوی تحلیل صنعت هوانوردی ایران است.

**رئیس آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان از تدوین اولین اطلس گرده شناسی عسل در راستای تقلبات عسل، اصالت سنجی و قیمت گذاری واقعی خبر داد.

**با سپری شدن آخرین روزهای سال ۲۰۱۹، فوربس در تازه ترین گزارش خود از پربازده ترین سهم های بازار آمریکا گزارشی ارائه کرد که در آن فعالیت سهام برتر در بازار وال استریت را مورد بررسی قرار داده است.

فوربس در یک سال گذشته، شاخص اس اند پی (S&P) توانست با بازدهی ۲۷ درصدی همراه شود  به همین دلیل می توان گفت که سال ۲۰۱۹ میلادی یکی از بهترین سال ها برای سرمایه گذاری در بازار سهام آمریکا بوده است.

رشد شاخص اس اند پی (S&P) نشان دهنده این است که، صنعت تکنولوژی بیشترین طرفدار را در میان دیگر صنایع داشته است و به این ترتیب این صنعت، برترین صنعت و پربازده ترین آن در میان دیگر رقبا بوده است و توانسته با رشد ارزش بازار یک سال گذشته را به پایان برساند.

با رشد بی نظیر این صنعت، صنایع رقیب دیگر مانند صنایع دارویی، شیمیایی و خدماتی از رشدی که در صنعت تکنولوژی ایجاد شده بود عقب ماندند و با این که این صنایع نیز رشدی نسبی را داشتند اما هیچ یک به اندازه صنعت تکنولوژی نتوانستند رکوردی به ثبت برسانند.

**مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت:در حال حاضر ۱۲میلیون متر مکعب پساب توسط شبکه فاضلاب شهر زنجان تولید می شود که قابلیت استفاده در بخش صنعت و کشاورزی را دارد هر چند بخش صنعت رغبتی برای استفاده از پساب فاضلاب ندارد.

علیرضا جزء قاسمی در نشستی خبری عصر سه شنبه _۱۰ دی ماه_ با بیان اینکه در سال جاری اعتبار مصوب در آبفای شهری ۸۸ میلیارد تومان و آبفار ۷۵ میلیارد تومان است، اظهار کرد: در مجموع ۱۶۳ میلیارد تومان  اعتبار در آب و فاضلاب استان مصوب شده که ۳۸ درصد آن تخصیص داده شده است.

وی با بیان اینکه در شهرهای استان یک‌هزار و ۳۳ انشعاب غیرمجاز و در روستاها ۳۳۴ مورد انشعاب غیر مجاز شناسایی شده است، افزود: متأسفانه انشعابات غیرمجاز از مشکلات اصلی آب و فاضلاب استان است.

**معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: واحدهای صنفی خرد برای حذف نشدن از گردونه رقابت باید با شرایط روز خود را تطبیق دهند. این وظیفه اتحادیه های صنفی است که برنامه ریزی ها و مشورت های لازم را به چنین واحدهایی ارائه کنند.

عباس قبادی در گفت و گو با ایمنا، درباره چگونگی انطباق واحدهای صنفی کوچک با شرایط بازار با وجود فروشگاه های زنجیره ای بزرگ که در برخی موارد مبادرت به ارائه کالا با قیمتی پایین تر از واحدهای صنفی دارند، اظهار کرد: ارتباط میان فروشگاه های زنجیره ای و بنگاه های خرد اقتصادی بر اساس اصول رقابتی است، بی شک شهروندان تمایل بیشتری به خرید اقلام مورد نیاز خود با قیمت کمتر از فروشگاه های زنجیره ای دارند.

**استاندار اصفهان در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان به بانک های متخلف استان اصفهان هشدار داد.

عباس رضایی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اظهار کرد: به بانک هایی که شرایط را برای رونق تولید و اشتغالزایی صاحبان صنایع هموار نمی کنند و مانع پیشرفت بخش های اقتصادی استان می شوند، برخورد جدی خواهیم کرد.

**نائب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: معضل  آلودگی هوا فقط بحث کیفیت خودرو و سوخت نیست. ضعف مفرط و کیفیت پایین حاکمیت شهری، باری بر سکونتگاه های اصلی کشور تحمیل کرده که از ظرفیت زیستی آنها خارج است.

**قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: در حال حاضر ارز ۴۲۰۰ تومانی به حدود شش تا هفت قلم کالای اساسی تعلق می‌گیرد که مایحتاج ضروری سفره اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه را تشکیل می‌دهد.

**نخستین سایت آموزشی مهارت های فنی_ تخصصی شرکت آب و فاضلاب کشور در استان اصفهان افتتاح شد.

هاشم امینی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان و رئیس کمیته اجرایی مسابقات سه شنبه _ ۱۰ دی ماه_ در نخستین دوره مسابقات کشوری مهارت‌های فنی تخصصی شرکت های آب و فاضلاب، اظهار کرد: شاهد برگزاری اتفاق بزرگی در کشور هستیم که نشان از بلوغ و پیشرفت در مدیریت منابع انسانی است، این بالندگی و رشد سبب افزایش کیفیت خدمات می شود.

**مقایسه سرانه بنزین استان‌ها و سهم آنان از پرداخت کمک معیشت خانوار نشان می دهد که بین میزان مصرف بنزین و دریافت سبد معیشتی رابطه معکوس وجود دارد.

بر اساس اطلاعات معاونت رفاه اجتماعی، طبق نمودار ذیل، با حذف برخی استثنائات (استان گیلان) استان‌هایی که بیشترین سهم از میزان مصرف بنزین را دارند، در نیمه پایینی دریافت بسته حمایت معیشتی قرار گرفته‌اند و استان‌هایی که در نیمه پایین مصرف بنزین قرار دارند، سهم بیشتری از دریافت ها را کسب کرده‌اند.

استان های تهران و البرز که بیشترین مصرف بنزین را دارا هستند کمترین سبد حمایت معیشتی و برعکس استان های کم برخورداری که کمترین میزان مصرف بنزین را داشته اند بیشترین سبد حمایت معیشتی را دریافت کرده اند.

**یک کارشناس اقتصادی گفت: میزان وابستگی لایحه بودجه ۹۹ به درآمد های نفتی نسبت به بودجه سال های گذشته کاهش چشمگیری پیدا نکرده و کاهش درآمدهای نفتی با برداشت ۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت از صندوق توسعه ملی در سال آینده جبران می شود.

مهدی ابوطالبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه دولت در کاهش سهم درآمدهای نفتی در بودجه سال ۱۳۹۹، موفقیت چندانی به دست نیاورده است، اظهار کرد: جزئیات و ساختار نظام تامین مالی لایحه بودجه ۹۹، نشان می دهد به رغم تبلیغات اقتصادی دولت در حوزه کاهش وابستگی بودجه ۹۹ به درآمدهای نفتی، میزان وابستگی به درآمد حاصل از فروش نفت در لایحه بودجه ۹۹ و ۹۸ تفاوت قابل توجهی نداشته است.

وی افزود: نظام پرداخت در بازار های انرژی جهانی به صورت سالیانه فعال می شود و به همین دلیل درآمد حاصل از فروش نفت کشور در سال های گذشته در سال ۹۹ از سوی کشور های خریدار به حساب دولت واریز می شود، از این رو کاهش میزان فروش نفت در سال جاری تاثیر چندانی بر وابستگی لایحه بودجه امسال به درآمد های نفتی نخواهد داشت و تاثیرات اقتصادی مخرب خود را در بازه زمانی سه تا چهار سال آینده به دولت ایران وارد خواهد کرد.

**شرکت آب و فاضلاب استان تهران با توجه به اجرای گسترده عملیات نصب انشعاب فاضلاب در مناطق مختلف و به‌منظور پیشگیری از هرگونه سوء‌استفاده و مشکلات احتمالی برای شهروندان، اطلاعیه صادر کرد.

در اطلاعیه شرکت آب و فاضلاب استان تهران آمده است: "پیمانکاران فعال در نصب انشعاب فاضلاب در خارج از منزل به هیچ عنوان مجاز به دریافت هزینه برای انجام عملیات لوله‌گذاری تا محل نصب سیفون نیستند؛ هم‌چنین محل حفاری و نصب سیفون فاضلاب در مقابل مِلک باید با نظر مالک انجام شود.

**وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز ارزش تولیدات بخش معدن و صنایع معدنی به ۲۲ میلیارد دلار رسیده که نشانه قابلیت و توان بالای این بخش است و انتظار می‌رود روند روبه رشد خود را تداوم بخشد.

رضا رحمانی بعدازظهر _دوشنبه ۹ دی ماه_ پس از بازدید از بخش‌های مختلف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در جمع کارکنان این سازمان، اظهار کرد: امسال هفت محور راهبردی در وزارتخانه تعریف شده و بر این اساس ۳۴ برنامه اجرایی نیز شکل اجرایی به خود خواهد گرفت.

**مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان گفت: کارآفرینی در کشور ما فرایندی است که برخی از نهادها آن را با معنی سرکارگری اشتباه گرفته اند.

احسان مهدوی در جلسه شورای اشتغال این شهرستان، اظهار کرد: برخی از نهادها این صندوق را با بانک نیز اشتباه می گیرند و انتظار دارند ما به کارآفرینان تسهیلات ارائه دهیم در حالی که ما با مشارکت کارآفرینان، می توانیم حمایت مالی از آنها کنیم.

وی با اشاره به معضل بیکاری و ناتوانی کنترل آن از ناحیه دولت نیز گفت: دولت به تنهایی نمی تواند به این مسئله ورود کند پس باید در انجام کارها مشارکت محسوس شود.

**نائب رئیس چهارم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اگرچه در لایحه  بودجه۹۹، فروش یک‌ میلیون بشکه نفت در روز پیش‌بینی شده که قرار است سهم بودجه عمرانی باشد، اما به‌نظر می‌رسد این محقق نشود.

**بر اساس اعلام شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، سهمیه بنزین خودروهای سواری معلولان و جانبازان به جای ۶۰ لیتر، به ۱۰۰ لیتر افزایش پیدا کرد.

براساس مصوبات کارگروه مدیریت مصرف سوخت، سهمیه تخصیصی به خودروهای سواری دارای پلاک معلولان و جانبازان از ابتدای دی ماه سال­ جاری برای خودروهای بنزین سوز به میزان ۱۰۰ لیتر و خودروهای دوگانه سوز به میزان ۷۰ لیتر درماه است.

 البته میزان ۴۰ لیتر به سهمیه قبلی اضافه شده است که با تعویض کارت سوخت فعلی و صدور کارت جدید قابل بهره ­برداری خواهد بود.

تاکید می‌شود تولید و ارسال کارت سوخت جدید برای این دسته از خودروها در حال انجام است و نیاز به هیچگونه اقدام خاصی توسط مالکان نیست. 

**رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و رئیس هیئت مدیره انجمن صادرکنندگان صنایع دستی ایران با اشاره به افزایش قیمت بنزین، گفت: تورم، ناعادلانه ترین روش اخذ مالیات است، تورم باعث فقیرتر شدن فقرا می گردد و دارندگان ثروت را توانگرتر می‌کند.

**مدیرکل گمرکات استان اصفهان میزان صادرات این استان را در طول ۹ ماهه امسال پنج میلیون و ۵۴۹ هزار تن به ارزش دو میلیارد و پنج میلیون دلار اعلام کرد و گفت: میزان صادرات استان اصفهان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۱۵ درصد و از نظر وزن ۴۸ درصد رشد داشته است.

رسول کوهستانی پزوه سهم این استان از صادرات غیرنفتی کشور را پنج درصد برشمرد و اظهار کرد: یک‌هزار و ۱۲۶ قلم کلا از استان اصفهان در این مدت صادرات داشته ایم.

وی تصریح کرد: عمده صادرات استان اصفهان  محصولات و مصنوعات بوده که در واحد های تولیدی استان پردازش، فرآوری و تولید شده است؛ مهمترین کالاهای صادراتی استان اصفهان چدن، آهن و فولاد و مصنوعات آن  با ۵۱ درصد، فراورده‌های نفتی با ۱۹ درصد و محصولات شیمی آلی با پنج درصد بوده که بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

**یک کارشناس برنامه ریزی شهری گفت: شرکت های دانش بنیان نقش مهمی در توسعه اقتصاد شهری و رسیدن شهر به توسعه پایدار دارند و شهرداری ها باید از مشاوره های علمی- اقتصادی این تشکل ها استفاده حداکثری داشته باشند.

نازنین عادلجو در گفت و گو با ایمنا با بیان اینکه رشد گسترده علم در حوزه های مختلف، نظام های اقتصادی دنیا را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار کرد: امروزه تغییرات اقتصادی در نظام های مدیریت شهری منجر به افزایش اهمیت بکارگیری روش های دانش بنیان اداره شهر شده و از این رو بسیاری از شهرداری های جهان سعی می کنند با توسعه این روش ها، اقتصاد امن تری در بستر شهر داشته باشند.

وی افزود: در صورتی که سیستم های مدیریت شهری در دنیای امروز بتوانند از راهکار و روش های علمی برای مدیریت نظام اقتصادی و مالی یک شهر استفاده کنند در مسیر پرسرعت و پر از رقیب توسعه شهری جهان قرار می گیرند، در غیر این صورت رشد کند و آرامی در ریل توسعه شهری کشور های دنیا خواهند داشت و از دیگر شهرهای جهان که به دانش و فناوری های شهری روی آورده اند، عقب می مانند.

**وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در بخش خودرو اقدامات بسیار خوبی انجام شده و این صنعت امروز راه افتاده و کف پارکینگ خودروسازان از خودروهای دپو شده صفر شده است.

رضا رحمانی در جلسه ای با حضور فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا اظهار کرد: تزریق منابع جدید و داخلی سازی در صنعت خودرو کشور جواب داده و البته ضرورت دارد که احتیاطات لازم را برای ادامه کار و توسعه این صنعت بیش از پیش داشته باشیم.

وی با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص تامین مالی صنایع خودروسازی کشور گفت: امیدواریم این اتفاق به رونق بیشتر این صنعت کمک کند و همچنین باید فروش اموال مازاد شرکت های بزرگ خودروسازی را سرعت ببخشیم.

**نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران عباس آرگون می‌گوید فروش اموال مازاد بانک‌ها باعث آزاد شدن منابع و دارایی‌های منجمد و افزایش قدرت تسهیلات‌دهی آنها خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران درباره فروش اموال مازاد بانک‌ها اظهار داشت: مهم‌ترین موضوع این است که ببینیم سازوکار واگذاری اموال مازاد بانک چیست و چگونه قرار است این اموال واگذار شوند.

وی تصریح کرد: واگذاری اموال مازاد بانک‌ها باعث آزادی منابع و دارایی‌های منجمد شده آنها شده و قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌ها را افزایش می‌دهد ولی موضوع مهم قیمت‌گذاری این اموال است.

کد خبر 403920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.