پروانه ساختمان چه مدت اعتبار دارد؟

اخذ مجوزهای قانونی مهم‌ترین تکلیف فعالان صنعتی و صنفی، انبوه‌سازان و هنرمندان است. انجام عمل بدون اخذ مجوز، جرم بوده و فرد را مشمول مجازت‌های قانونی می‌کند؛ اما بسیاری از افراد از فرایند دریافت مجوزها و مراحل قانونی آن آگاه نیستند و به همین دلیل با اطاله بروکراسی و تکرار مراحل اداری مواجه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انجام هر عملی که مستقیم یا غیر مستقیم با حقوق دیگران مرتبط است نیازمند نظارت مراجع قانونی است که در قالب صدور مجوزها نمود پیدا می‌کند. دستگاه ناظر بر فعالیت هر صنف، شغل و رسته‌ای، مستنبط از قوانین موضوعه راجع به آن، آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌هایی برای تنویر فرایند نظارت، صدور و بازرسی وضع و به زیرمجموعه خود ابلاغ می‌کند.

شهرداری‌ها به واسطه وسعت فعالیت‌ها و دامنه اختیارات از پر مراجع‌ترین دستگاه‌های اجرایی است که هر روز شمار فراوانی از شهروندان به دلایل مختلف به آن رجوع می‌کنند. یکی از مهم‌ترین علل رجوع افراد به شهرداری اخذ مجوزهای ساختمانی است.

ساختمان‌سازی از رسته‌های شغلی است که با وجود زیرمجموعه فراوان با حقوق و منافع افراد زیادی از قبیل مالکان اراضی، انبوه‌سازان، فروشندگان مصالح ساختمانی، کارگران، خریداران و فروشندگان، اتحادیه‌های املاک و مستغلات، اصناف مربوط  به امور ساختمان و نظام بانکی مرتبط است، لذا اخذ مجوز در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است.

هدف از صدور پروانه ساخت و ساز اطمینان از طی مراحل فنی و مهندسی در فرایند ساخت، ایجاد زمینه مناسب برای بهره‌مندی از تسهیلات بانکی و بیمه ساختمان است؛ به علاوه وجود این سند قانونی سبب اتقان معاملات املاک و استناد به خیارات در موارد فساد بیع می‌شود.

کدام فعالیت‌های ساختمانی نیازمند اخذ مجوز است؟

هر قسم عملیات ساخت و ساز و اضافه کردن بخش‌های جدید یا ایجاد تغییرات عمده در ساختمان نیازمند اخذ مجوز از شهرداری است؛ گاه انجام بعضی اقدامات مانند ایجاد تغییرات در تاسیسات آب، برق و گاز نیازمند اخذ مجوز از شرکت‌های خدمات‌رسان و نظارت کارشناسان ذی‌صلاح این دستگاه‌ها است. انجام اقدامات توسط مالک، مستاجر، منتفع یا پیمانکار حرفه‌ای نیز تاثیری در الزام به اخذ مجوز ندارد. البته ممکن است شهرداری‌های مناطق نیز دستورالعمل‌های ویژه‌ای در این خصوص داشته باشند که موارد دیگری را نیز به این امور اضافه کند.

مراحل صدور مجوز ساختمان

پیش از این برای هر ساختمان پروانه ساختمانی صادر می‌شد، اما با اصلاح رویه و برای کاستن از موارد اجمال و نقص این مجوزها که منجر به طرح دعاوی حقوقی می‌شد، اطلاعات مندرج در این اسناد تکمیل و به پروانه ساختمان تبدیل شد. متقاضی دریافت شناسنامه ساختمان باید تقاضای خود را از طریق دفاتر الکترونیک خدمات شهری یا در مناطق فاقد این دفاتر در شهرداری محل ثبت کند. برای ثبت این درخواست ارایه مدارک شناسایی معتبر، برگه مفاصا حساب عوارض شهرداری در سال ثبت درخواست و سالیان قبل از آن و اوراق مالکیت زمین ضروری است. اگر این فرایند توسط وکیل متقاضی انجام می‌شود، ارایه سندی مثبت سمت وکالت نیز ضروری است.

پس از ثبت این درخواست، مسئول واحد شهرسازی یا کارشناس این واحد از زمین و ابعاد و حدود اربعه آن مطابق با اندازه‌های مندرج در برگ تقاضا بازدید می‌کند. نتیجه این بازدید در قالب گزارشی به پرونده الصاق می‌شود و در مرحله بعد کارشناس طرح تفصیلی و جامع موقعیت ملک را بررسی می‌کند و اگر تداخلی با این طرح‌ها داشته باشد موارد و میزان تراکم را تعیین می‌کند. سپس دستور نقشه صادر و به مهندس معمار ارجاع داده می‌شود؛ این نقشه به شهرداری ارجاع و بررسی می‌شود و در صورتی که به اصلاحیه نیاز داشته باشد مهندس طراح باید آن را اصلاح و دوباره به شهرداری ارجاع دهد.

بعد از تایید نقشه ساختمان عوارض شهری و نوسازی توسط واحد صدور پروانه ساختمان تعیین می‌شود؛ مالک پس از پرداخت عوارض در واحد درآمد شهرداری باید به دفاتر خدمات شهری مراجعه فرم تعیین مهندس ناظر را پرکند و منتظر تعیین ناظر از طرف دفتر خدماتی باشد و بعد از ان قرارداد بین مالک یا وکیل وی با مهندس ناظر منعقد می‌شود.

قوانین آپارتمان‌سازی چیست؟

ضوابط خرید املاک توسط شهرداری چیست؟

موارد اصلاح مجوز ساخت و ساز

مجوز ساخت و ساز دو سال از تاریخ صدور اعتبارد ارد. در این مجوز بر اساس متراژ زمین، مدت زمان لازم برای احداث بنا نیز تعیین می‌شود و اگر مالک به هر دلیل نتواند در این مدت سازه را به اتمام برساند به وی اخطار داده و مشمول جریمه عوارض تعویق احداث خواهد شد. نکته جالب توجه آنکه مدت مقرر در پروانه تمدید نمی‌شود و با انقضای آن، مالک ملزم به پرداخت ۲۰ درصد از محاسبات پروانه و دریافت مجوز جدید خواهد شد.

شهرداری مکلف است وفق تبصره ۳ ماده ۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم همزمان با صدور پروانه ساخت و صدور پایان کار مراتب را به منظور تشکیل پرونده مالیاتی به اداره امور مالیاتی شهرستان ارجاع دهد. تبصره ۳ ماده ۹ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان نیز این قشر را از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی، آماده‌سازی زمین و عوارض نوسازی معاف می‌کند؛ همچنین وفق ماده  ۸ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مصوب ۱۳۷۴ هرگونه صدور مجوز یا پروانه ساخت و واگذاری خدمات در اراضی زراعی منوط به تایید کمیسیون تخصصی است.

یادداشت از: عباس صادقی، خبرنگار خبرگزاری ایمنا

کد خبر 403459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محمدرضا ثالثی IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    26 0
    سلام اگه به دلیل سرمای هوا یا تمام شدن پول نتونیم ساخت و ساز را ادامه بدیم آیا باز هم جریمه میشیم؟ من خودم الان جریمه شدم میشه راهنمایی کنید؟