درمان ناباروری زنان سرعت گرفت

سومین بانک سلول‌های بنیادی خون قاعدگی دنیا در ایران راه‌اندازی شد تا درمان ناباروری زنان، درمان یائسگی زودرس، حفظ باروری، پزشکی بازساختی و درمان برخی بیماری‌ها، شتاب بیشتری بگیرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این بانک در مرکز درمان ناباروری ابن سینا قرار دارد؛ دو مرکز پیشین در آمریکا و هند است. سلول‌های بنیادی خون قاعدگی همانند سلول‌های بنیادی خون بندناف و مغز استخوان، قابلیت بازسازی و احیا دارند.

توانایی تکثیر و ترمیم بافت‌های آسیب دیده، امکان تکرار نمونه‌دهی به صورت ماهیانه، عدم نیاز به تجویز دارو برای تحریک تولید بیشتر سلول‌های بنیادی و تهیه آسان و بدون تحمل درد و رنج، از جمله اولویت‌های سلول بنیادی خون قاعدگی است. همچنین بانک خون قاعدگی منبع قابل تجدیدی است و استفاده از این سلول‌های بنیادی در درمان ناباروری موفقیت‌های زیادی به همراه داشته است.

امیر علی حمیدیه، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری در نشست خبری رونمایی از بانک سلول‌های بنیادی خون قاعدگی گفت: در مقوله فرزندآوری مشکلات زیادی در کشور داریم که بانک سلول‌های بنیادی خون قاعدگی می‌تواند بخشی از مشکلات درمان ناباروری را رفع کند.

حمیدیه درباره مسئولیت‌های جدید پژوهشگاه ابن سینا، اظهار کرد: مسئولیت جدید پژوهشگاه ابن‌سینا در حوزه ناباروری از امروز برنامه‌ریزی برای برنامه‌های بعدی و آینده درمان ناباروری در کشور است که مهمترین موضوعات استفاده از سلول‌های پرتوان القایی یا  ips برای تولید تخمک یا اسپرم، استفاده از سلول‌های پرتوان القایی در این زمینه در دنیا عمر طولانی ندارد و پیش بینی می‌شود در آینده نقش مهمی را در درمان ناباوری بازی کند.

وی افزود: پژوهشگاه ابن سینا باید در پنج سال آینده در درمان ناباروری به تولید سلول‌های اسپرم و تخمک از سلول‌های بنیادی نوع ips  از سلول‌های پوست برسد.

کد خبر 403414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.