تلاش استارتاپ‌ها در میدان نفس گیر اقتصادی کشور

وجود یک شهرک علمی و تحقیقاتی، دو پارک علم و فناوری، بیش از ۱۰ مرکز رشد فناوری و بیشتر از ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان دراصفهان، نشان دهنده قابلیت‌های این استان برای ارتقای جایگاه کسب وکارهای نوپا و توجه بیشتر به این مقوله است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که کشورمان با وجود شش هزار استارتاپ فعال، بیشترین استارتاپ های منطقه را به خود اختصاص داده است اما همچنان نبود قوانین مدون، مالیات، بیمه، نبود حمایت‌های همه‌جانبه، مشخص نبودن جایگاه در برنامه‌های اقتصادی، ناشناخته بودن و نداشتن چشم‌انداز و برنامه جامع، مانعی برای توسعه این‌گونه کسب‌وکارهای الکترونیکی و استارتاپ‌ها به شمار می‌آید.

به نظر می رسد در شرایط کنونی با توجه به تحریم‌های اقتصادی، استارتاپ‌ها که بازارهای کوچک و نوپایی هستند به دلایل موجود با مشکلات عدیده ای روبه‌رو و برخی از آن‌ها صدمه های بسیاری را متحمل شده اند، آن‌ها از این وضعیت به شدت نگران هستند زیرا در مواقعی با کمبود یا نبود کالاهای مورد نیاز مواجه می‌شوند. ضمن آنکه در ایجاد بازارهای بین المللی محدودیت‌های بسیاری برای فعالان این حوزه ایجاد شده و آن‌ها را برای فروش کالا به کشورهای خارجی با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

از طرفی هم برخی از این کسب و کارهای اینترنتی هنوز نتوانسته‌اند برای خود ایجاد بازار کنند و باید به ناچار از این فضا خارج شوند، همچنین افزایش حقوق‌ و دستمزد و سخت‌تر شدن شرایط بیمه، وضعیت دشواری را برای کارفرمای این صنف ایجاد کرده است.

در این شرایط، تمامی بخش های اجرایی برای بقا تلاش می‌کنند اما استارتاپ ها به عنوان کسب و کارهایی نوین و نوپا آسیب پذیرتر هستند که با رفع نشدن موانع از سر راهشان، آینده آن‌ها به چالش کشیده خواهد شد.

قوانین کار، بیمه و مالیات نیازمند بازنگری است

بر اساس تحقیقاتی که در اصفهان انجام‌گرفته حدود ۳۰۰ استارتاپ موفق به اشتغال‌زایی برای حدود یک هزار نفر شده‌اند. بنا براین با حمایت از آن‌ها می‌توان انتظار اشتغال‌زایی خوبی را داشت، اما این تعداد کسب وکار نوپا درحالی در اصفهان شکل گرفته که بنا به گفته فعالان استارتاپی آن‌ها با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند.

برخی از فعالان این حوزه مهمترین مشکل کسب وکارهای نوپا در استان و کشور را قوانین و مقرراتی عنوان می کنند که بیشتر برای کسب و کارهای سنتی در دهه‌های گذشته تصویب‌شده و مبتنی بر کسب‌وکارهای جدید نیست.

عده ای دیگر هم می گویند اغلب کسب و کارهای اینترنتی به دلیل نوپا بودن با مشکلات خاص خود در زمینه جذب سرمایه دست و پنجه نرم می‌کنند.

در این میان برخی نیز بر این باورند که سرمایه گذاری برای راه اندازی استارتاپ، هنوز در کلانشهری همچون اصفهان آنگونه که باید جای خود را باز نکرده است، به همین دلیل سرمایه گذاران اصفهانی برای ورود به دنیای استارتاپی ریسک نمی کنند و سرمایه گذاری در سایر بخش‌های اقتصادی را ترجیح می دهند. همچنین به اعتقاد عده ای دیگر، نبود دسترسی به منابع مالی خطرپذیر از چالش‌های مهم بر سر راه فضای کارآفرینی و استارتاپ‌ها است متاسفانه دولت به جای حمایت از کارآفرینان همچنان نسخه کمک از بانک را پیشنهاد می دهد؛ در حالی که سیستم‌های بانکی برای کارآفرینی، چندان مفید نیست و این بخش خصوصی است که باید یاری گر استارتاپ‌ها باشد.

در رابطه با موانع پیشروی استارتاپ‌ها محمد اطرج رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان به خبرنگار ایمنا می گوید: مدت زمان زیادی از ورود کسب و کارهای نوپا به بازار اقتصاد کشور و استان نمی گذرد، اما فعالان این کسب وکارها با چالش هایی مواجه هستند که سدی در برابر پیشرفت آن‌ها شده است.

وی می افزاید: نخستین مانع به بخش حقوقی و قانونی مربوط می شود؛ قوانین مربوط به بیمه و مالیات مربوط به دهه ۳۰ شمسی است و نیازمند بازنگری است.

اطرج اضافه می کند: همچنین آشنا کردن متولیان حوزه مالیات و بیمه با فرآیندهای کسب و کارهای مجازی و آموزش قوانین بیمه و مالیات به صاحبان کسب و کارهای نوپای مجازی از موارد بسیار مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

به مهاجرت معکوس کارآفرینان اصفهانی امیدواریم

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان تصریح می کند: یکی از موانع بسیار مهم این کسب و کارها نحوه اجرای قوانین مالیاتی، تامین اجتماعی و اجرای ۱۲۰ درصدی قوانین است که موجب دلسردی فعالان از ادامه کار به ویژه در اصفهان می شود.

 به گفته اطرج بخشی از این مشکلات با پیگیری های انجام گرفته حل شده که در مصوبه ای با نام طرح نوآفرین، بخشی از این دغدغه ها مرتفع شده است. به طوری که شرکت های استارتاپی از یکسری مزایا و خدمات هم بهره مند شده اند.

وی می افزاید: به عنوان مثال در طرح نوآفرین، مسائل بیمه ای به خوبی دیده شده و یا در بحث های مالیاتی گا های مطلوبی برداشته شده و قرار است نشستی با مسئولان مالیاتی استان داشته باشیم که دغدغه های فعالان استارتاپی مطرح شود. ضمن آنکه برای آشنایی استارتاپی ها با قوانین مالیاتی و برگزاری دوره آموزشی برای رایزنان مالیاتی با این رویکرد که آن‌ها با این نوع از کسب وکارها بیشتر آشنا شوند، اقداماتی شده است.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان یادآور می شود: اقدام دیگری که توسط استاندار اصفهان در راستای حمایت از استارتاپ ها انجام شده است، فعال کردن منطقه ویژه علم و فناوری است که امیدواریم در قالب منطقه ویژه حمایت های خاصی هم از استارتاپ ها صورت پذیرد.

اطرج اظهار می کند: گاهی موانع، باعث مهاجرت کارآفرینان اصفهانی به پایتخت شده زیرا دسترسی به بازار بهتر و تمرکز بودجه ها و منابع در پایتخت، موجب می شود شخص کارآفرین، فعالیت در این‌گونه مناطق را به اصفهان ترجیح دهد. نظیر شرکت های موفقی که به دلیل دسترسی به بازار کشور، بودجه ها و امکانات مناسب تر، جذب پایتخت شده است، اما خوشبختانه با وجود خدمات و تسهیلات اشاره شده، اخیرا شرایط کسب وکارهای نوپا نسبت به گذشته بهبود یافته به طوری که از شدت موج مهاجرت این فعالان کاسته شده است و با وجود منطقه ویژه علم وفناوری امیدواریم این مهاجرت ها به طور معکوس به اصفهان صورت پذیرد.

فقدان حقوق مالکیت چالشی عظیم برای ایده نوپاها

بهروز امانی که از فعالان حوزه استارتاپ است در رابطه با مشکلات موجود در این بخش به خبرنگار ایمنا می‌گوید: فقدان حقوق مالکیت و نبود قوانین مناسب برای این امر مهم، از مشکلات بزرگ صاحبان کسب‌وکارهای نوپایی است که با ایده‌های بسیار خوب پای به میدان می‌گذارند اما در هر زمان، امکان الگوبرداری از محصول آن‌ها وجود دارد که این چالشی بزرگ برای فعالان استارتاپی است.

وی می‌افزاید: چالش دیگر که شاید اصلی‌ترین باشد نبود زیرساخت‌های لازم در بخش فناوری اطلاعات است زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻗﺮار اﺳﺖ ﭘﺎﯾﻪ اﺻﻠﯽ کسب‌وکار فناوری ﺑﺎﺷﺪ، به راه‌اندازی زیرساخت‌های آن نیز نیاز است.

این فعال اقتصادی اضافه می کند: امکاناتی همچون ﺿﺮﯾﺐ ﻧﻔﻮذ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﺑﺎﻻ، اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ پرسرعت، به‌صرفه ﺑﻮدن اﺳﺘﻔﺎده از اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ، ﮔﺴﺘﺮش ﺷﺒﮑﻪ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮاه، دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ در ﺗﻤﺎم مکان‌ها و راه ها ازجمله زیرساخت‌های ﻣﻬﻤﯽ است ﮐﻪ ﺑﺮای ﺗﺮوﯾﺞ کسب‌وکارهای آﻧﻼﯾﻦ و اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﺿﺮوری است. ﺑﺪون وﺟﻮد دﺳﺘﺮﺳﯽ ﻓﺮاﮔﯿﺮ و ارزان ﺑﻪ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ، اﻣﮑﺎن ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﺳﺘﺎرتاپ ﻫﺎ وﺟﻮد ﻧﺨﻮاﻫﺪ داﺷﺖ.

امانی مورد دیگر را حمایت از سرمایه‌گذارانی می‌داند که بدون هیچ تجربه‌ای اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکارهای نو می‌کنند و ریسک موفق نبودنشان بالاست، بنابراین اغلب از سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها گریزانند.

وی می افزاید: زیرا حمایتی از آن‌ها نمی‌شود. در واقع صندوق‌های سرمایه‌گذاری ﺗﺨﺼﺼﯽ ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﺑﺮ اﺳﺘﺎرتاپ‌ﻫﺎ و صندوق‌های ﺣﺎﻣﯽ سرمایه‌گذاری‌های ﺑﺎ رﯾﺴﮏ ﺑﺎﻻ وﺟﻮد ﻧﺪارد.

این فعال حوزه استارتاپ می‌گوید: در مجموع ایجاد اﮐﻮﺳﯿﺴﺘﻢ اﺳﺘﺎرتاﭘﯽ از الزامات موفقیت است به عبارتی مجموعه‌ای از ﻋﻨﺎﺻﺮ که ﺑﺮای شکل‌گیری اﺳﺘﺎرتاپ ها حتما به وجود آن‌ها نیاز است.

وی توضیح می‌دهد: عناصری همچون مراکز سرمایه‌گذاری، رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و ﻣﺮاﮐﺰ آﻣﻮزﺷﯽ، مراکز رشد و شتاب از جمله  اﺟﺰاء اﮐﻮﺳﯿﺴﺘﻢ اﺳﺘﺎرتاپ به شمار می‌آیند که متأسفانه کشورمان در چنین اجزایی دارای ضعف است.  

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 403307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.