۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
توازن قدرت در مثلث طلایی

یک استاد علوم سیاسی با اشاره به رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند و دریای عمان گفت: روسیه و چین از دیرباز به حضور مستقیم در آب های گرم منطقه علاقه مند بودند و از این مانور در راستای آشنایی عملیاتی با منطقه، برای حضور فیزیکی خود، بهره برداری خواهند کرد.

مصطفی مدنی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند و دریای عمان اظهار کرد: رزمایش مرکب دریایی ایران، چین و روسیه از چندین منظر قابل تحلیل و بررسی است. این رزمایش اولین ائتلاف سیاسی_ دفاعی ایران با دو قدرت دریایی جهان، بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی است. کشورهای منطقه در قالب پیمان های دفاعی-امنیتی بارها با قدرت های دریایی غربی مانور مشترک برگزار کرده اند. به جز ایران و عراق، سایر کشورهای حوزه ژئوپلیتیک خلیج فارس با قدرت های جهان از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه یا نسبت به برگزاری رزمایش های مکرر اقدام کرده و یا دارای روابط نظامی بی حد و حصر هستند.

وی افزود: ایران عضو ناظر در پیمان شانگهای بوده و تا چند قدمی عضویت در این سازمان پیش رفته است. در برهه کنونی، سه کشور ایران، چین و روسیه در مقابل قدرت های غربی دارای نوعی هم پوشانی منافع ملی هستند. این هم پوشانی می تواند به نفع هر سه عمل کرده و قدرت این سه کشور را در تمامی مولفه ها با هم افزایی مواجه کند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه شهرضا ادامه داد: همکاری سیاسی نظامی موفق ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم و همکاری های سیاسی موفق دو کشور با چین از جمله مسائلی است که  استراتژیست های سه کشور مد نظر دارند. روسیه و چین از دیرباز به حضور مستقیم در آب های گرم منطقه علاقه مند بودند و از این مانور در راستای آشنایی عملیاتی با منطقه، برای حضور فیزیکی خود، بهره برداری خواهند کرد. روسیه کشوری محصور در خشکی است، چرا که از شمال با مشکل انجماد آب و از شرق و غرب با مشکل حضور دشمنان سنتی مواجه است، بنابراین مناسبترین راه تنفس دریایی، دسترسی به آب های گرم خلیج فارس و دریای عمان است. 

مدنی تصریح کرد: به نظر می رسد هدف راهبردی سه کشور از شراکت و برگزاری این مانور مرکب در منطقه وسیعی از شمال اقیانوس هند، نوعی "اصلاح توازن قدرت" در منطقه مثلث طلایی(هرمز، باب المندب، مالاکا) و پیامی آشکار به قدرت های غربی و در راس همه قدرت هژمون جهانی و ایجاد هماهنگی و آمادگی های تاکتیکی و تکنیکی برای برگزاری رزمایش هایی با مقیاس وسیع تر باشد. 

وی خاطرنشان کرد: کشورهای شرکت کننده در این مانور، هر کدام دارای اهداف مشخص و متناسب با منافع ملی خود هستند. در کنار تحقق اهداف اصلی و راهبردی رزمایش، بازخورد انجام آن می تواند به ارتقای امنیت تجارت دریایی و نیز ایجاد بازدارندگی در مقابل یکه تازی های محور غربی-عربی-عبری در منطقه غرب آسیا منجر شود.

کد خبر 403154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.