تکنولوژی‌های ایرانی برای مقابله با آلودگی هوا

محققان شرکت‌های دانش بنیان توانسته‌اند با تولید دستگاه‌های پایش و اندازه‌گیری میزان آلودگی، زمینه‌هایی را برای پیشگیری از آلودگی هوا فراهم کنند.

به گزارش ایمنا، مطابق با آخرین آمار، اکنون نزدیک به چهارهزار و ۸۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه‌های مختلف فعال هستند و محصولات بومی مورد نیاز صنایع مختلف را با تکیه بر دانش و تجهیزات بومی تامین می‌کنند. این تجهیزات در حوزه‌های مختلف صنعتی همچون خودروسازی، سلول بنیادی، نانو و بایو به کار گرفته شده ‌است. یکی از حوزه‌هایی که فناوران می‌توانند نقش کلیدی در آن داشته باشند پایش، سنجش و اندازه‌گیری آلودگی هوا است. در ادامه به معرفی نمونه‌هایی از ابزارهای ایرانی برای مقابله با آلودگی هوا می‌پردازیم:

دستگاه پایش غبار خروجی دودکش صنایع (PSDM)

دستگاه پایش غبار خروجی دودکش صنایع، جهت اندازه‌گیری میزان ذرات خروجی دودکش منابع انتشار ساکن از قبیل دودکش کارخانجات، منازل و ... به کار می‌رود. این دستگاه قادر است پارامترهای زیر را در خروجی دودکش اندازه گیری و در حافظه خود ذخیره کرده و همچنین این اطلاعات را بر روی کاغذ به چاپ برساند. سرعت، فشار، دما، رطوبت نسبی، دبی در جریان گاز، دبی نمونه برداری برای شرایط ایزوکینتیک، ارتفاع نقطه نمونه برداری از سطح دریای آزاد، دمای محیط و فشار محیط از جمله پارامترهایی است که توسط این دستگاه مشخص می‌شود. عملکرد این دستگاه و محاسبات آن با استاندارد ISO۹۰۹۶ و INSO۱۷۳۶۹ بوده و شرایط ایزوکینتیک را به منظور نمونه برداری از ذرات خروجی دودکش فراهم می‌کند.

تصفیه هوا و بخارساز خانگی HVAP

دستگاه تصفیه هوا و بخارساز خانگی HVAP با ابعادی متوسط توانایی جذب ذرات و تصفیه هوا با راندمانی بالا را دارد؛ بدین‌صورت که فیلترهای موجود در این دستگاه، ذرات معلق فوق ریز را با ابعاد بالای دهم میکرون و با راندمان ۹۹ درصد تصفیه می‌کند. این دستگاه با داشتن یک فیلتر کربن فعال به منظور افزایش کارآیی، امکان از بین‌بردن ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در هوا را نیز مهیا می‌کند. به منظور  افزایش راندمان در این دستگاه مجموعاً از هشت لایه فیلتر استفاده شده که در نوع خود بی‌نظیر است. همچنین جهت مرطوب‌سازی مناسب هوای اتاق، سیستم تولید و تخلیه بخار سرد به گونه‌ای طراحی شده است که به صورت عمودی (همانند دودکش) بخار را در اندازه‌های میکرونی در هوای اتاق تخلیه می‌کند. در این دستگاه از هشت فیلتر ترکیبی استفاده شده است که سبب جذب بسیار بالای ذرات معلق موجود در هوا و همچنین جذب ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌شود.

دستگاه پایش ایستگاهی آلاینده‌های گازی هوای محیط (SAPA)

دستگاه پایش آلودگی هوای ایستگاهی جهت اندازه‌گیری آلاینده‌های هوای شهری از جمله ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرومتر (PM۱۰) و کمتر از ۲.۵ میکرومتر (PM۲.۵) و همچنین گازهای آلاینده‌ ازن (O۳)، کربن مونواکسید (CO)، نیتروژن دی‌اکسید (NO۲) و گوگرد دی‌اکسید (SO۲) به کار می‌رود. این دستگاه دارای قابلیت ارسال داده‌های پایش آلودگی هوا از محل نصب خود (به کمک سیستم GPRS)به فضای اینترنت است. این داده‌ها در محلی دیگر از طریق مرورگر کامپیوتر مشاهده و ذخیره می‌شود. عملکرد این دستگاه مطابق با استاندارد EPA۴۰-C.F.R.۵۰ بوده و توان مصرفی بسیار پایینی دارد.

دستگاه آنالایزر اگزوز خودرو PAGA

جهت اندازه گیری غلظت گازهای اکسیژن (o۲) کربن مونوکسید CO، نیتروژن دی اکسید۲ NO ، نیتروژن مونوکسید NO،  کربن دی کسید۲ CO و همچنین هیدروکربن‌های نسوخته HC موجود در جریان گازهای خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه به منظور پایش گازهای خروجی خودروهای گازسوز، بنزینی و ... به کار برده می‌شود. علاوه بر نمایش داده‌ها بر روی LCD و ذخیره‌سازی اطلاعات در حافظه داخلی، آن‌ها را بر روی کاغذ، توسط پرینتر موجود بر روی دستگاه چاپ می‌کند. دستگاه آنالایزر اگزوز خودرو، دارای میکرو کنترلر صنعتی هوشمند، مجهز به پرینتر به منظور چاپ اطلاعات، مجهز به سنسورهای گازی با طول عمر بالا بوده و قابلیت اندازه گیری ۶ گاز  مختلف را دارد.

دستگاه غبارسنج محیطی

دستگاه غبارسنج محیطی، جهت اندازه گیری غلظت ذرات موجود در محیط با قطر کمتر از ۱۰ میکرومتر، کمتر از ۲.۵ میکرومتر و کمتر از ۱ میکرومتر به کار رفته و همچنین علاوه بر غلظت کل ذرات معلق TSP، تعداد ذرات معلق در واحد حجم هوای آزاد را نیز به صورت شمارشی اعلام می‌کند. این دستگاه به منظور پایش هوای محیط کارخانجات، سطح شهر و دیگر محیط‌های بسته به کار می‌رود. غبارسنج محیطی قادر است پارامترهای دما و رطوبت محیط را نیز اندازه‌گیری کرده و نمایش دهد. این دستگاه مجهز به سنسور دما و رطوبت محیط، میکرو کنترلر صنعتی هوشمند، سنسور ذرات لیزری با دقت بالا و دارای باتری لیتیوم یون است.

منبع: خبرگزاری مهر

کد خبر 403104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.