گردوغبار تأثیرگذارترین عامل آلودگی هوای شهر یزد

مسئول ایستگاه‌های سنجش وضعیت کیفی هوای استان یزد گفت: طبق پایش هایی که بر روی ایستگاه‌های سنجش وضعیت کیفی هوا انجام شد، تأثیرگذارترین عامل در آلودگی هوای شهر یزد مربوط به اراضی طبیعی و ملی فاقد پوشش گیاهی و تخریب‌های انسانی ازجمله معادن است.

سیدمصطفی میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طبق پایش هوا در ۹ ماهه سال جاری آلایندگی هوا در یزد ۲۱ روز بالاتر از حد استاندارد ثبت‌شده که این مقدار در مدت مشابه سال گذشته ۳۱ روز بوده است، یعنی آلودگی هوای در سال جاری روند کاهشی داشته است.

وی دلیل آلودگی‌های هوای یزد را گردوغبار عنوان کرد و افزود: بیشترین آلودگی‌ها براثر طوفان‌ها و گردوغبارهای فصلی است که از اواخر اسفندماه آغاز می‌شود و تا شهریورماه اوج گرفته و شدت می‌یابد.

مسئول ایستگاه‌های سنجش وضعیت کیفی هوای استان یزد گفت: در ماه‌های اردیبهشت و خرداد بر اثر فعالیت سامانه ناپایدار جوی و وزش باد گردوغبار را در یزد شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: وضع کانون‌های گردوغبار در استان یزد به علت وجود اراضی طبیعی و ملی بیابانی زیاد و عرصه‌های زیادی که توسط معادن در یزد تخریب‌شده با وزش باد و طوفان بحرانی می شود.

میرزاده با بیان اینکه سال‌های گذشته خشکسالی باعث از بین رفتن پوشش گیاهی در بسیاری از اراضی شده بود، افزود: پوشش گیاهی ضعیف استان باعث می‌شود اندک وزش باد گردوغبار زیادی در شهر مشاهده شود.

وی گفت: سال ۹۶ و ۹۷ مطالعاتی توسط پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی دانشگاه یزد روی کانون‌های بحرانی گردوغبار یزد انجام و این کانون‌ها شناسایی شده است.

کارشناس پایش محیط زیست استان یزد بابیان اینکه بادهای غالب در یزد از سوی میبد و اردکان وارد می‌شود، افزود: اراضی طبیعی فاقد پوشش گیاهی، زمین‌های کشاورزی بایر و تخلیه غیراصولی نخاله‌های ساختمانی باعث می‌شود تا شهر آلوده از گردوغبار شود.

وی در خصوص وضعیت آلودگی هوا در سال جاری خاطرنشان کرد: امسال بارندگی خوبی داشتیم به همین علت پوشش گیاهی تقویت شد و به همین دلیل طوفان گردوغبار نمی‌توانست گردوغبار ایجاد کند.

میرزاده با بیان اینکه از سال ۸۸ برای احداث و بهره‌برداری معادن از محیط‌زیست استعلام گرفته نمی‌شود، عنوان کرد: در مناطق چهارگانه تحت کنترل محیط‌زیست برای هرگونه اقدام معادن مخالفت کردیم.

وی در خصوص آلودگی هوا با منشأ صنعتی در استان یزد نیز گفت: صنایعی که در یزد مستقر است مانند کاشی، فولاد و آجر و .... بالقوه آلوده‌کننده هستند بنابراین یکی از اقداماتی که محیط‌زیست می‌تواند انجام دهد پایش های شبانه‌روزی است که انجام و سیستم فیلتر کارخانه‌ها کنترل می‌شود.

کد خبر 402888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.