اصفهان از بلایای طبیعی در امان است

اصفهان، استانی امن در برابر بلایای طبیعی شناخته می‌شود زیرا در یک قرن گذشته حادثه بزرگ و مخربی در این استان رخ نداده است در حالی که تغییر اقلیم می تواند بر خطرپذیری اصفهان تاثیرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایران با دارا بودن  شرایط اقلیمی و جغرافیایی ویژه، یکی از ۱۰ کشور سانحه خیز در جهان به شمار می رود که از ۴۱ نوع حادثه طبیعی، ۳۱ نوع آن در کشور به وقوع می پیوندد. در این میان سیل و زلزله سهم بیشتری را به خود اختصاص داده اند که هر ساله آسیب ها و خسارت‌های مالی و جانی بسیاری را به هموطنان تحمیل و سازه ها و تاسیسات زیربنایی و روبنایی بسیاری را ویران کرده‌اند.

امروز پنجم دی ماه به مناسبت سالگرد وقوع زلزله ویرانگر بم در سال ۱۳۸۲ به نام «روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» نامگذاری شده است.

سال ۹۶ نیز زلزله کرمانشاه تکرار تراژدی زلزله بم بود و آن حادثه تلخ نیز خسارات جانی و مالی بسیاری به دنبال داشت این در حالی بود که سال ۹۶ بسیاری از مناطق کشور نیز وقوع زمین لرزه هایی پی در پی اما با شدت کمتر را شاهد بود، اما بیشترین رخدادهای طبیعی یک سال گذشته وقوع سیلاب‌ها در کشور بود که به رغم پرشدن بسیاری از سدها و آبگیری تالاب‌ها خسارات بسیاری برجا گذاشت.

 فروردین امسال چند شهرستان استان اصفهان نیز درگیر سیلاب شدند و وقوع سیل را در چند شهر این استان شاهد بودیم این در حالی است که اصفهان استانی امن در برابر حوادث طبیعی شناخته شده است، اما تغییر اقلیم بر خطرپذیری این استان تاثیر می‌گذارد.

اگرچه گفته می شود احتمال وقوع زمین لرزه در شهر اصفهان به دلیل شرایط جغرافیایی این شهر بسیار ضعیف است با وجود این دو پدیده فرونشست زمین و گرد و غبار در سال های اخیر اصفهان را به طور جدی تهدید می کند که منشا آن بحران آب و از بین رفتن منابع آبی سطحی و زیر زمینی این استان است.

پدیده فرونشست زمین که از آن به عنوان زلزله خاموش یاد می‌شود دستکم در چهل سال گذشته برخی مناطق استان اصفهان را درگیر کرده است.

به گفته مسعود میرمحمد صادقی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اصفهان در ۶۰ سال گذشته این استان نزدیک به ۱۲ میلیارد مترمکعب کسری مخازن آب زیرزمینی داشته است.

وجود ۲۷ درشت ممنوعه در اصفهان

 بنابر اظهارات وی در استان اصفهان ۲۷ دشت ممنوعه مطالعاتی وجود دارد که از این شمار ۱۰ دشت در وضعیت بحرانی است؛  دشت‌های ممنوعه این استان سالانه حدود یک متر کاهش سطح آبخوان دارد؛ این کاهش سطح آبخوان ها و به دنبال آن فرونشست زمین پیامدهای جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

استان اصفهان از نظر شرایط نامطلوب منابع آب زیرزمینی در رتبه چهارم کشور است. طبق تازه ترین آمارها این استان در بلندمدت سالانه ۴۱ سانتی متر کاهش سطح منابع و به طور متوسط هر سال حدود ۴۰۸ میلیون مترمکعب کسری مخازن آب زیرزمینی دارد؛ به گفته کارشناسان کاهش سطح آب زیرزمینی یکی از عوامل اثرگذار در بروز پدیده خشکیدگی و عامل اصلی فرونشست زمین است.

اصفهان ۲۰ درصد از کانون‌های گرد و غبار کشور را دارد

از سوی دیگر پدیده گرد و غبار نیز یکی دیگر از عوامل طبیعی تهدید کننده اصفهان به شمار می رود که به گفته رضا شهبازی مدیرکل دفتر مخاطرات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کانون‌های گردوغبار کشور در این استان قرارگرفته است و شمال اصفهان، شاهین‌شهر، سجزی، اراضی کشاورزی سمت گاوخونی، کاشان و نایین کانون گردوغبار در این استان شناخته شده اند.

به گفته منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، ۱۷ کانون گرد و غبار در استان اصفهان شناسایی شده است که تابستان امسال بر وضعیت نامطلوب کیفی هوا تاثیر گذار بودند.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد:  ۳۰ درصد استان اصفهان بیابانی است و بیابان یک تهدید است که عامل گرد و غبار  محسوب می شود؛ این در حالی است که آلودگی هوا نیز در فصول سرد سال گریبانگیر مناطق مرکزی و صنعتی استان و کلانشهر اصفهان است.

مدیرکل ستاد میریت بحران استان اصفهان افزود: دو پدیده گرد و غبار و فرونشست زمین به علت برداشت های بی رویه آب از سفره های آب زیرزمینی و خشکسالی ۲۰ سال گذشته در اصفهان است؛ کاهش بارش و موقعیت جغرافیایی دو عامل ایجاد این پدیده هاست‌.

شیشه فروش با بیان اینکه طرح خطرپذیری استان اصفهان در سال های گذشته انجام شده است، گفت: مخاطرات طبیعی و ضریب آسیب پذیری هر شهرستان استان اصفهان در طرح های خطرپذیری مشخص شده است که از جمله آن می توان به خشکسالی، سیل، فرونشست زمین، گرد و غبار و آلودگی هوا اشاره کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: استان اصفهان  به عنوان یک استان امن در برابر حوادث طبیعی شناسایی شده است زیرا در یکصد سال گذشته حادثه بزرگی نداشته است.

وی ادامه داد: اصفهان جانشین و معین  منطقه دو استان تهران در برابر حوادث غیرمترقبه و  مدیریت بحران انتخاب شد چرا که کریدور ارتباطی ( چهارراه ارتباطی ) کشور و دارای صنایع است و در صد سال گذشته حادثه مهم در این استان رخ نداده است.

شیشه فروش با بیان اینکه " کاهش خسارات به زیرساختهای طبیعی" شعار امسال روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی است، تصریح کرد: رویکرد ما شناسایی حوادث و ضریب آسیب پذیری مناطق شهری و روستایی و پیشگیری است؛ در این راستا دستگاهها طرح های موجود را برای رفع مشکلات و مخاطرات اجرایی خواهند کرد.

مقاوم سازی و بازسازی ۶۰ هزار واحد مسکونی در استان اصفهان

وی با اشاره به اقدامات در حوزه ایمنی در برابر زلزله، افزود:  تاکنون حدود ۶۰ هزار واحد مسکونی در سطح روستاها و شهرهای زیر ۱۲ هزار نفر مقاوم سازی شده است و امسال نیز سهمیه استان اصفهان ۱۰ هزار واحد است.

شیشه فروش اضافه کرد: بنیاد مسکن در این راستا ۴۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی به خانوارهای روستایی پرداخت می کند که براساس دستورالعمل این نهاد نسبت به مقاوم سازی و بهینه سازی مسکن خود اقدام کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: براساس قوانین شورای عالی شهرسازی طرح های شناسایی و پیشگیری از حوادث در همه ساختمان های دولتی تهیه می شود و ارائه آموزش کلی به همه بخش ها ضروری است.

شیشه فروش اظهار کرد: از دو هفته قبل به شهرداری ها و دستگاههای امدادی استان اعلام کردیم که نقاط آسیب پذیر در شهر شناسایی و  بخش های مختلف مسکونی شهری و روستایی، پل ها و تاسیسات زیربنایی در برابر سیل، زلزله و حریق ایمن شود؛ بسیاری از شهرداری ها اقدام کردند و بخش هایی بیمه شده است.

پیش‌بینی سایت‌های اسکان اضطراری در ۱۵ منطقه شهرداری اصفهان

وی افزود: جلساتی با سازمان های بیمه برگزار شد با این رویکرد که همه تاسیسات زیربنایی در برابر حوادث بیمه شوند تا در زمان وقوع حادثه دغدغه ای وجود نداشته باشد زیرا بیمه تنها راهکار جبران این بخش ها خواهد بود.

شیشه فروش ادامه داد: همه طرح های مقاوم سازی و بازسازی در روستاها اجرا شده است و سیستم های برق رسانی و گاز رسانی نیز بیمه حوادث هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: شهرداری ها به شناسایی ساختمان های فرسوده و آسیب پذیر در برابر سیل،حریق و زلزله و هشدار به مالکان آنها موظف شدند؛ در فولادشهر و شهر اصفهان طرح شناسایی منازل آسیب پذیر و راههای پر تصادف شهری انجام شده است.

شیشه فروش با بیان اینکه در ۱۵ منطقه شهرداری آموزش های ضروری در زمینه ایمنی در برابر حوادث شروع شده  است، افزود: شهرداری ها در حدود ۲۰۰ محله آموزش های لازم را ارائه می کنند.

وی اضافه کرد:  پایگاه‌های پشتیبانی و سایت های اسکان اضطراری در ۱۵ منطقه شهر اصفهان پیش بینی شده است؛ سایت های اسکان اضطراری در سالن های ورزشی، پارکها و سالن ها توسط شهرداری ها ایجاد می شود که اگر حادثه ای رخ داد افراد در این ایستگاه ها مستقر شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: اردوگاه های هلال احمر در اطراف شهرها با عنون سایت اسکان اضطراری پیش بینی شده است: دهیاری ها نیز به ارائه آموزش های لازم به روستاییان در زمینه مخاطرات طبیعی مطابق با فصول سال مکلف شدند.

وی با بیان اینکه دستورالعملی در زمینه سیل به همه شهرداری ها و دهیاری ها ابلاغ شده است، اظهار کرد:  جلسات مدیریت بحران برای این موضوع در دو هفته گذشته تشکیل شده است و نقاطی که احتمال وقوع سیلاب وجود دارد باید شناسایی شود تا اجرای طرح های پیشگیری از سیل را از جمله ایجاد سیل بند و اجرای کانال های آب سطحی و جمع آوری آن ها پیگیری شود.

شیشه فروش بیان کرد: شرکت آب منطقه ای استان موظف شد مطالعات مختلفی را در حوضه های آبریز انجام دهد و پهنه های سیل خیز را شناسایی و تهیه کند.

وی با اشاره به برنامه های روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی افزود: کارگاه های آموزشی، مانورهای آمادگی در برابر حوادث  و همچنین جلساتی با عنوان ستاد هماهنگی پیشگیری فرماندهی پاسخ به بحران در همه شهرستانها و فرمانداری با حضور دستگاهای اجرایی هر شهرستان برگزار می شود.

کد خبر 402867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.