ساماندهی ساختارهای مدیریتی برای پیشگیری از وقوع جرم ضروری است

دبیر اجرایی ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه آموزش و کادر سازی در ساختار مدیریتی ضعیف بوده است، گفت: ساختارهای اداری برای پیشگیری از وقوع جرم باید ساماندهی و ارزش گذاری شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عطاء الله بدیع زادگان شامگاه چهارشنبه چهارم دی ماه-  در نخستین جلسه " هم اندیشی هسته های ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم" با اشاره به تشکیل ستاد حفاظت اجتماعی در معاونت پیشگیری دادگستری ها از سال ۱۳۸۳، اظهار کرد: این معاونت از سال ۹۵ با رویکرد جدید در راستای پیشگیری از جرائم و استفاده از ظرفیت مردمی فعالیت خود را ادامه داده است. 

وی با بیان اینکه آموزش و کادر سازی در ساختار مدیریتی ضعیف بوده است، افزود:  ساختارهای اداری برای پیشگیری از وقوع جرم باید ساماندهی و ارزش گذاری شود. 

دبیر اجرایی ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان با اشاره به طرح ها و رویکردهای جدید قوه قضاییه برای پیشگیری وقوع جرم، ادامه داد: مسجد محور بودن و استفاده از ظرفیت مساجد به عنوان یک نهاد مردمی یکی از رویکردهای جدید دستگاه قضا در این زمینه است؛ با همکاری هیئت امنا و امام جماعت مساجد فردی به عنوان مشاور حقوقی درخصوص پیشگیری از وقوع جرم در این نهادهای مردمی اطلاع رسانی و به مردم نیز در رفع مشکلات کمک خواهد کرد. 

بدیع زادگان با بیان اینکه براساس دستورالعمل ها تخصصی شدن هسته های ستاد یکی دیگر از رویکردهاست، اظهار کرد: در گام نخست این طرح، شناسایی، جذب، پذیرش و گزینش نیروهای تخصصی را دنبال می کنیم و پس از آن ساماندهی و آموزش نیرو ها در دستور کار است. 

وی بیان کرد: جمع آوری و انعکاس موارد نارضایی در جامعه، آسیب ها و مشکلات از جمله اهدافی است که در راستای پیشگیری از جرائم پیگیری می شود. 

بدیع زادگان با تاکید بر اینکه تخصصی عمل کردن و اقدامات مطالعاتی، تحقیقاتی و علمی از اهداف گام دوم رویکرد جدیدمان در راستای پیشگیری از وقوع جرم در سال آینده خواهد بود، افزود: امسال ظرفیت گام نخست را تکمیل و اخبار و گزارشات را منعکس می کنیم و در گام دوم راهکارها را به تهران ارائه خواهیم کرد.

دبیر اجرایی ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان با اشاره به جرائم الویتی قوه قضاییه در بحث پیشگیری، خاطرنشان کرد: جرائمی مرتبط با منابع طبیعی، محیط زیست و صیانت از منابع آب، مفاسد اداری و مالی، تخلفات انتخاباتی، مفاسد اقتصادی،  تهیه و توزیع مواد مخدر و روانگردانها و مشروبات الکلی، تخلفات فضای مجازی، تخلفات بهداشتی و حوزه کار و جوامع کارگری و صنعتی و همچنین احقاق حقوق عامه ۹ اولویت پیشگیری از  وقوع جرائم است. 

وی با بیان اینکه بیشترین تخلفات براساس احقاق حقوق عامه پیگیری می شود، گفت: اعضای هسته های ستاد می توانند با مراجعه به وب سایت سجام به آدرس: sajam.scpd.ir گزارشات خود را بار گذاری کنند؛ این وبسایت در حال بروز رسانی است. 

همچنین در این نشست حسن اسماعیلی دبیر سابق اجرایی ستاد پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اصفهان با بیان اینکه آموزش های لازم در ستادهای مردمی شهرستان‌ها ارائه شده است و در این زمینه شهرستان‌ها جلوتر از مرکز استان هستند، اظهار کرد: براساس تصمیمات در جلسات تهران آموزش قوانین و جرائم بر عهده دادستان ها بود اما این مسئله به مسئولیت آنها اضافه می کرد براین اساس ستاد پیشگیری از وقوع جرم دوباره احیا شد. 

وی با بیان اینکه آموزش های لازم به نیروهای ستاد مردمی باید ارائه شود، افزود: اقدامات نیروها در رویکرد جدید عملیاتی نیست و تنها گزارش نویسی و مستند نویسی است که در سامانه "سجام" ارسال می شود. 

اسماعیلی با اشاره به نحوه عملکرد و بازتاب این گزارش ها، گفت: براساس تفاهم نامه قوه قضائیه و دولت، گزارشات سامانه سجام به معاون قوه قضائیه و از آنجا به دستگاههای مربوطه ارسال می شود و از وزیر گزارش عملکرد می خواهند؛ طبق تفاهم نامه وزیر مربوطه موظف است طی یک ماه جواب گزارش را ارسال کند؛ برای رسیدگی برخی گزارشات سامانه سجام پرونده قضایی تشکیل می شود و برخی نیز در دستگاه‌های مربوطه رسیدگی می شوند. 

به گزارش خبرنگار ایمنا، در  این نشست شماری از مسئولان هسته های ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم حضور داشتند. این ستاد پس از شش ماه توقف، فعالیت خود را دوباره از دوماه گذشته آغاز کرده است.

در این نشست هم اندیشی مسئولان هسته های مردمی ستاد نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کردند. تخصصی شدن هسته ها و ستادها، ارائه آموزش های لازم به مدیران هسته ها، بازتاب گزارشات، استفاده از ظرفیت های مردمی، ارزش گذاری به هسته های تخصصی و آمادگی نیرو ها برای جلوگیری از وقوع جرم از جمله خواسته های مسئولان هسته های ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم در این جلسه بود. 

کد خبر 402856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.