بابانوئل؛ از افسانه تا واقعیت

بابا نوئل، این شخصیت مهربان و دوست داشتنی اولین بار در قرن ۱۹ در دنیای افسانه متولد شد؛ ورود او از دنیای افسانه به واقعیت امروزه بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ مسیحیان در زمان کریسمس را تشکیل می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بابا نوئل نامی است که با شنیدنش تصویر پیرمردی مهربان با لباس و کلاه قرمز رنگ، چکمه های بلند و ریش سفید در ذهن نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان شکل می‌گیرد. پیرمرد مهربانی که کودکان کریسمس را با او می‌شناسند و برای آنها  تداعی کننده هدیه، کاج تزیین شده و از همه مهمتر شور و شعفی است که در زمان کریسمس تجربه می‌کنند.

اما گوشه ای از ذهن همه ما سوالاتی درباره هویت این پیرمرد مهربان وجود دارد که شاید کمتر پیش آمده درباره آن صحبت کنیم. ممکن است بگویید افسانه یا واقعیت چه فرقی می‌کند مهم وجود سرشار از محبت اوست که به همه شور و شادی می‌بخشد. درست است، در واقع همین شخصیت دوست داشتی اوست که از دل افسانه او را متولد کرده و سالهاست که وجودی حقیقی به او بخشیده است.

بابا نوئل ۱۹۷ ساله شد!

 بابا نوئل  در قرن ۱۹ در شعر “A Visit from St. Nicholas” متولد شد. دقیق تر بگوییم برای نخستین بار در سال ۱۸۲۳ شاعری ناشناس به شخصیتی خیالی با نام سانتا (بابا نوئل) در شعرش زندگی بخشید. البته بعدها در سال ۱۸۳۷ کلمنت کلارک مور (Clement Clarke Moore) اعلام کرد که او این شعر را سروده است. سانتا یک پیرمرد تنومند، خوش برخورد با ریش‌های سفید، کلاه و کت قرمز رنگ با خز سفید که گاهی عینک بر چشم داشت ظاهر می‌شود. شخصیت او با کیسه ای پرازهدایا برای کودکان به محبوبیت زیادی در آمریکا و کانادا رسید. این تصویر از سانتا که برای اولین بار در یک شعر به تصویر کشیده شد بعدها توسط کاریکاتوریست‌ها در آثارشان، کتاب‌های کودکان، تبلیغات و برنامه های رادیو و تلویزیون بیش از پیش معرفی شد.

"سانتا لیستی از اسامی کودکان در سراسر جهان را دارد و آنها را بر اساس  رفتارشان دسته بندی می‌کند و در شب سال نو برای آنها اسباب بازی‌هایی کنار می‌گذارد. این هدایا در کارگاهی در قطب شمال،  ساخته می‌شود و شب کریسمس او آن‌ها را با سورتمه ای که گوزن‌های شمالی آن را حمل می‌کنند شهر به شهر می‌برد تا به کودکان  بدهد. محل زندگی بابا نوئل در قطب شمال است و با لبخند دلنشین او، صدایی شبیه به "هو هو هو" به گوش می‌رسد." آنچه گفته شد بخشی از توصیفات کلارک مور در مورد بابانوئل بود. از اولین توصیف بابا نوئل که به شعر “A Visit from St. Nicholas”  برمی‌گردد ۱۹۷ سال می‌گذرد و این آغاز تولد او در دنیای شعر است. همچنین می‌توان گفت این شعر تاثیر شگرفی در تاریخ کریسمس و سنت هدیه دادن مسیحیان به یکدیگر در شب سال نو دارد.

ورود بابا نوئل ازدنیای افسانه به دنیای واقعی

در سال ۱۹۲۷ یک مجری برنامه‌های رادیویی فنلاندی در یک برنامه زنده ادعا کرد که خانه بابانوئل در رووانیمی (Rovaniemi) کشف شده است. اعلام این خبر از یک برنامه رادیویی اولین گام برای ایجاد یک چشم انداز اقتصادی و گردشگری در سال‌های بعد شد. مسئولان در سال ۱۹۸۶ در لاپلند فنلاند با افتتاح دهکده ای آن را سرزمین بابانوئل نامیدند. در حال حاضر دهکده بابانوئل در لاپلند به یکی از پربازدیدترین مکان‌های گردشگری در جهان تبدیل شده. هر ساله در تعطیلات کریسمس گردشگران بسیاری به این دهکده سفر می‌کنند تا بابا نوئل و محل زندگی اش را از نزدیک ببینند. عده ای هم با نوشتن نامه نه تنها در تعطیلات کریسمس بلکه در طول سال با بابانوئل ارتباط برقرار می‌کنند.

تاریخ سازی در زمان حال

امروزه بابا نوئل به یکی از دوست داشتنی ترین شخصیت‌های افسانه ای و تاریخی برای همه مردم به خصوص کودکان تبدیل شده است. شخصیتی که با دادن هدیه به کودکان به آنها درس مهربانی می‌دهد و آن‌ها را به داشتن رفتار نیک تشویق می‌کند. می توان گفت، بابانوئل اکنون بخش مهمی از سنت و فرهنگ دنیای مسیحیت را تشکیل می‌دهد. وارد شدن او از دنیای شعر و ادبیات به دنیای واقعی خود نوعی تاریخ سازی است. حرکتی که شاید به سادگی میسر نباشد اما شدنیست. به گفته میشل فوکو، فیلسوف و تاریخدان فرانسوی، "تاریخ امری تمام شده در گذشته نیست بلکه تاریخ در حال ساخته شدن است. تاریخ، تاریخ اکنون است."

دنیای غرب برای این تاریخ سازی از چند دهه گذشته برنامه دقیق و مشخصی داشته و با این برنامه مشخص امروزه بخشی از لپلاند فنلاد را به دهکده بابانوئل تبدیل کرده، دقیقا به شکل منطقه ای که اولین بار در شعر A Visit from St. Nicholas معرفی شده است. این رویکرد علاوه بر اینکه تاثیر به سزایی در صنعت گردشگری داشته، تاریخ و فرهنگ مردمان ورسوم سرزمین‎ها را شکل داده، به شکلی که محبت کردن و هدیه دادن مسیحیان به دوستان و عزیزان جزء جدایی ناپذیر از رسوم کریسمس شده است؛ چه فرهنگ و آیینی بالاتر از مهرورزی!

ترجمه از: الهه جلالی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 402806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.