تعطیلی موقت واحدهای آلاینده هوای شهرها

رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور گفت: مقرر شد هماهنگی برای تعطیلی موقت واحدهای صنعتی، کارخانه‌ها و مراکز موثر در تشدید آلودگی هوا واقع در حوزه نفوذ شهر که از سوخت مازوت و گازوئیل استفاده می‌کنند، توسط استانداران با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مهدی جمالی نژاد  از ابلاغ مصوبات جلسه بررسی وظایف ابلاغی هیئت وزیران به وزارت کشور جهت انجام هماهنگی‌های لازم با شهرداریهای کلانشهرها و پلیس راهور به منظور انجام اقدامات مرتبط با کاهش آلودگی هوای شهرهای کشور خبر داد و اظهار کرد: مقرر شد هماهنگی برای تعطیلی موقت واحدهای صنعتی، کارخانه‌ها و مراکز موثر در تشدید آلودگی هوا واقع در حوزه نفوذ شهر که از سوخت مازوت و گازوئیل استفاده می‌کنند، توسط استانداران با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود و در صورت تمکین نکردن، برابر ماده ۱۲ قانون هوای پاک لازم با متخلفان برخورد شود.

وی تصریح کرد: مقرر گردید در خصوص کاهش آلایندگی ناشی از نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ در شهر مشهد، تدابیر لازم جهت تغییر سوخت مصرفی از مازوت و گازوئیل به گاز طبیعی به صورت ویژه با هماهنگی استاندار خراسان رضوی اتخاذ شود.

رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور اضافه کرد: مقرر گردید برای تامین سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها و سایر واحدهای متصل به شبکه گازرسانی که فعالیت آنها در زمان بروز پدیده وارونگی است، برنامه‌ریزی لازم توسط شرکت ملی گاز ایران صورت گیرد.

جمالی نژاد گفت: تامین مالی دو هزار دستگاه اتوبوس شهری برای تهران و کلانشهرها به روش تهاتر اتوبوس با منابع ارزی خارج از کشور از طریق اخذ مصوبه در ستاد اقتصاد مقاومتی از سوی وزارت کشور انجام می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: در راستای افزایش بازدارندگی از تخلفات راهنمائی و رانندگی مرتبط با موضوع آلودگی هوا، پیشنهاد اصلاح کد تخلفات مرتبط بر اساس ماده ۲۱ قانون رسیدگی به تخلفات در اسرع وقت با امضاء وزرای کشور، راه و شهرسازی و دادگستری تنظیم و جهت تصویب برای هیات محترم وزیران ارسال می‌شود.

رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور از تشدید اعمال قانون برای خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده، دودزا، پلاک مخدوش و فاقد معاینه فنی و ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک در شهرهای دارای آلودگی هوا از سوی پلیس راهور ناجا خبر داد و افزود: در راستای تشدید برخورد با متخلفان در زمان بروز پدیده وارونگی و کاهش تردد خودروها مقرر شد به منظور اعمال قانون ورود خودروهای غیرمجاز به محدوده‌های ترافیکی، پلیس راهور ناجا از ماده ۱۸ رسیدگی به تخلفات رانندگی استفاده کند.

جمالی‌نژاد گفت: برای خودرو با تخلفات مرتبط با آلودگی‌های ناشی از منابع ساکن و متحرک علی‌الخصوص نیروگاه‌ها و گارخانجات بزرگ و تردد کامیون‌ها و اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های سرویس ادارات و شرکت‌ها و ... از ظرفیت دادستانی‌ها استفاده می‌شود.

وی افزود: اطلاع رسانی مصوبات کارگروه استانی هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا و توصیه به رعایت نکات بهداشتی ویژه این شرایط و توصیه به اخذ معاینه فنی، کاهش تردد ناوگان دیزل و موتورسیکلت، کاهش استفاده از وسیله نقلیه شخصی و پرهیز از سفرهای غیرضروری و نظایر آن به طور دقیق و مستمر از سوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد.

رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور  اضافه کرد: تحویل موتورسیکلت‌های توقیفی و موجودی فرسوده در پارکینگ‌ها به مالکان انجام نشده و اسقاط آن‌ها با استفاده از ظرفیت‌های قانونی در دستورکار قرار می‌گیرد.

جمال‌نژاد اظهار کرد: تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و نظارت ویژه برای جلوگیری از سوزاندن زباله، شاخ و برگ درختان و ضایعات و کاهش یا جلوگیری از فعالیت‌های عمرانی در سطح شهر که موجب تشدید آلودگی هوا می شود و نظارت ویژه بر مراکز معاینه فنی و جلوگیری از روشن ماندن اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها در توقفگاه‌ها از سوی شهرداری‌ها با نظارت استانداریها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مقرر شد گزارشی از نتایج اجرای طرح ترافیک در میزان ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران ارایه شود، خاطرنشان کرد: اتخاذ تصمیمات در کمیته اضطرار آلودگی هوای استان به صورت هدفمند و در راستای کاهش منشاء‌های ساکن و متحرک عمده تولید آلودگی هوا انجام و اعلان‌های هشدار سطح آلاینده‌ها از رسانه های جمعی با لحاظ حساسیت‌های شهروندان و حفظ آرامش و امنیت روانی جامعه انجام شده و هرگونه تصمیم در خصوص تعطیلی با هماهنگی وزارت کشور اتخاذ شود. 

کد خبر 402786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.