شکوفایی اقتصاد روستاها با توسعه و رونق بومگردی

توسعه اقامتگاه‌های بومگردی سرآغازی برای رونق گردشگری روستایی و مهم‌تر از همه دریچه‌ای برای خلق فرصت‌های جدید شغلی است و بی شک به گردش بهتر چرخ‌های اقتصادی کمک خواهد کرد، هرچند به دلیل نبود استراتژی های مناسب در این زمینه چنین فرصت بی نظیری تاکنون مغفول مانده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از پردرآمدترین صنایع جهان است که با گردش مالی چشمگیر خود، توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را جذب کرده است. بسیاری صاحب‌نظران بر این باورند که به دلیل اقبال ملی و جهانی به تفریح و گردش، به ازای هر ۵۰۰ میلیون ریال، امکان ایجاد یک شغل در بخش گردشگری وجود دارد که شتاب ایجاد اشتغال در این زمینه، گردشگری را به‌عنوان یکی از محورهای مهم توسعه در بیشتر کشورها تبدیل کرده است. در حقیقت این صنعت تا حدی در اقتصاد اثرگذار بوده که از آن به‌عنوان اقتصاد سوم جهان بعد از صنایع نفت و خودروسازی یاد می‌شود.

در این میان نیز بومگردی به عنوان شاخه ای از گردشگری، توانسته حتی در دورترین روستاهای کشور، تحولاتی را ایجاد کند و  برخی روستاها با اتکا بر این ظرفیت توانسته‌ اند بیکاری را تا میزان قابل توجهی کاهش دهند. با بازگشت به فرهنگ‌، آداب و سنت‌های قدیمی و بازدید از نقاط محلی و بومی از طریق بر پا کردن خانه‌های بومگردی، جاذبه این صنعت برای عده‌ای از گردشگران بیشتر شده است.

به گفته مسئولان یک‌هزار و ۴۶۷ اقامتگاه بومگردی در کشور پروانه فعالیت دارند که بر اساس هدفگذاری‌ها قرار است تا آخر دوره فعالیت دولت دوازدهم، این تعداد به دو هزار اقامتگاه افزایش یابد. اصفهان نیز به عنوان یکی از مناطق پر جاذبه گردشگری، در بین همه استان‌ها توانسته است رتبه اول کشوری را در زمینه بومگردی به خود اختصاص دهد.

اصفهان پیشرو در طریق بومگردی

به نظر می‌رسد بومگردی با ایجاد فرصت پیشرفت و توسعه اقتصادی می‌تواند به‌عنوان جایگزینی برای سایر منابع درآمدی ساکنان مناطق روستایی بشمار آید. اما اصفهان به‌عنوان استان مقصد گردشگری بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی از ظرفیت قابل‌توجهی درزمینهٔ اقامتگاه‌های بومگردی برخوردار است به‌طوری‌که آمار اقامتگاه‌های بومگردی این استان با روندی رو به رشد به ۴۵۰ باب رسیده و این آمار نشان‌دهنده رشد و توسعه صنعت گردشگری آن در سال‌های اخیر است. همان‌گونه که اشاره شد استان اصفهان با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری از جمله استان‌های پیشرو در رویکرد به بومگردی محسوب می‌شود.

به باور کارشناسان گردشگری، توجه به گردشگری به ویژه بومگردی در استان اصفهان و در مناطق شرقی و شمالی آن با توجه به تغییرات اقلیمی، یک‌ انتخاب بجا برای توسعه و مقابله با تنش آبی است. از جمله مناطق نمونه گردشگری استان اصفهان که به اقامتگاه بومگردی تبدیل شده می‌توان شهرستان‌های اصفهان، آران و بیدگل، اردستان، بوئین و میاندشت، خور و بیابانک، سمیرم، شاهین‌شهر و میمه، دهاقان و نطنز را با ویژگی‌ها و مزیت‌های خاص و منحصربه‌فرد معرفی کرد که هر کدام مرکزی مناسب برای درآمدزایی از طریق بومگردی محسوب می‌شود.

در همین ارتباط  کامران هارونی مسئول توسعه اقامتگاه‌های بومگردی استان اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان مبدأ و آغازکننده بحث بومگردی در کشور بوده است، به خبرنگار ایمنا می گوید: به دلیل استقبالی که از این طرح صورت گرفت به طور خودجوش در سراسر استان و کشور گسترش یافت.

به گفته وی توسعه گردشگری روستایی یکی از مهم ترین بخش‌های صنعت گردشگری است که موجب درآمدزایی و اشتغال پایدار برای روستاییان می‌شود به طوری که راه‌اندازی هر واحد بومگردی برای چهار تا شش نفر اشتغالزایی کرده که این منبع خوبی برای تأمین درآمد پایدار خانواده‌ها شده است.

هارونی می افزاید: به ویژه که مخاطب اصلی این اقامتگاه‌ها گردشگران خارجی هستند و با در نظر گرفتن صرفه اقتصادی این اقدام برای مالکان اقامتگاه‌های بومگردی رونق مطلوبی را ایجاد کرده است. در واقع با کاهش رونق بخش کشاورزی در روستاها، در سال‌های اخیر ضرورت دارد منابع درآمدی دیگر مانند گردشگری مد نظر قرار گیرد. تبدیل خانه‌ها به اقامتگاه‌های بومگردی، اشتغال در گلخانه‌ها و اشتغال زنان روستایی فرآوری گیاهان دارویی و محصولات دامی و کشاورزی فعالیت هایی است که به رونق یک روستا کمک می کند.

مسئول توسعه اقامتگاه‌های بومگردی استان اصفهان توضیح می دهد: ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی در اصفهان به آن دلیل که روستاهای زیادی در آن با معماری تاریخی، فرهنگ و طبیعت خاص وجود دارد و دارای قابلیت توسعه گردشگری روستایی و عشایری است بسیار مورد توجه قرار دارد، اقامتگاه‌هایی که به‌عنوان شاخص شناخته می‌شوند در اشتغالزایی پایدار در روستاها نقش مهمی ایفا می کنند.

وی یادآور می شود: سازمان میراث فرهنگی در بحث توسعه گردشگری روستایی و ایجاد و تبدیل خانه های قدیمی و سنتی در روستا ها و شهرهای تاریخی به اقامتگاه‌های بومگردی تسهیلات خوبی تخصیص داده است.

رشد اقتصادی روستاها با بومگردی

مریم شایق کارشناس اقتصاد گردشگری نیز با تأکید بر تأثیر واحدهای بومگردی بر رونق اقتصادی روستاها در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: توسعه گردشگری روستایی باهدف اشتغالزایی به دلیل رکود موجود در تعدادی از روستاهایی که دارای قابلیت‌های بومگردی هستند، بسیار ضروری به نظر می رسد و اقدامی است که به طور قطع ضمن اشتغالزایی در شهرها و روستاها، درآمدزایی زیادی را برای کشور به دنبال دارد.

این کارشناس با اشاره به خشکسالی‌های اصفهان و از بین رفتن کشاورزی که شغل اصلی ساکنان روستاهای این استان بوده است، اظهار می کند: با توسعه گردشگری روستایی و ایجاد خانه‌های بومگردی در این مناطق می‌توان تا حد زیادی مشکل بیکاری ساکنان این مناطق را حل کرد.

شایق می افزاید: از چالش‌های مهم برخی روستاها و شهرستان‌ها نبود هتل و اقامتگاه است که راه اندازی اقامتگاه‌های سنتی علاوه بر تامین زیرساخت های گردشگری باعث اشتغالزایی و ایجاد درآمد برای ساکنان این مناطق نیز می شود زیرا در اقامتگاه‌ها که بیشتر آن‌ها توسط یک خانواده محلی اداره می‌شود با فعالیت‌های مختلف همچون ارائه غذاهای محلی، آموزش و فروش صنایع‌دستی محلی، اجرای نمایش و موسیقی سنتی و برگزاری رویدادهای بومی درآمدزایی ایجاد می شود.

وی افزاید: این درآمدزایی می تواند جایگزین سایر منابع درآمدی ساکنان مناطق روستایی باشد و از روش‌های کسب درآمد نامناسب مانند فروش زمین‌های کشاورزی، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی، جلوگیری ‌کند.

درنهایت آنکه با توسعه بومگردی تمام مشاغل مرتبط با آداب ورسوم، صنایع دستی، فرهنگ و غذاهای محلی احیا می‌شود و احیای مشاغل به معنای رهایی از بیکاری است. به عبارتی با رونق صنعت بومگردی زمینه سرمایه‌گذاری و اشتغال هرچه بیشتر افراد در منطقه فراهم می‌شود. جدای از آنکه علاوه بر تقویت گردشگری و رشد اقتصادی یک روستا فرصتی ارزشمند برای معرفی آداب ‌و رسوم و فرهنگ یک منطقه ایجاد می‌شود.

کد خبر 402551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.