ساخت تراشه بیماری ابولا توسط محقق ایرانی

گروهی از پژوهشگران به رهبری علیرضا مشاقی، محقق ایرانی و استاد دانشگاه لیدن در هلند برای نخستین بار فرایند بیماری ابولا و تب هموراژیک آن را بر روی یک تراشه کوچک بازسازی کردند.

به گزارش ایمنا، تاکنون هیچ درمان موثری برای ویروس ابولا کشف نشده، به گونه‌ای که ابتلا به این ویروس که به تب هموراژیک در انسان‌ها منجر می‌شود، در سراسر جهان قربانیان زیادی گرفته است. فقدان مدل‌های انسانی برای بررسی تب هموراژیک ابولا، یکی از مهم‌ترین موانع در توسعه استراتژی‌های درمانی برای این بیماری است. از سوی دیگر مطالعه این بیماری بر روی حیوانات بسیار مشکل، پرهزینه و گاهی اوقات غیر ممکن است.

 در همین راستا گروهی از پژوهشگران به رهبری علیرضا مشاقی، محقق ایرانی و استاد دانشگاه لیدن در هلند برای نخستین بار فرایند بیماری ابولا و تب هموراژیک آن را بر روی یک تراشه کوچک باز سازی کردند. این پروژه تحقیقاتی طی مدت سه سال و با همکاری مراکز دانشگاهی و صنعتی انجام شده است. "اندام بر روی تراشه" و یا "اندام تراشه"، یک فناوری جدید است که در آن اندام‌های انسانی در ابعاد کوچک و بر روی یک تراشه کوچک باز سازی می‌شود.

از آنجا که در ساخت این تراشه‌ها از سلول‌های انسانی استفاده می‌شود، نشانگرهای بیماری‌های انسانی را دقیق‌تر از مدل‌های حیوانی از خود بروز می‌دهند. تراشه ابولایی جدید نه تنها سندروم تب هموراژیک، بلکه فرایندهای بیوشیمیایی و بیومکانیکی ایجاد کننده این سندروم را نیز به خوبی نشان می‌دهد؛ همچنین پژوهشگران از این تراشه برای تست چند داروی جدید استفاده کرده‌اند.

نتایج این پژوهش در نشریه iScience منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

کد خبر 402166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.