تحلیل آسیب‌پذیری شبکه معابر شهر اصفهان در یک پروژه پژوهشی

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: در پروژه تحلیل آسیب‌پذیری شبکه معابر شهر اصفهان، روش اینفو مَپ و شاخص مرکزیت میانگی کمان‌های شبکه جهت تعیین نواحی آسیب‌پذیر به کار برده شده است.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به پروژه تحلیل آسیب‌پذیری شبکه معابر شهر اصفهان که در یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری(جایزه تهران) حائز رتبه برتر شد، اظهارکرد: امروزه زندگی بشر به زیرساخت‌های اساسی وابسته است.

وی بیان اینکه یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های مورد نیاز افراد، زیرساخت حمل ­ونقل است، افزود: روزانه سفرهای زیادی در طول یک شهر اتفاق می‌افتد که لازمه انجام مناسب این سفرها، وجود سیستم قوی حمل­ ونقلی است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: در این خصوص شناسایی نقاط حساس و آسیب‌پذیر شبکه امری لازم است و به همین منظور تحلیل‌های آسیب‌پذیری شبکه مورد توجه مدیران و محققان قرار دارد که از میان تمام تحلیل‌های موجود، یکی از رایج‌ترین  شیوه‌ها شناسایی «همایه» ‌های شبکه است.

وی تصریح کرد: همایه مجموعه‌ای از گره‌های یک شبکه است که دارای اتصالات قوی بین خود و اتصالات ضعیف با سایر نقاط شبکه بوده و در مطالعه حاضر با استفاده از روش‌های تعیین همایه در شبکه، نقاط و نواحی آسیب‌پذیر شبکه تشخیص داده شده ‌است.

ابراهیمی گفت: این‌گونه روش‌ها نسبت به روش‌های سنتی تخصیص بسیار ساده‌تر بوده و از پیچیدگی‌های کمتری برخوردار است، بنابراین جهت تحلیل‌های سریع شبکه استفاده از این‌گونه روش‌ها هم از لحاظ دقت و هم از لحاظ سرعت محاسبات کمک شایانی به مدیران شهری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در پروژه تحلیل آسیب‌پذیری شبکه معابر شهر اصفهان، روش اینفو مَپ و شاخص مرکزیت میانگی کمان‌های شبکه جهت تعیین نواحی آسیب‌پذیر به کار برده شده است، اظهار کرد: در این روش شبکه معابر شهری به صورت گراف انتزاع شده و همایه‌ها بر اساس روابط دینامیکی و نحوه عبور جریان از گراف شبکه تعیین شده‌است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان افزود: در تحلیل‌های مختلف، ظرفیت عبوردهی خیابان‌ها، حجم تردد خودروها، معکوس طول خیابان و معکوس زمان تردد در یک خیابان به عنوان وزن کمان‌های شبکه لحاظ شده و همایه‌های آن با استفاده از روش اینفومپ مشخص شده‌ است.

وی با بیان اینکه نوارهای مرزی بین همایه‌ها به عنوان نواحی ضعیف شبکه معابر شهر اصفهان تعیین شده ‌است، افزود: علاوه بر این موضوع کمان‌های با مرکزیت بالا نیز به‌عنوان نقاط حساس شبکه به حساب می‌آیند که قراردادن این نواحی در بالاترین اولویت جهت برنامه‌ریزی‌های توسعه شبکه در تقویت یا اضافه‌کردن خیابان‌های جدید، می‌تواند امری کارآمد برای مدیران و برنامه‌ریزان شهری باشد.

ابراهیمی تاکید کرد: بر اساس تحلیل‌های صورت گرفته و نتایج به دست آمده، محورهای آسیب‌پذیر شبکه اصفهان  شامل محور عبوری از زاینده‌رود، کرانه جنوبی بزرگراه شهید ردانی‌پور، کرانه شرقی بزرگراه شهیدخرازی، کرانه جنوبی خیابان آتشگاه، کرانه شرقی بزرگراه شهید صیاد شیرازی، کرانه جنوبی اتوبان کاوه، خیابان‌های مرکزی شهر از قبیل سید علیخان، نیکبخت و بخشی از خیابان چهارباغ پایین است.

کد خبر 402164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.