تکنولوژی جدید برای کمک به مبتلایان ALS

بیماران مبتلا به ALS به تدریج قدرت تکلم خود را از دست می‌دهند، اما هوش مصنوعی می‌تواند تا حد زیادی به این افراد کمک کرده و صدای آن‌ها را شبیه‌سازی کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)، یک اختلال عصبی پیشرونده است که منجر به مرگ سلول‌های عصبی کنترل‌کننده ماهیچه‌ها شده و ضعف عضلانی را به همراه دارد. این ضعف عضلانی تا جایی پیش می‌رود که منجر به فلج‌شدن کامل فرد بیمار می‌شود.  ALS ابتدا باعث فلج‌شدن دست‌ها و پاها می‌شود، سپس با مختل‌کردن سیستم عصبی کنترل‌کننده تنفس، بلع و تکلم بیمار، نفس کشیدن، غذا خوردن و صحبت کردن ااو را دچار مشکل می‌کند. به طوری که فرد بیمار بدون استفاده از تجهیزات لازم نمی‌تواند به درستی نفس بکشد.

پژوهشگران شرکت رولز رویس با همکاری شرکت‌های مهمی مانند اینتل و مایکروسافت و به کمک انجمن بیماری‌های نورون حرکتی، به تازگی ابزاری توسعه داده‌اند که مبتلایان به  ALS که توانایی صحبت‌کردن خود را از دست داده‌اند، با استفاده از آن بتوانند با صدای واقعی خودشان صحبت کنند. این دستگاه "Quips" نام دارد و با استفاده از هوش مصنوعی و روشی موسوم به Voice Banking، نحوه صحبت‌کردن فرد بیمار را قبل از ابتلا به ALS آزمایش کرده و سپس صدای مصنوعی را که بسیار شبیه صدای واقعی فرد است، تولید می‌کند.

Quips قادر است پاسخ طرف مقابل را فورا بدهد و با دیگران به راحتی ارتباط برقرار کند. تکنولوژی مبتنی بر هوش مصنوعی به مکالمه فرد گوش می‌دهد، معنا و مفهوم آن را متوجه شده و پاسخ‌های مناسب و مرتبط را به بیمار پیشنهاد می‌دهد. همچنین بیمار بدون نیاز به تایپ‌کردن، پاسخ مناسب را انتخاب می‌کند؛ به این ترتیب مکالمه افراد بدون هیچ مشکلی ادامه می‌یابد. دستگاه جدید این قابلیت را دارد که نحوه صحبت‌کردن و لهجه بیمار را شبیه‌سازی ‌کند. این ابزار در موقعیت‌های اجتماعی مختلف، واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهد، به این معنا که نحوه پاسخ‌دادن آن در محل کار، منزل یا محیط‌های دوستانه، بسیار متفاوت است.

کد خبر 402065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.