۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
خواص دارویی برگ سنا چیست؟

برگ سنا دارای خواص بی‌شماری مانند درمان یبوست، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش وزن و پیشگیری از سرطان روده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سنا گیاهی است که معمولاً به صورت بوته‌ای رشد می‌کند و گل‌های زرد، صورتی و سفید دارد. سنا تقریباً شبیه گیاه حنا است و معمولاً با آن اشتباه گرفته می‌شود. مردم از زمان‌های قدیم از برگ، پوسته و غلاف بیرونی این گیاه برای درست کردن دمنوش به عنوان مسهل و ملین بهره می‌برند. برگ سنا در عطاری‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی به صورت خشک و پودر شده، دمنوش کیسه‌ای یا در قالب کپسول و قرص موجود است. در ادامه به بررسی بعضی از خواص دارویی این گیاه می‌پردازیم:

درمان یبوست

برگ سنا توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به عنوان یک داروی گیاهی و خانگی برای درمان یبوست تایید شده است. این گیاه عضلات روده بزرگ را تحریک کرده و انقباضاتی روی دیواره روده ایجاد می‌کند که منجر به حرکت روده می‌شود. این گیاه به روده بزرگ کمک می‌کند تا آب بیشتری به خود جذب کند. در این صورت عملکرد سیستم گوارشی بهبود پیدا می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان با افزایش سن کاهش می‌کند. بعضی مواد غذایی یا گیاهان دارویی می‌توانند عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کنند. سنا از جمله این گیاهان است. مصرف منظم گیاه سنا منجر به تحریک گلبول‌های سفید خون می‌شود و آن‌ها را برای مقابله با بیماری‌ها قدرتمندتر می‌کند. علاوه بر این گیاه سنا دارای خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

کاهش وزن

گیاه سنا از طریق سم‌زدایی و کاهش چربی بدن شامل چربی خون، چربی دور شکم و کبد چرب، به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند. مصرف این گیاه باعث می‌شود مقدار آب مصرفی روزانه خود را افزایش دهید. خوردن مایعات بیشتر نیز به کاهش وزن کمک می‌کند. علاوه بر این گیاه سنا سرشار از فیبر است که در روند کم کردن وزن نقش موثری دارد.

پیشگیری از سرطان روده

آنتی اکسیدان‌های آزاد موجود در برگ سنا با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد قبل از ایجاد استرس اکسیداتیو، مانع بروز بیماری‌های مزمن و سرطان مانند سرطان روده بزرگ می‌شود. مصرف این گیاه به درمان انواع تومورهای موجود در روده بزرگ و کوچک و همچنین سرطان مثانه کمک کرده و سموم خطرناک را که باعث بروز بیماری‌های مزمن می‌شود، از بدن خارج می‌کند.

کد خبر 402023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.