۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
داستان بنیانگذاران گوگل

لری پیج و سرگی برین، دو بنیانگذار اصلی شرکت گوگل از زمان راه اندازی آن تا دوران بازنشستگی خود با چالش‌های زیادی رو به رو شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لری پیج و سرگی برین در زمان تحصیل خود یعنی بیش از ۲۰ سال پیش شرکت گوگل را در دانشگاه استنفورد تاسیس کردند. این دو نفر بر خلاف دیگر افراد فعال در زمینه فناوری، به دور از هیاهوی رسانه‌ای بودند. چند سال پیش، لری پیج و سرگی برین با راه اندازی آلفابت به عنوان هولدینگ مادر، ساختار شرکت گوگل را تغییر دادند و از آن پس به ندرت در رسانه‌ها دیده شدند. اخیراً این دو فرد اعلام کردند که مدیریت آلفابت را به مدیر عامل کنونی گوگل، ساندار پیچای، واگذار کرده و از سمت مدیریتی کناره گیری می‌کنند. در ادامه تاریخچه کاری و تصمیم‌های این دو فرد را در دوران توسعه شرکت گوگل بررسی می‌کنیم:

راه اندازی شرکت گوگل

لری پیج و سرگی برین که دو دانشجوی دکترا در دانشگاه استنفورد بودند در سال ۱۹۹۶ موتور جستجوگر گوگل را طراحی کردند. الگوریتم طراحی شده توسط این دو دانشجو ارتباطی بین وبسایت‌ها برقرار کرد که RageRank نام گرفت، از این طریق لینک‌های مفید سایت‌های مورد نظر کاربران رتبه بندی می‌شد.

فروش شرکت گوگل

لری پیج و سرگی برین موفق شدند شرکت گوگل را به صورت رسمی ثبت کنند، سپس آن‌ها در سال ۱۹۹۹ تصمیم گرفتند شرکت خود را به قیمت یک میلیون دلار به شرکت پرتال اینترنتی Excite بفروشند. وینود خوسلا، بنیانگذار شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر Khosla Ventures موفق شد این قیمت را به ۷۵۰ هزار دلار کاهش دهد، اما شرکت Excite این پیشنهاد را قبول نکرد. ارزش فعلی شرکت گوگل تقریباً ۹۱۳ میلیارد دلار است.

مدیریت جدید گوگل

چالش‌های مدیریتی در دورانی که شرکت گوگل سریع‌ترین نرخ رشد را داشت، باعث شد بنیانگذاران این شرکت مدیر عامل وقت شرکت Novell، اریک اشمیت را برای مدیریت انتخاب کنند. اریک اشمیت به نوعی بر عملکرد مدیریت پیج و برین نظارت می‌کرد و مانع فعالیت‌های هیجانی و تخریبی آن دو در مسیر رشد شرکت شد. بنابراین دیگر نیازی نبود که پیج و برین تمام فعالیت‌های روزمره شرکت را کنترل کنند، اما باز هم در نهایت از واگذار کردن مدیریت شرکت به فردی بدون سابقه مهندسی ناراضی بودند، اما گوگل چند سال پس از شروع مدیریت اشمیت، با سرعتی بالا وارد دنیای کسب و کار آمریکا شد. سرانجام گوگل در سال ۲۰۰۴، با ارزش ۲۷ میلیارد دلار به صورت عمومی در بازار بورس عرضه شد.

خرید اندروید و یوتیوب

پیج در سال ۲۰۰۵ استارتاپ کوچکی به نام اندروید را با هزینه ۵۰ میلیون دلاری خریداری کرد. اندروید مسیری عالی را در جهت تبدیل شدن به محبوب‌ترین سیستم عامل موبایلی دنیا طی کرد. با ابداع گوشی HTC Dream ، اولین گوشی هوشمند اندرویدی به بازار عرضه شد. پس از آن شرکت گوگل در سال ۲۰۰۶ سرویس ویدئویی یوتیوب را با قیمت ۱.۶۵ میلیارد دلار خریداری کرد.

معرفی مرورگر کروم

یکی از مهندسان تیم موزیلا فایرفاکس، ساندار پیچای، طرحی برای توسعه یک مرورگر وب بهتر ارائه داده بود که در نهایت این محصول با نام Chrome معرفی شد. ارائه این محصول یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های پیچای محسوب می‌شد. مدیر عامل وقت، اریک اشمیت، مخالف ارائه این محصول بود، اما این طرح به قدری خوب بود که او مجبور شد ذهنیت و تصمیم خود را تغییر دهد.

شروع دوران تازه گوگل

پیج در سال ۲۰۱۱ دووباره به عنوان مدیر عامل انتخاب شد و دوران مدیریت اشمیت به پایان رسید. در این دوره زمانی، پیج و برین تمرکز خود را بر پروژه‌های خرد Google X قرار دادند. عینک گوگل، یکی از محصولات Google X بود که با نام Moonshot Factory معروف شد. سال‌ها بعد این عینک به دلیل انتقادهای فراوان به یک محصول شکست خورده تبدیل شد. پس از آن پیج شرکت Calico را با محوریت افزایش طول عمر راه اندازی کرد. این شرکت تصمیم داشت فراتر از مرزهای موتور جستجو قدم بردارد، اما پیشرفت خاصی نکرد.

شکل گیری شرکت آلفابت

گوگل در سال ۲۰۱۵ به توسعه فناوری‌های گوناگونی مانند خودروهای خودران، گجت‌های پوشیدنی، گوشی‌های هوشمند نکسوس و بسیاری محصولات و پروژه‌های دیگر ورود پیدا کرد. از جمله فعالیت‌های مهم گوگل می‌توان به ایجاد هوش مصنوعی، رایانش کامپیوتری و اینترنت فیبری اشاره کرد. سپس پیج و برین شرکت جدیدی به نام آلفابت را تاسیس کردند و پیچای به عنوان مدیر عامل آن انتخاب شد. با وجود اینکه لری پیج و سرگی برین، مسئولیت مدیریت آلفابت و گوگل را ترک کردند، اما هنوز سهام کنترلی خود را در دست دارند.

کد خبر 402012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.