ایجاد انگیزه برای گردشگران با رویدادهای ملی چون شب یلدا

عضو هیئت علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه شیخ بهایی اصفهان گفت: سه رویداد مهم نوروز، یلدا و چهارشنبه سوری در سطح خانوادگی در کشور برگزار می‌شود که هر سه قابلیت برگزاری در سطح ملی را دارد و باید در شهرها انگیزه‌های جدیدی برای گردشگران ایجاد کند تا میل به مسافرت‌ها چندباره به این شهرها به وجود آید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شادی فروغی اظهار کرد: ایران مانند هر کشور دیگری به دنبال توسعه است و توسعه زمانی روی می‌دهد که در جامعه رضایت، رفاه و معنا ایجاد شود. پیشرفت و توسعه به پنج عامل اقتصادی، فرهنگی و نمادین، انسانی و اجتماعی بستگی دارد اما زمانی این منابع به توسعه منجر می‌شود که تبدیل به سرمایه شود.

وی افزود: منابع فرهنگی و نمادین بسیار مانند آداب و رسوم، شخصیت‌های علمی و ادبی در ایران وجود دارد اما باید از این منابع در راه توسعه از آن‌ها استفاده کرد.

این کارشناس جهانگردی تصریح کرد: امروزه کشورها دیگر برای جذب و توسعه گردشگری تنها به داشته‌های تاریخی و جغرافیایی متکی نیستند و گام را فراتر نهاده و با استفاده از رویدادها و خلق رویدادهای جالب از منابع فرهنگی خود استفاده می‌کنند. چنین کشورهایی نه تنها با استفاده از چنین رویدادهایی گردشگری خود را توسعه داده‌اند بلکه توانستند خود را به جهانیان معرفی و کسب اعتبار کنند.

فروغی ادامه داد: به عنوان مثال کشور همسایه، ترکیه، به خوبی توانسته است از منابع فرهنگی خود استفاده و آن‌ها را به سرمایه تبدیل کند. این کشور در رویداد سازی بسیار موفق عمل کرده است به گونه‌ای که برخی از این رویدادها شهرت جهانی یافته است. فستیوال‌های بین المللی غذا یا فیلم نمونه‌ای از این رویدادها است. با این وجود یکی از رویدادهایی که ترکیه به خوبی از آن بهره می‌برد، همایش بزرگداشت مولانا است که در آذرماه و در شهر قونیه برگزار می‌شود.

وی گفت: این کشور با استفاده نمادین از مولانا و رقص سوفیانه سماع توانست شرایطی را پدید آورد که نام مولانا در جهان همراه با یاد شهر قونیه که در ترکیه واقع است در ذهن‌ها جاری شود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: فستیوال فتح نیز از دیگر موارد این بخش است که در آن  افرادی با شمایل سربازان عثمانی به خواندن سرودهای حماسی و اجرایی در میان مردم لحظات خوشی را اذهان آن‌ها پدید می‌آورد. کشورهای دیگر نیز بسته به شرایط اقتصادی و اجتماعی خود سعی در ایجاد یا جذب رویدادها می‌کنند؛ تلاش برای میزبانی مسابقات المپیک یا جام‌های جهانی از این جمله است.

فروغی خاطرنشان کرد: برگزاری موفق چنین رویدادهایی می‌تواند منافع زیادی را برای این کشورها به همراه داشته باشد و حتی اقتصاد کشورهایی مانند قطر را نیز به اقتصادی نوظهور تبدیل و آن را در جهان مطرح کند.

وی ادامه داد: مطالعاتی که پس از میزبانی بازی‌های المپیک توسط ژاپن در سال ۱۹۶۴ انجام شد نشان داد که نه تنها ژاپن در زمان برگزاری چنین رویدادی منافع بسیاری کسب کرده و هزینه‌های انجام شده توسط این کشور بازگشت بلکه پس از این رویداد نیز تولید ناخالص سالانه ژاپن از ۱۰.۱ به ۲۶.۱ درصد رسید که رشد چشمگیری محسوب می‌شود.

این کارشناس جهانگردی اظهار کرد: نمونه دیگر کشور روسیه است که در سال گذشته میزبان رقابت‌های جام جهانی فوتبال بود. این کشور از سال ۲۰۱۳ فعالیت‌ آماده‌سازی این رویداد را آغاز کرد. بر اساس تحقیقات انجام گرفته، پیش‌بینی شد روسیه طی ۱۰ سال از سال ۲۰۱۳ رشدی در حدود ۲۵ تا ۳۶ میلیارد دلار داشته باشد؛ بررسی‌ها پس از برگزاری مسابقات جام جهانی اثباتی بر این ادعا است. بنابراین برگزاری موفق یک رویداد می‌تواند تاثیر بسیاری بر درآمد و توسعه یک روستا، شهر یا کشور داشته باشد.

فروغی افزود: در واقع بیشتر ماندن افراد در یک مکان باعث خرید بیشتر می‌شود بنابراین ایجاد جذابیت برای این موضوع یکی از عوامل موثر برای پایداری اقتصاد آن منطقه است.

وی گفت: روستایی در کشور فنلاند وجود دارد که محل زندگی گوزن‌های برفی است. بر اساس افسانه‌ها این محل، زادگاه بابا نوئل است. کشور فنلاند با تکیه بر این موضوع، رویدادی را در این منطقه به وجود آورد. تعداد بازدیدکنندگان این رویداد در اولین سال اجرای ان ۱۰ هزار نفر بود در حالی که این تعداد اکنون به بیش از ۴۰۰ هزار نفر رسیده است. در اثر استقبال گردشگران از این رویداد، این روستا به محلی شناخته شده در جهان تبدیل شد که رشد اقتصادی را نیز به همراه داشت به گونه‌ای که فرودگاهی اختصاصی برای انجام پروازهای مستقیم به این منطقه در آن ساخته شد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در ایران در زمینه برگزاری چنین رویدادهایی بسیار ضعیف عمل می‌شود. اگرچه رویدادهایی مانند فستیوال فیلم فجر و مانند آن در کشور برگزار می‌شود اما این برگزاری نیز چندان قوی نیست. به عبارتی می‌توان گفت تنها رویدادی که در حال حاضر در کشور مورد استقبال عمومی و گسترده مردم است، رویداد محرم است که البته آن نیز نه به عنوان یک رویداد برنامه ریزی شده و به منظور درآمدزایی مورد توجه نیست بلکه بر اثر اعتقادات مذهبی و محل برگزاری آن به شیوه‌های مخصوص اجرا می‌شود.

فروغی افزود: رویداد محله گردی‌ در محله‌های "حسن آباد" و "علی قلی آقا" از جمله تجربه‌های موفق در اصفهان بود که توسط شهرداری اجرا شد.

وی ادامه داد: اجرای چنین رویدادهایی علاوه بر مزیت‌های اقتصادی که به آن پرداخته شد می‌تواند باعث ایجاد حس هویت در افراد شود که یکی آن نیز عامل ایجاد معنا در زندگی است.

این کارشناس جهانگردی اظهار کرد: در حال حاضر سه رویداد مهم ملی در سطح خانوادگی در کشور برگزار می‌شود که شامل نوروز، یلدا و چهارشنبه سوری است که هر سه قابلیت برگزاری در سطح ملی را دارد و نمونه بارز آن کشور تاجیکستان است. این کشور هر سال در شهر دوشنبه فستیوال نوروز به خوبی اجرا می‌شود. باید در شهرها انگیزه‌های جدیدی برای گردشگران ایجاد کند تا میل به مسافرت‌ها چندباره به این شهرها به وجود آید.

فروغی گفت: اصفهان به دلایلی مانند تاریخی بودن و علاقه زیاد گردشگران به بازدید از آن ظرفیت بسیاری برای ایجاد رویدادها دارد، برای نمونه می‌توان در این استان با برگزاری رویدادهایی با محوریت جشن یلدا، شیوه برگزاری این جشن در سراسر کشور در رویدادی در این شهر به نمایش گذاشته شود تا رویدادی جذاب برای بازدیدکنندگان را فراهم آورد.

کد خبر 401975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.