۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
محافظه کار شگفتی ساز!

یک کارشناس مسائل اروپا گفت: رویکرد سیاسی و امنیتی جانسون به سمت آمریکا می تواند تا حدودی در موضوع برجام برای ایران دردسر آفرین باشد اما جانسون به خوبی می داند دونالد ترامپ فعلا در موقعیتی نیست که بتواند برای آینده آمریکا تصمیم گیری کند.

مرتضی مکی در گفت گو با خبر نگار ایمنا در مورد پیروزی قاطع بوریس جانسون از حزب محافظه کار در برابر رقیب سنتی خود، حزب کارگر اظهار کرد: بوریس جانسون در این انتخابات توانست به پیروزی بزرگی دست یافته و اکثریت مطلق پارلمان انگلیس را به دست بگیرد. پیروزی جانسون در این انتخابات در سه دهه گذشته بی سابقه بوده و حزب محافظه کار به چنین موفقیت بزرگی درانتخابات پارلمانی دست پیدا نکرده بود.

وی افزود: حزب کارگر در این انتخابات شکست سنگینی را تجربه کرد، شکستی که بعد از سال ۱۹۳۵ تاکنون بی سابقه بوده به طوری که «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر پس از سه سال رهبری این حزب اعلام کرده است در انتخابات آتی انگلیس دیگر رهبری حزب کارگر را به عهده نخواهد داشت اما تا زمان انتخابات جدید رهبری این حزب بر عهده وی بوده و در مقامش باقی خواهد ماند.

این کارشناس مسائل اروپا ادامه داد: حزب کارگر گمان می کرد با ارائه بسته های جذاب اقتصادی برای بهبود شرایط و بهتر شدن سیستم نظام بهداشتی و افزایش مالیات بر ثروتمندان برای تأمین بودجه های سیستم مالی می تواند طبقه متوسط کارگر را به سمت برنامه های خود جذب کند اما در کارزار انتخابات ناکام ماند. حزب کارگر پایگاه های سنتی خود را از دست داده و همین باعث شکستی بی سابقه در انتخابات شد.

مکی تصریح کرد: این انتخابات ابعاد دیگری را هم به دنبال داشت؛ حزب ملی اسکاتلند به رهبری نیکولا استورجن به پیروزی بزرگی دست یافته است. استورجن اعلام کرد برای استقلال اسکاتلند به دنبال همه پرسی دوم خواهد بود؛ طرحی که حتما با مخالفت بوریس جانسون روبرو خواهد شد، چراکه این طرح یکی ازچالش های عمده و جدی جانسون در روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است.

وی افزود: در همه پرسی سال ۲۰۱۶، اکثریت اسکاتلندی ها به باقی ماندن در اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند اما با توجه به پیروزی حزب ملی اسکاتلند و کسب ۴۸ کرسی در مجلس عوام انگلیس و ۵۴ کرسی در پارمان این کشور، این حزب می تواند با خیالی آسوده طرح هایی که برای استقلال اسکاتلند لازم است را به تصویب برساند. استقلال اسکاتلند یکی از طرح هایی است که جانسون را بشدت آزار خواهد داد.

این کارشناس مسائل اروپا یادآورشد: مشخص شدن مرزهای دو ایرلند نیز یکی دیگر از ابعاد انتخابات روز پنجشنبه انگلیس بود. این کشور به توافقات کلی با اتحادیه اروپا در خصوص مشخص شدن مرزهای دو ایرلند (ایرلند شمالی و جنوبی) دست پیدا کرده است اما پس از خروج از اتحادیه اروپا در ۳۱ ژانویه سال ۲۰۲۰، مذاکرات سخت و دشواری با اتحادیه اروپا خواهد داشت و باید توافقنامه های جدیدی با این اتحادیه به امضا برساند که کارزار بسیار سختی برای نخست وزیری جانسون خواهد بود.

مکی در پاسخ به این سوال که آیا پیروزی بوریس جانسون در انتخابات انگلیس می تواند باعث شود نوع نگاه این کشور به ایران کمی متعادل تر از گذشته باشد؟ گفت: دونالد ترامپ بعد از نخست وزیر نیوزلند دومین کسی بود که پیروزی جانسون را تبریک گفت. شباهت های ظاهری و ویژگی های شخصیتی زیادی میان ترامپ و جانسون وجود دارد. یکی از گزینه های مهم جانسون پس از خروج از برگزیت (اتحادیه اروپا) امضا توافقنامه تجارت آزاد با آمریکا است. این توافق به اندازه ای حائز اهمیت است که ترامپ در تماس تلفنی خود با جانسون برروی این موضوع به شدت تاکید کرده است.

وی خاطرنشان کرد: هرچند نگاه و رویکرد سیاسی و امنیتی جانسون به سمت آمریکا می تواند تا حدودی در موضوع برجام برای ایران دردسر آفرین باشد اما نکته مهمی که وجود دارد و جانسون به خوبی از آن مطلع بوده این است که ترامپ در موقعیتی نیست که بتواند برای آینده آمریکا تصمیم گیری جدی و سرنوشت سازی کند. ترامپ با معضل استیضاح رو به رو بوده و مخالفان به دنبال ناکامی وی در انتخابات ۲۰۲۰ هستند. به نظر نمی رسد جانسون در یک سال باقی مانده از دوران ریاست جمهوری ترامپ، تغییری جدی در رویکرد سیاست خارجه و امنیتی انگلیس ایجاد کند. وی مانند سایر مقامات اروپایی در انتظار انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا است.

کد خبر 401845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.