نسل پژوهشگر تربیت کنیم/ برخی معلمان تصور واقعی از کلاس درس ندارند

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش کشور گفت:اگر آموزش و پرورش نمی‌خواهد مثل گذشته باشد باید به فکر پژوهش باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی نوید ادهم بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) در آئین برگزاری هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان ضمن بزرگداشت یاد شهید مفتح و تبریک هفته پژوهش اظهار کرد: از حضور در این جمع خوشحال هستم، یک بحث جدی در آموزش و پرورش اجرای سند تحول آموزش و پرورش است، زیرا باید کاری باید برای اثر بخشی بهتر اهداف آموزش و پرورش انجام شود.

وی افزود: تمام وزارتخانه‌ها کم و بیش به پژوهش می‌پردازد و در آموزش و پرورش نیز وجود دارد و یکی از مولفه‌های مهم دانشگاه فرهنگیان نیز این است که نیروهای ورودی را بهینه سازی کند و اگر این کار را به خوبی انجام دهد، می‌تواند سند تحول را اجرایی کند و پیامدهای خوب خود را انجام دهد.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان اگر نتواند در بخش تربیت دانشجو معلم پژوهشگر خوب عمل کند یعنی به سند تحول بنیادی آموزش و پرورش عمل نکرده است.

پژوهش در کشور دارای مشکلات کلان است

وی اضافه کرد: پژوهش در کلان کشور با مشکلات ریز و درشتی روبه رو است و آموزش و پرورش از این قائله مستثنی نیست و اگر از سمت سند تحول بنیادی به آن نگاه کنیم در آموزش و پرورش با دو رویکرد مواجه می‌شویم که یکی کلیه سیاست گذاری ها با نگاه به پژوهش باشد و دوم تربیت نسل پژوهشگر است.

نوید ادهم تصریح کرد: پژوهش در آموزش و پرورش مانند سایر وزارتخانه‌ها است که با نگاه به پژوهش‌های گذشته برنامه ریزی می‌شود موضوعی که البته کمتر به آن پرداخته می‌شود، اما موضوع مهم‌تر در این حوزه در آموزش و پرورش تربیت نسل پژوهشگر است.

وی خاطرنشان کرد: تربیت نسل پژوهشگر در حال حاضر رسالت دانشگاه فرهنگیان است و باید اندیشه کرد چگونه نسلی پژوهشگر و پرسشگر ایجاد کرد، در این راه باید توجه داشت دیگر کلاس و آموختن سرکلاس به این نسل جواب نمی‌دهد و باید میدان خود را داشته باشند و تفکر نقاد را برای خود ایجاد کنند.

پژوهش اثر بخش نداریم

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: اصلی ترین عامل عدم اثر بخشی پژوهش مسئله شناسی است و مسئله ها واقعی نیست و پژوهشگر ما و استادش مسئله مهمی مدنظر ندارد و با پژوهش زندگی نمی‌کند و موضوعاتی را بررسی می‌کند که بعضی جواب داده شده است و برخی جوابی ندارد.

وی افزود: باید آموزش و پرورش و پزشکی را در حوزه پژوهش مقایسه کنیم، در حالی که پژوهش در پزشکی واقعی است و وارد پژوهش می‌شود و بعد از چند سال به آن عمل می‌کند، اما در آموزش و پرورش این اتفاق نمی‌افتد.

نوید ادهم در ادامه اظهار کرد: بعضی از آموزش و پرورشی‌ها تصور واقعی از کلاس درس ندارند و وقتی این استاد پژوهش انجام می‌دهد اثر بخشی ندارد و به شخصه کمتر استادی سراغ دارم که پژوهشی کار کند.

پژوهشگر باید با پژوهش زیست کند

وی تصریح کرد: پژوهشگر باید با پژوهش زیست کند و آن پژوهش می‌تواند راهگشا باشد و این پژوهش می‌تواند تعلیم و تربیت را بهبود ببخشد.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت نگاه به آینده گفت: آینده پژوهی در آموزش و پرورش مهم است اما نگاهی به آن نمی‌شود باید فکر کرد تغییراتی که انجام می‌شود چه آینده ای دارد که این موضوع اصلا دیده نمی‌شود،اگر آموزش و پرورش نمی‌خواهد مثل گذشته باشد باید به فکر پژوهش باشد.

آموزش و پرورش باید محلی شود

وی در خصوص اهمیت آموزش و پرورش محلی مختص به شهرها افزود: به نظر می‌رسد در علوم انسانی از تحلیل سیاسی اجتماعی به تحلیل فرهنگی می‌رسیم، بحثی که بیش از گذشته مطرح است؛ زیرا فرهنگ را نمی‌توان نادیده گرفت و در این میان باید توجه داشته باشیم در حوزه فرهنگ باید آموزش و پرورش بومی شود.

نوید ادهم اضافه کرد: آموزش و پرورش هر شهر باید مختص خود و فرهنگ خود باشد و باید پژوهش ها در ذیل پرچم و دین باشد و جوانان در این راستا نیز فعالیت کنند.

کد خبر 401791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.