آشنایی با خواص بادمجان

بیماری آلزایمر سومین علت مر گ در ایران، اصول ماسک تنفسی، تاثیر فلفل قرمز بر قلب، آشنایی با ‌خواص بادمجان ‌و خواص متنوع عناب برای دفع سموم در هوای آلوده را در بسته ‌خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ رئیس انجمن علوم اعصاب ایران با اشاره به اینکه آلزایمر تبدیل ‌به سومین علت مرگ ‌در کشور ما شده است، گفت: روزانه ۴۰۰ نفر در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند. بر اساس تحقیقات ‌و مطالعاتی که در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ در دنیا انجام شده است، بار بیماری‌های وابسته به رشته علوم اعصاب در ‌حال افزایش است.

محمدتقی ‌جغتایی، افزود: همچنین مرگ ‌و میرهای ناشی از بیماری‌های مغز و اعصاب نیز رو به افزایش است؛ به طوری آلزایمر تبدیل به سومین علت مرگ ‌در کشور ما شده است. این آمارها و تحقیقات و مطالعاتی نشان می‌دهد که باید به رشته علوم اعصاب بیشتر توجه کنیم.

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران با تاکید برعارضه‌هایی ‌مثل سردرد، مصرف مواد مخدر، گفت: بررسی‌ها نشان داده است که بروز این قبیل عارضه‌ها وابسته ‌به علوم اعصاب است. روزانه ۴۰۰ نفر در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند، سالانه بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار نفر در ایران دچار سکته مغزی می‌شوند؛ بنابراین مداخلات ما در حوزه علوم اعصاب باید بیشتر شود.

آشنایی با خواص بادمجان

بادمجان میوه گیاهی کوتاه و یک ساله است که در پخت غذاهای مختلف به کار می‌رود. پوستی رنگی دارد که هنگام پوست کندن دست را سیاه می‌کند. مهمترین نکته در خرید بادمجان، انتخاب بادمجان‌های با تخم کم و مزه شیرین است. بادمجان دارای خواص تغذیه‌ای بسیار مفید است به شرط این که سرخ نشود. از نظر طب قدیم بادمجان گرم و خیلی خشک است. مهمترین ‌خاصیت آن کم کالری بودن آن است که غذای بسیار خوبی برای کسانی است که می‌خواهند وزن کم کنند، زیرا دارای ویتامین ‌و مواد معدنی ‌نیز می‌باشد. از ویتامین‌های موجود در بادمجان می‌توان به ویتامین‌های گروه B. (به خصوص B۱ و B۶)، ویتامین A. و C. و مواد معدنی مختلف از جمله کلسیم، فسفر، مس، گوگرد، منیزیم، پتاسیم و آهن اشاره کرد. علاوه بر ویتامین‌ها و املاح یاد شده، بادمجان دارای فیتونوترینت‌هایی است که خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده‌ای دارند.

 بادمجان به علت دارا بودن آهن در رفع کم خونی داروی موثری است. بادمجان را می‌توان برای از بین بردن ورم و التهاب روی عضو ملتهب گذاشت. ریشه بادمجان و شاخه‌های خشک شده و برگ‌های آن اثر بند آورنده خون را دراست و قابض بوده و می‌توان در آن برای درمان احتلام بانه و انواع خونریزی‌ها استفاده کرد. بادمجان پادزهر خوبی برای مسمومیت‌های حاصل از خوردن قارچ سمی است. دخوردن بادمجان گرفتگی رگ‌ها را باز می‌کند و شخص را از خطر سکته قلبی محفوظ می‌درد.

همچنین بادمجان برطرف کننده یبوست است. برگ‌ها و پوست سیاه بادمجان را اگر بجوشانند این جوشانده درمان اسهال خونی است. جوشانده ریشه بادمجان درمان بیماری آسم  موثر بوده و بادمجان مقوی معده است. این گیاه حاوی فیبر بالایی است از این رو برای درمان یبوست و کاهش کلسترول مفید است. تحقیقات جدید نشانگر آن است که بادمجان دارای ماده‌ای ضد تشنج است و در درمان صرع اثر بسیار خوبی دارد.

اصول ماسک تنفسی

ماسک تنفسی در هنگام آلودگی هوا می‌تواند بهترین وسیله برای شما برای حفظ سلامت‌تان باشد. اگرچه ماسک‌های کاغذی یکبار مصرف را می‌توانید در اغلب داروخانه‌ها پیدا کنید،  ماسک های تنفسی که پزشکان برای در امان ماندن از آلودگی هوا از توصیه می‌کنند، این ماسک‌ها را معمولا باید از فروشگاه‌های خاص با به طور آنلاین بخرید. برای اینکه بفهمید ماسک تنفسی که می‌خرید تا چه در برابر آلودگی هوا موثر است،  به دنبال ماسک‌های باشید که دست کم استانداردهای N۹۵ یا FFP۳ را داشته باشند.

N۹۵ یعنی ماسک ۹۵ درصد  از ذرات معلق در هوا که قطری دست کم ۰.۳ میکرون (یک هزار میلی‌متر) یا بزرگتر دارند، تصفیه می‌کند. FFP۳ یعنی ماسک فقط ۵ درصد ذرات را از خود عبور می‌دهد و ۹۹ درصد همه ذرات با ان دازه تا ۰.۶ میکرون را تصفیه می‌کند. هر دوی استانداردها به معنای توانایی بالای ماسک در تصفیه‌کردن ذرات ریز معلق هستند.

علاوه بر خرید ماسک مناسب باید دستورات روی بسته‌بندی از لحاظ نحوه به صورت زدن ماسک و مدت مصرف رعایت کنید. اینکه چه در زمانی باید ماسک تنفسی بزنید بستگی به سن و وصعیت سلامت شما دارد و راهنمای دقیقی مورد توافق همه در این باره وجود ندارد. در چین دولت توصیه می‌کند هنگامی که شاخص کیفیت هوا (AQI) بالای ۲۰۰ می‌رسد، مردم ماسک تنفسی بزنند، اما بسیاری از مردم در مقدارهای کمتر آلودگی هوا هم ماسک می‌زنند. بهترین کار این است که AQI را در یک روز معین چک کنید و خودتان در این باره تصمیم بگیرید.  افراد دچار بیماری تنفسی، آسم یا آلرژی به خصوص باید بیشتر درباره آلودگی هوا  محتاط باشند

تاثیر فلفل قرمز بر قلب

کسانی که در طول هفته چهار بار بیشتر از فلفل تند استفاده می کند ۴۰ درصد کمتر احتمال حمله قلبی در آنها وجود دارد.  مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که مصرف فلفل تند احتمال حمله قلبی را کاهش می‌دهد. متخصصان علوم پزشکی در بررسی‌های خود اظهار داشتند: مصرف فلفل تند با کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی کشنده مرتبط است. افرادی که در طول یک هفته بیش از چهار بار از این خوراکی مصرف می‌کنند ۴۰ درصد کمتر احتمال دارد به دلیل حمله قلبی جان خود را از دست بدهند.

همچنین خطر مرگ بر اثر عوامل مختلف در این افراد در مقایسه با کسانی که از مصرف فلفل تند خودداری می‌کنند ۳۲ درصد کمتر است. محققان ایتالیایی به بررسی ۲۲ هزار و ۸۱۱ نفر از مردم این کشور پرداخته و برای مدت زمان هشت سال وضعیت آنان را تحت کنترل قرار دادند. به گفته محققان مصون بودن افراد از خطر مرگ و میر به خاطر مصرف فلفل تند، مستقل ازنوع رژیم غذایی آنان است.

محققان اظهار می کنند مصرف فلفل تند هم در افرادی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای دارند و هم برای کسانی که از غذاهای ناسالم‌تری مصرف می‌کنند، مفید است. محققان تاکید کردند یافته‌های بدست آمده جالب است اما نمی‌تواند نشان‌دهنده رابطه علت معلولی باشد و لازم است تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

خواص متنوع عناب برای دفع سموم در هوای آلوده

عناب افزون بر این که جوش های غرور را از بین می برد، طبیعت معتدل متمایل به تری دارد بنابراین قوام آورنده خلط غلیظ و مسهل کننده است. طب سنتی میوه ریشه، برگ وگل عناب خواص زیادی دارد از جمله کمک به سم زدایی پوست و بدن و از کبد در برابر تاثیرات مخرب محافظت می کند که در ادامه به بعضی از آن ها اشاره می کنیم:

کاهش عصبانیت با عناب

افرادی که حرارت بدنی بالایی دارند و زود عصبانی می‌شوند، می‌توانند صبح هنگام شش عدد عناب خشک را نیم کوب و با یک لیوان عرق کاسنی خیس و با سکنجبین میل کنند.

دفع سموم در هوای آلوده با عناب

افراد می‌توانند ۳۰ گرم عناب، ۳۰ گرم پر سیاوش، ۲۰ گرم آویشن را نیم کوب و روزی دو بار یک قاشق آن را در یک لیوان آب جوش دم؛ سپس آن را صاف و میل کنند. این دمنوش برای برونشیت، عفونت ریه، گرفتگی صدا، دفع سموم در هوای آلوده مفید است.

افراد می‌توانند از شربت عناب برای درمان سرفه‌های خشک و گرفتگی صدا استفاده کنند. به این صورت که ۵۰ گرم عناب خشک را ابتدا نیم کوب کنند و در سه لیتر آب بجوشانند وصاف کنند و سپس با کمی قند بجوشانند تا قوام آید؛ افراد می‌توانند این شربت را روزانه هشت بار و به میزان یک قاشق غذاخوری مصرف کنند.

درمان رزاسه با عناب

افرادی که به بیماری باد سرخ و رزاسه (بیماری پوستی) دچار هستند، می‌توانند برای بهبود بیماری ۲۵۰ گرم عناب خشک را نیم کوب کنند و در ۳ لیتر آب بجوشانند و پس از صاف کردن، مرتب روزی سه فنجان میل کنند.

دمنوش عناب

برای رفع مشکلات ریه، تنگی نفس حاصل از ورم معده و سرفه‌های کهنه می‌توانید ترکیب ۳۰ گرم عناب، ۲۰ گرم رازیانه، ۲۰ گرم انسیون، ۳۰ گرم پر سیاوش و ۲۰ گرم انجیر را بکوبید و در ۲ لیتر آب شب تا صبح بخیسانید و صبح این ترکیب را بجوشانید و میل کنید.

ارزش غذایی عناب

این میوه منبع خوبی از ویتامین C و حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای مواد معدنی است. دارای پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فلور است. حاوی پکتین (به عنوان کلسیم پکتات) به عنوان فیبر محلول موثر در کاهش چربی و قند خون است. محتوای چربی کل میوه عناب بسیار کم است. نسبت اسیدهای چرب اشباع نشده به کل چربی در میوه عناب بالاست بنابراین متخصصان تغذیه می‌توانند عناب را به عنوان بخشی از رژیم غذایی توصیه کنند.

کد خبر 401790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.