استفاده از مد برای ترویج حجاب نیازمند تحلیل آمار است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه اگر بخواهیم برای سامان دادن به وضعیت حجاب وارد عرصه مُد شویم، باید از آمارها اطلاع داشته باشیم، گفت: باید بدانیم چند متر پارچه در ایران تولید می‌شود، چند طراح مد و لباس در کشور وجود دارد، طرح چند نفر از آنها وارد بازار شده و چقدر از خارج وارد شده است.

حجت‌الاسلام محمد قطبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نقش آمار در برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، اظهار کرد: در هر زمینه کاری ابتدا سراغ آمارهای خامی که هنوز توضیحی برای آنها ارائه نشده می‌رویم، مثل تعداد دانش‌آموز یا تعداد معتاد در اصفهان، همین آمارهای خام نیز برای ما ارزش دارد، نمونه یکی از این آمارها فعالیت بالغ بر ۱۱۰ هزار واحد صنفی، اعم از مغازه‌های کوچک و بزرگ در اصفهان است.

وی با بیان اینکه در هر زمینه کاری، از جمله مباحث تجاری، مذهبی یا فرهنگی، باید سراغ اعداد و ارقام رفت، گفت: مثلا برای یک جلسه سخنرانی ساده بهتر است در مورد تعداد مخاطبان و سطح سواد، شغل، تحصیلات و وضعیت فرهنگی آنها اطلاعاتی داشته باشیم و در واقع این اطلاعات اولیه به ما کمک می‌کند تا سخنرانی بهتر و مناسب‌تری داشته باشیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با تاکید بر لزوم داشتن نقشه راه و تعریف چشم‌انداز آینده تصریح کرد: در هر زمینه کاری باید آمارهای مرتبط با آن را به دست آوریم، امروزه هم به دست آوردن آمار خیلی پیچیده نیست و کافی است به سراغ سامانه‌های آماری کشور برویم. البته شاید آمار خام به تنهایی کفایت نکند، در اینجا وارد لایه دوم به نام نسبت‌های آماری می‌شویم؛ مثلا آمار طلاق در اصفهان و تهران با هم متفاوت است، ‌ همین قضیه در مورد آمار طلاق در محیط‌های روستایی و شهری یا محیط‌های مرفه‌نشین و فقیرنشین نیز صدق می‌کند. وقتی نسبت‌ها را کنار هم بگذاریم، برای مثال می‌بینیم که سرانه نویسنده در اصفهان سه‌ ونیم برابر شهرکرد است.

حجت‌الاسلام قطبی با بیان اینکه نسبت‌های آماری اطلاعات جدیدی به ما داده و نکات ظریفی را بیان می‌کند، گفت: تا نسبت‌ها را به دست نیاوریم، تناسب‌ها را نیز نمی‌توان به دست آورد تناسب‌ها، نسبت‌ها را به حلقه‌های پیوندی تبدیل می‌کند که به آنها، همبستگی یا پیوستگی گفته می‌شود، برای مثال اگر آمار استفاده کنندگان مترو مشخص و با آمار استفاده از وسایل نقلیه شخصی یا پیاده‌روی مقایسه کنیم، افزایش و کاهش تناسب‌ها مشخص می‌شود و نسبت میان افزایش قیمت بنزین و استفاده از بی‌آرتی یا حمل ونقل عمومی را می‌توان مشخص کرد.

وی در تشریح اهمیت توجه به آمارها، تصریح کرد: افراد فعال در حوزه‌های مختلف اگر آمارها را به دست نیاورند و نسبت‌ها و تناسب‌ها را استخراج نکنند، نمی‌توانند کار موفقی انجام دهند و در صورتی که با آمار شهودی پیش برود، نمی‌تواند ضریب تاثیر محصول خود را به دست آورد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: جهت‌گیری افراد به یک موضوع بر اساس ذائقه‌ و عادت‌واره‌های اجتماعی گاهی بر اساس اضطرار است، برای مثال مردم در زمان گرانی بنزین به سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی میل پیدا می‌کنند، باید دانست این بر اساس ذائقه است یا بر اساس نوعی فشار محیطی و اضطرار، ما باید این را دریابیم اگر بر اثر اضطرار باشد، آنها در اولین فرصتی که بتوانند اضطرار را کنار بگذارند به حالت قبلی برمی‌گردند ولی اگر نوعی ذائقه و عادت‌ شود به راحتی قابل برگشت نیست و دوام دارد.

وی با بیان اینکه جامعه‌شناسان قواعد اجتماعی و هنجارها را استخراج می‌کنند، گفت: آنها از قواعد نظام‌ها، نظریه‌های اجتماعی را به دست می‌آورند، بنابراین ما باید آمارهای ناظر بر فعالیت خود را بدانیم و آنها را وارد مدل‌های تحلیلی کنیم، سپس نسبت‌ها، تناسب‌ها و هنجارهای آن آمار را به دست آوریم تا بتوانیم بر اساس آن سلیقه‌ها، هنجارها، عرف‌ها و عادت‌واره‌ها برای مخاطب خود برنامه‌ریزی کنیم.

حجت‌الاسلام قطبی با بیان اینکه اگر بخواهیم برای سامان دادن به وضعیت حجاب وارد عرصه مُد شویم، باید از آمارهای مربوطه اطلاع داشته باشیم، افزود: اینکه چند متر پارچه در ایران تولید می‌شود، چند نفر طراح مد و لباس در کشور وجود دارد، طرح چند نفر از آنها وارد بازار شده و چقدر از خارج وارد می‌شود این آمارها را باید کنار هم گذاشت تا به نسبت‌ها، تناسب‌ها و ذائقه‌ها برسیم و آنها را پیدا کنیم، در صورت دریافتن این موضوعات متوجه می‌شویم که مهاجرت مردم از یک تیپ به تیپ دیگر بر چه اساس است اگر این موضوعات را کشف نکنیم، نمی‌توانیم بسته پیشنهادی خود را ارائه دهیم.

وی در خصوص وضعیت ثبت طراحان مدولباس در وزرات ارشاد، افزود: حدود ۶۵۰ طراح مد و لباس در کشور وجود دارد که نام آنها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت رسمی شده است، به اضافه چند هزار طراح لباس که در کارگاه‌های کوچک شهری به صورت محلی کار می‌کنند، ولی طراحی‌های چند نفر از آنها فراگیر شده و بخشی از جامعه به آنها اقبال می‌کند این آمارها آن ‌قدر تفاوت دارد که مطالعه آنها به ما کمک می‌کند تا مسیر صحیح را طی کنیم. شاید به این نتیجه برسیم که در زمینه تعداد طراحان و نوع طراحی‌ها مشکلی وجود ندارد و مشکل، به لینک طراحی‌ها و بازار برمی‌گردد.

قطبی با اشاره به اینکه باید حجم سرمایه خود را براساس بازار و نه بر اساس طراحی‌ها مشخص شود، اظهار کرد: ما به آمارها در زمینه‌های مختلف دسترسی داریم، ولی متاسفانه همت نمی‌کنیم تا آنها را مورد مطالعه قرار دهیم امروز امکانات مطالعه و کسب اطلاعات واقعا فراهم است و اگر این کار را انجام ندهیم، فردای قیامت از ما بازخواست می‌شود.

کد خبر 401718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.