تب داغ مهاجرت بین ورزشکاران؛ مولایی اولی نبود آخری هم نیست

تب و تاب داغ این روزهای مهاجرت به خارج از کشور، تنها محدود به نخبه‌گان علمی حاضر در دانشگاه‌ها نمی شود. حالا در هر شغلی می‌توان رگه‌هایی از این میل بافر را در عده‌ای دید که منتظرند تا با اولین فرصت چمدان‌هایشان را ببندند و با بلیت یک طرفه‌ای به سمت آن‌چه برای خودشان کعبه آمالش ساخته‌اند، بروند.

به گزارش ایمنا، تب و تاب داغ این روزهای مهاجرت به خارج از کشور، تنها محدود به نخبه‌گان علمی حاضر در دانشگاه‌ها نمی شود. حالا در هر شغلی می‌توان رگه‌هایی از این میل بافر را در عده‌ای دید که منتظرند تا با اولین فرصت چمدان‌هایشان را ببندند و با بلیت یک طرفه‌ای به سمت آن‌چه برای خودشان کعبه آمالش ساخته‌اند، بروند. چند سال اخیر ورزشکاران نیز به زمره مشتاقان زندگی در فرنگ اضافه شده‌اند و هرساله شاهد مهاجرت کثیری از آن‌ها هستیم.

برای مهاجرت قهرمانان ملی ورزش دلیل‌های زیادی می‌توان بیان کرد. از دلایلی که پای ماندن برایشان باقی نمی‌گذارد، تا آن دسته از دلیل‌هایی که آغوش‌شان را برای پذیرش ملیتی غیر ایرانی باز می‌ کند. اگرچه نباید از این نکته غافل شد که چه بسا بسیاری از ورزشکاران کشورمان هستند که پیش از آن که بدرخشند، در کودکی همراه با خانواده‌شان عزم ترک وطن را کرده‌اند. اسامی نام آشنایی چون اشکان دژاگه، فریدون زندی، رضا قوچان نژآد و سامان قدوس از همین دسته اند که با همت سرمربیان وقت تیم ملی، موفق به پوشیدن پیراهن سفید رنگ ایران شدند.

نبود امکانات کافی و زیر ساخت‌های ورزشی مناسب، بی‌توجهی به برخی رشته‌ها و وجود سخت‎‌گیری‌های خاص می تواند برای مجاب کردن ورزشکار برای بستن چمدان‌هایش کافی باشد. دیگر کشورها نیز در پذیرش این دست قهرمانان حاضر و آماده‌ای بیکار ننشسته‌اند و راه‌ را برای آن‌ها آسان ساخته‌ اند. برای مثال اگر یک ورزشکار که در کشور خود و یا سطح جهان شناخته شده‌است بخواهد به کشور کانادا مهاجرت کند، دیگر نیازی به ارائه سابقه خود اشتغالی ندارند و راحت‌تر از آن‌چه که بتوان فکرش را کرد، ورزشکار ما قادر است در خاک پهناورترین کشور آمریکای شمالی به فعالیت‌اش ادامه دهد. سعید مولایی و علیرضا فغانی تازه ترین ورزشکارانی هستند که به خارج از کشور مهاجرت کرده اند.

سعید مولایی و مهاجرت پر سر و صدا

در این میان ورزشکارانی هستند که نه به مهاجرت، بلکه به پناهندگی در اردوهای خارجی‌شان همراه با تیم ملی تن داده‌اند. اتفاقی که فرد پل‌های پشت سرش را می‌شکند و پاسپورت به دست، خودش را برای هر سختی و ناملایمتی آماده ‌می‌سازد. اتفاقی که چندی پیش شاهد یکی از پر سر و صداترین‌هایش بودیم. سعید مولایی جودوکار ایرانی، پس از مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۹ در ژاپن و زمانی که به گفته خودش از تهران با او تماس گرفته ‌شد تا در نیمه‌نهایی مهم‌ترین رویداد جودو پس از المپیک ببازد که این چنین با رقیب رژیم اشغالگر قدس مواجه نشود، تصمیم به پناهندگی گرفت و با کمک مسئولان فدراسیون جهانی جودو به خواسته‌اش رسید. او که قصد داشت به آلمان پناهنده شود، با پیشنهاد رئیس جمهور و رئیس فدراسیون جودو مغولستان تبعیت این کشور آسیا میانه را پذیرفت تا با پرچم آن‌ها در مسابقات بین المللی حضور یابد. البته نحوه جدایی او باعث شد تا فدراسیون جودو به مدت دو سال تعلیق و از حضور در رقابت های مهم جودو محروم شد.

علیرضا فغانی

داور بین المللی فوتبال کشورمان که سابقه قضاوت در فینال المپیک و رده‌بندی جام جهانی را دارد، تابستان امسال ایران را به مقصد استرالیا ترک کرد تا در ای-لیگ این کشور داوری کند. او البته بدون‌مخفی کاری و در شفافیت تمام دست به این کار زد و بنا دارد تا در مسابقات بین‌المللی، با نام ایران شرکت کند.

بیشتر بخوانید:

وطن به ورزشکاران عِرق دارد؟

ورزشکاران ایرانی که طی این سالها مهاجرت کرده اند

از این دست ورزشکاران کم نبوده و تعداد فراوانی را می‌توان نام برد که در این جا به معرفی مختصری از آن‌ها می‌پردازیم:

* محمدحسین ابراهیمی - عضو تیم ملی شمشیربازی ایران در اسلحه فلوره در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگ‌جو – (پناهنده به فرانسه)

* آرزو معتمدی - در رشته قایقرانی و در المپیک ۲۰۱۲ سهمیه گرفت – (مهاجرت به آمریکا)

* مهدی جعفرقلی‌زاده - عضو تیم ملی کاراته ایران – (پناهنده به آلمان)

* احسان رجبی - ملی‌پوش سنگین‌وزن جودوی ایران و دارنده مدال برنز آسیا – (پناهنده به آمریکا)

* سامان طهماسبی - برنده دو مدال برنز جهان و طلای قهرمانی آسیا (برای ایران) و دو نقره و یک برنز جهان به همراه سهمیه المپیک ۲۰۱۶ (برای آذربایجان)- (مهاجرت به آذربایجان)

* صباح شریعتی - برنده مدال نقره بازی‌های اروپایی و سهمیه المپیک ۲۰۱۶ برای آذربایجان- ( مهاجرت به آذربایجان)

* راحله آسمانی - تکواندو کار ایرانی که سهمیه المپیک ۲۰۱۶ را با پرچم فدراسیون جهانی کسب کرد. او دارنده مدال بازی‌های آسیایی و ۲ طلا، یک نقره و دو برنز مسابقات آزاد تکواندو است – (پناهنده به بلژیک)

* میلاد بیگی - سهمیه المپیک ۲۰۱۶ تکواندو را برای کشور آذربایجان به دست آورد – (مهاجرت به آذربایجان)

* سینا بهرامی - تکواندو کار – (مهاجرت به آذربایجان)

* الشن مرادی - استاد بزرگ شطرنج ایران (مهاجرت تحصیلی به آمریکا – ممکن است با پرچم آمریکا در مسابقات حضور یابد)

* ایمان جمالی – بازیکن سابق سپاهان اصفهان و تیم ملی، که در حال حاضر برای مجارستان به میدان می‌رود – (مهاجرت به مجارستان)

* مینا علیزاده - ملی‌پوش قایقرانی در رشته دراگون بوت – (پناهنده به آلمان)

* پوریا پورابراهیم - ملی‌پوش رشته نجات غریق – (پناهنده به فرانسه)

* محمود زاویه - ملی‌پوش رشته نجات غریق – (پناهنده به فرانسه)

* شروین پاکدل - ملی‌پوش قایقران – (پناهنده به پرتغال)

* سعید فضل‌اولی - عضو تیم ملی قایق‌رانی ایران و دارنده مدال نقره بازی‌های آسیایی اینچئون – (پناهنده به آلمان)

* پیام زرین پور ملی‌پوش کشتی فرنگی و قهرمان سال ۲۰۰۰ آسیا -‌ (مهاجرت تحصیلی به آمریکا – در مسابقات دانشگاهی ایالات متحده شرکت می‌کند)

به گزارش ایمنا، البته این تنها نمونه ای از لیست ورزشکاران مهاجر ایرانی است و اگر بخواهیم نام مربیان ورزشی را به آن اضافه کنیم به لیست بلند بالایی دست خواهیم یافت. مهاجرت‌های ورزشکاران به ایران خلاصه نمی‌شود و سیل ساک ورزشی به دستان زیادی هرساله به سوی کشورهایی می‌روند که حاضرند امکانات بهتری برای استعداد آن‌ها فراهم آورند. اما هرچه هست تقدیم مستعدانی است که سختی‌های رشد و پرورش‌شان را کشور اصلی به دوش می‌کشد، اما سایر کشورها با برنامه‌ریزی صحیح از این لقمه‌های حاضر و آماده نهایت بهره را می برند. وضعیت بد اقتصادی تا حدود زیادی باعث شده که بسیاری از ورزشکاران به فکر مهاجرت باشند و باید دید که دولت مردان برای از دست نرفتن این سرمایه های ملی چه راهکاری پیش رو دارد؟

کد خبر 401693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.