استفاده از سرند بالستیک در خطوط پردازش پسماند اصفهان

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: در صورت استفاده از سرند بالستیک در خطوط پردازش پسماند یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت که امیدواریم تا چندماه آینده بتوانیم آن را روی خطوط پردازش پسماند تأیید و در شهرداری از این تجهیز استفاده کنیم.

فرشاد مستاجران در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: اساس فعالیت کارخانجات پردازش پسماند و تولید کود، خطوط پردازش است.

وی افزود: در حال حاضر در بعضی از شهرهای کشور خطوط پردازش وجود دارد و در تعدادی از آن شهرها تمام پسماندها به صورت کامل پردازش می‌شود که یکی از آن شهرها اصفهان است.

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در شهر اصفهان کل پسماند ورودی به کارخانه که حدود یک هزار تن در روز است که به صورت کامل پردازش می شود.

وی با بیان اینکه کارخانه کود آلی و پردازش پسماند شهرداری اصفهان حدود ۳۰ سال پیش تأسیس شده و تکنولوژی مورد استفاده فعلی مربوط به ۵۰ تا ۶۰ سال قبل است، افزود: با توجه به پروژه‌های توسعه‌ای مانند پیرولیز، RDF، هاضم و ... این نیاز احساس شد که باید پردازش بهتر و دقیق‌تری بر روی پسماندها انجام شود، از این رو وضعیت موجود را با آنچه در دنیا اتفاق می‌افتد بررسی و به این نتیجه رسیدیم که در خطوط پردازش پسماند اصفهان چند نیاز برای پردازش بهتر وجود دارد و می بایست اصلاحات بر روی خطوط جدید انجام می‌شد.

مستاجران ادامه داد: این اصلاحات در گام نخست طراحی دیده شد، اما کماکان کمبودهایی بر روی خطوط  برای جداسازی بهتر بیشتر  وجود داشت؛ این مسائل دست مایه ای شد تا به سمت استقرار تجهیزی به روزتر بر روی خطوط پردازش در طراحی جدید حرکت کنیم.

وی گفت: اشکال نخست این بود که عرض نوار نقاله موجود روی خط پردازش زیاد، سرعت حرکت نوار نقاله بالا و مسافت کمی را طی می‌کند؛  مفهوم آن این است که انباشتگی پسماند روی خط زیاد می‌شود و کارگر نمی‌تواند به خوبی تمام پسماندها را  تفکیک کند.

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اظهار کرد: با توجه به اینکه خوراک اصلی واحد پیرولیز  در آینده انواع پلاستیک‌ها خواهد بود، لازم است پلاستیک بیشتری روی خط جداسازی شود، اما در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که امکان جداسازی همه پلاستیک‌ها به طور کامل روی خط پردازش وجود ندارد و این مشکل باید رفع شود.

وی افزود: مشکل سوم این بود که نیاز داشتیم جداسازی بیشتری در خصوص اقلام بازیافتی توسط کارگرها انجام شود، تا بتوانیم خالص‌سازی بهتری در پسماند خروجی از خط داشته باشیم.

سرند بالستیک جداکننده پسماند

مستاجران تصریح کرد: با بررسی این مشکلات به این نتیجه رسیدیم که نیاز است روی خطوط جدید یک تجهیز مناسب با عنوان سرند بالستیک نصب شود؛ سرند بالستیک جداکننده پسماند است که اقلام سه بعدی مانند قوطی شیر و ... را از اجسام دوبُعدی مانند پلاستیک جدا می کند همچنین از زیر سرندها مواد آلی جدا می‌شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه در کشور علی رغم اینکه دو یا سه مورد سرند بالستیک در بعضی از شهرها وجود دارد، اما توان تولید داخلی این تجهیز را نداشتیم، از این رو محصول سرند بالستیک شرکت‌های مختلف دنیا را بررسی و نهایتا با یک شرکت آلمانی وارد مذاکره شدیم تا این سرند بالستیک از آلمان وارد کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: پس از انجام مذاکرات، به دلیل تحریم ها و قیمت بالای سرند بالستیک که حدود دو میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت و البته با وجود تحریم‌ها امکان واردات آن دیگر وجود نداشت، فراخوان طراحی و ساخت این سرند را منتشر و چند شرکت و دانشگاه در این فراخوان حضور یافته و نهایتا دانشگاه صنعتی اصفهان و شرکت مبارز برنده و پس از ابلاغ قرارداد، پروژه سرند بالستیک توسط دانشگاه صنعتی طراحی و توسط شرکت مبارز ساخته شود.

وی افزود: در طراحی اولیه این تجهیز بعضی از اشکالات و ایرادات وجود داشت و بخشی از قسمت‌ها دیده نشده بود، اما خوشبختانه کارشناسان سازمان پسماند بیان کرده و دانشگاه صنعتی و شرکت مبارز اشکالات را برطرف و نهایتا نقشه‌ها و طراحی‌های دقیق‌تری از این سرند آماده و تایید شد.

مستاجران با بیان اینکه دو هفته پیش به دعوت شرکت مبارز از این پروژه بازدید و تست اولیه روی آن در محل کارخانه انجام شد، گفت: در این بازدید باز هم کارشناسان فنی سازمان بعضی از اشکالات را اعلام و مقرر شد شرکت مبارز ایرادها را برطرف کند که امیدواریم به زودی اشکالات رفع و دستگاه روی خط پردازش پسماند اصفهان قرار گیرد.

وی تاکید کرد: تأیید نهایی دستگاه سرند بالستیک و اینکه این دستگاه می‌تواند مانند مدل خارجی عمل کرده و انتظاراتی که از دستگاه داریم را برآورده کند یا خیر، زمانی صورت می‌گیرد که دستگاه روی خط پردازش قرار گیرد و تست‌های لازم انجام شود؛ اگر این مهم اتفاق افتد برای نخستین بار اولین سرند بالستیک کشور به درخواست و سفارش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان آماده شده و دستاورد صنعتی خوبی خواهیم داشت.

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه در صورت تحقق این مهم یک میلیارد و  ۲۰۰ میلیون تومان صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت، اظهار امیدواری کرد: در چندماه آینده بتوانیم سرند بالستیک را روی خطوط پردازش پسماند تأیید و در شهرداری از این تجهیز استفاده کنیم.

کد خبر 401521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.