شورای نگهبان با خط و مشی سیاسی

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

ناصری: مخالفت‌ها با FATF جناحی است

عبدالله ناصری، با اشاره به اینکه کنوانسیون‌های بین‌المللی به منزله ضوابط بین‌المللی هستند که همه کشورها باید از آن تبعیت کنند، اظهار کرد:  اجماع جهانی درباره لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم در دنیا شکل گرفته است واین کنوانسیون‌ها جزء لاینفکی از زیست جهانی شده اند و مخالفت با آنها به هیچ وجه معنا ندارد. وی درباره دلایل مخالفت با CFT و پالرمو در کشور ادامه داد: مخالفت‌ها  جناحی، غیرکارشناسی و ایدئولوژیک است. پیش‌بینی من این است که اگر مخالفان بتوانند مجلس یازدهم را در اختیار بگیرند، به تصویب این لوایح کمک می‌کنند. مخالفت در برابر این لوایح یک نوع مقاومت در برابر اقدامات دولت است. مخالفان دولت ممکن است اظهارنظرهایی کنند که خود را موجه جلوه دهند اما اظهارات آنها وجاهتی ندارد.  این فعال سیاسی با اشاره به مشکلات فروش نفت و دریافت ارز حاصل از آن خاطرنشان کرد: اگر ایران به لوایح CFT و پالرمو بپیوندد، جامعه بین‌المللی می پذیرد که ایران می خواهد وارد گردونه جهانی شده و با دنیا تعامل کند. من معتقدم ایران دو راه بیشتر ندارد یا اینکه مناسبات بین‌المللی را بپذیرد یا سرنوشت کره شمالی را دنبال کند. ناصری در پایان گفت: آنگونه که کارشناسان اقتصادی می‌گویند، عایدات پذیرش FATF خیلی بیشتر از نپذیرفتن آن است زیرا در صورت نپذیرفتن آن شاهد استهلاک و هدررفتن بیشتر از پیش منابع کشور خواهیم بود.

حملات تند بادامچیان به اصلاح طلبان

اسدالله بادامچیان در پایان نشست دبیران حزب موتلفه با اشاره به توطئه‌های آمریکا در خط مقاومت اظهار کرد: آمریکایی‌ها با دامن زدن به آشوب در کشورهای خط مقدم مقاومت دنبال «بی‌دولت سازی» و هرج و مرج از طریق «بی‌ثبات سازی» و سپس روی کار آوردن دولت‌های مطیع و خودباخته در برابر غرب هستند. یک جریان نفوذی در داخل، همین سیاست را دنبال می کند. باید با درایت و هوشمندی این توطئه دشمن را خنثی کرد. وی ادامه داد: نقد مدیریت‌ها و مدیران دولت به نفع دولت است تا اشتباهات و غفلت‌های خود را جبران کند. این راه درست و تحلیل دقیق اوضاع ماست، ولی هر گامی که در جهت بی‌ثباتی برداشته شود، انحرافی است. جریان صهیونیستی ـ غربی در لبنان، بعث در عراق و اصلاح طلبان مورد حمایت آمریکا در ایران در مسیر بی‌ثباتی و بی‌دولت سازی حرکت کرده و بر طبل استعفای دولت می‌کوبند. همین جریان، همزمان ساز مذاکره را هم می نوازند تا این پروژه را تکمیل کنند. بادامچیان همچنین خاطرنشان کرد: موتلفه اسلامی این شیوه‌های بودجه‌نویسی در این سال‌ها را صحیح نمی‌داند ولی دولت فعلی مسئولیت بودجه نویسی را به عهده دارد. دولت مدعی است بودجه سال ۹۹ یک بودجه برنامه‌ای و بر اساس عملکرد نوشته شده است. هر چند دولت در بسیاری از دستگاه‌ها موفق به ارائه تصویر درستی از بودجه بر اساس رویکرد صحیح شده است، اما درمورد بودجه شرکت ملی نفت که بزرگترین بنگاه اقتصادی دولت است، چنین توفیقی دیده نمی‌شود.

هئیت نظارت مجمع مخالفت خود را با مصوبه تشکیل وزارت بازرگانی پس گرفت

سید مصطفی میرسلیم عضو هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پاسخ به اینکه اخیرا شنیده شده است که هیئت عالی نظارت مجمع، جلسه ای تشکیل داده است و نظر قبلی خود در مخالفت با طرح تشکیل وزارت بازرگانی را پس گرفته است، گفت: نظریه هیئت عالی نظارت بر این بوده که تفکیک مجدد وزارت بازرگانی از وزارت صنعت و معدن و تجارت بر خلاف سیاستهای کلی ابلاغی است. میر سلیم ادامه داد: اخیرا رئیس محترم مجلس که مانند بقیه سران قوا عضو هیئت عالی نظارت نیست، نامه ای را با مجموعه ای از استدلال ها ارائه داده است که در جلسه گذشته هیئت عالی مطرح و پس از بررسی مقرر شد نظریه جدید هیئت عالی نظارت در باره عدم مخالفت با طرح، به اطلاع شورای محترم نگهبان برسد تا مراحل قانونی را طی کند.

 جریان انقلابی در انتخابات دست برتر را دارد

محمدرضا میرتاج‌الدینی  درباره رویگردانی مردم از اصلاح‌طلبان و گرایش آنان به نیروهای انقلابی گفت: بعضی‌ها می‌خواهند بگویند که چون مردم نسبت به هر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا معترض هستند پس به ما مراجعه می‌کنند، اما این جریان سوم هویت مستقل و شناخته شده‌ای ندارد؛ بر این باورم جریان اصیل انقلابی می‌تواند با یک آسیب شناسی و انجام اصلاحاتی در برنامه‌ها و همچنین ارائه کارنامه عملکردی خود در بخش‌های موفق، آرای مردم را به خود جلب کند.  وی افزود: واقعیت آن است که مردم و حتی سلبریتی‌هایی که از جریان اصلاح‌طلبی و اعتدال حمایت می‌کردند، امروز از حمایت آنها رویگردان شده‌اند، حتی بسیاری از اصلاح طلبانی که از این دولت حمایت کردند، اعتراف می‌کنند که ما دیگر رو نداریم به مردم بگوییم که بیایید و رای بدهید، در چنین شرایطی اما جریان انقلاب با یک برنامه مشخصی قرار است وارد انتخابات شود بنابراین معتقدم اقبال مردم از جریان انقلابی در انتخابات بیشتر بوده و این جریان دست برتر را خواهد داشت.

مازنی: برخی نیروهای استانی شورای نگهبان خط و مشی سیاسی دارند

احمدمازنی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیرامون دیدار اصلاح طلبان با شورای نگهبان گفت: به شدت طرفدار تعامل و گفت‌وگو هستم و به همین جهت در ابتدای مجلس دهم هم طرح گفت‌وگوی ملی را مطرح کردم. به نظر من مسائل ما حل نمی‌شود به جز آنکه مجموعه عناصر تاثیرگذار کشور به ویژه آنهایی که درون نظام جمهوری اسلامی جزو بازیگران قدرت هستند با یکدیگر تعامل داشته باشند. در یکی از حوزه‌های موثر اداره کشور می‌توان به شورای نگهبان اشاره کرد که اتفاقا از چند جهت جایگاه مهمی محسوب می‌شود. یکی از دغدغه‌هایی که به صورت تاریخی وجود داشت آن بود که اسلامیت قوانین تامین شود که این موضوع در قانون اساسی مشروطه پیش‌بینی شد تعدادی از مراجع طراز اول صورت بگیرد که این موضوع محقق نشد و بعدها این مسئله توسط فقهای منصوب رهبری در شورای نگهبان صورت گرفت. دغدغه دیگر این بود که قوانین با قانون اساسی مغایرت نداشته باشد که این موضوع هم از طریق حقوق‌دانان شورای نگهبان تامین شد؛ اما شان دیگر شورای نگهبان موضوع نظارت بر انتخابات است که در این راستا گاهی شائبه‌هایی آن هم نه درمورد اعضای شورای نگهبان بلکه افرادی که در رده‌های بعدی قرار دارند مطرح می‌شود. به عبارت دیگر شورای نگهبان در شهرها و استان‌ها دفاتری را ایجاد کرده‌است و از ظرفیت نیروهایشان در این مناطق استفاده می‌کنند. گاهی این نیروهایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای خط و مشی سیاسی مشخصی باشند که در این راستا برخلاف یک شخص نظر دهند و در این مسیر ممکن است برخی پرونده‌هایی که برای کاندیداها شکل می‌گیرد منصفانه نباشد و جایگاه شورای نگهبان را به عنوان ناظر مورد تنقیص قرار دهد.   به همین جهت به جای آنکه رسانه‌ای و تریبونی با شورای نگهبان صحبت کنیم یا بلعکس شورای نگهبان رسانه‌ای بخواهد پاسخ و توضیح بدهد، دیدارهای چهره‌ به چهره و گفت و گو محور را توصیه می‌کنیم. خوشبختانه در طول چند دیداری که صورت گرفته است مثلا چندباری خودم با آقای کدخدایی گفت‌وگو داشتم و دیگران هم جلساتی را داشته‌اند؛ اخیرا هم خبردار شدم که دیدارهایی صورت گرفته است؛ البته من از جزئیات آن خبر ندارم 

کد خبر 401482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.