آماربرداری از عرصه جنگل طبیعی شرق/ شناسایی بیش از ۳ هزار درخت خشک و نیمه‌خشک

مدیر پارک طبیعی شرق با بیان اینکه برای نخستین بار آماربرداری از عرصه جنگل طبیعی شرق انجام شده است، گفت: تعداد ۳۷ هزار و ۱۸۰ تشتک خالی و حدود سه هزار و ۴۳۰ اصله درخت خشک و نیمه‌خشک نیز در این محدوده شناسایی شده است.

وحید صلواتی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: مدیریت پارک طبیعی شرق با حمایت و همراهی معاونت خدمات شهری برای نخستین بار توانسته است برای استفاده از فناوری‌های روز، از طریق پهپاد، عرصه و فضای سبز جنگل شرق اصفهان را بررسی کرده و به آماربرداری هوایی با دقت بالا اقدام کند.

وی افزود: این اقدام در چهار ماه با هدف هنگام‌سازی اطلاعات برمبنای GIS، آمار و شناسایی تعداد درختان، گونه‌های موجود، تشتک‌های خالی، گیاهان خشک و نیمه‌خشک، در یکی از بخش‌های سرمایه‌ای استراتژی سبز محیط زیست اصفهان در مرز کویر انجام شده است.

مدیر پارک طبیعی شرق ادامه داد: در این آماربرداری، نتایج حاصله با کمتر از پنج درصد خطا به‌دست آمده و تعداد درختان این محدوده ۳۰۱ هزار و ۴۶۵ اصله شامل گونه‌های کاج، انواع سرو، زیتون، توت، اقاقیا، پسته، عرعر، اکالیپتوس و... است.

وی تصریح کرد: تعداد ۳۷ هزار و ۱۸۰ تشتک خالی و حدود سه هزار و ۴۳۰ اصله درخت خشک و نیمه‌خشک نیز در این محدوده شناسایی شده است.

صلواتی گفت: آمار استخراج شده در کمترین زمان، پس از دسته‌بندی، برای اقدامات اصلاحی و تکمیلی جهت هرگونه بهره‌برداری و برنامه‌ریزی در محدوده فضای سبز و کاشت گونه‌های متناسب با اقلیم در اختیار سازمان پارک‌ها و فضای سبز، مناطق ۴، ۶ و ۱۵ و حوزه IT معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی قرار داده می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه کمیته عالی پارک طبیعی شرق و حمایت و همراهی معاونت خدمات شهری و سازمان میادین و ساماندهی مشاغل طی چهارماه این پروژه انجام شد، خاطر نشان کرد: نتایج حاصل از تهیه و تدوین آمار به وسیله تصویربرداری هوایی مبنی بر GIS، از اراضی محدوده پارک طبیعی شرق در مساحت حدود یک هزار و ۲۰۰ هکتار شامل پارک جنگلی، کمربند سبز حفاظتی، اراضی سازمان‌های میادین، پسماند، شهر رویاها، پردیس اشراق و... در ۷۲۰ هکتار فضای سبز برای نخستین بار انجام شده است.

پارک طبیعی شرق، حدود یک چهارم فضای سبز اصفهان

مدیر پارک طبیعی شرق با بیان اینکه محدوده پارک طبیعی شرق، حدود یک چهارم فضای سبز شهر اصفهان را شامل می‌شود، گفت: این محدوده از کارخانه قند و در حاشیه اتوبان شرق آغاز و تا رودخانه زاینده رود در منطقه فیزادان و سازمان آرامستان ادامه دارد.

صلواتی ادامه داد: برای به هنگام‌سازی همه اطلاعات و آمار و نقشه‌ها، نتایج به دست آمده از پردازش تصاویر برای برنامه‌ریزی، تحویل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شد و شهرداران مناطق ۴ و ۶ و سازمان میادین مکلف شده‌اند ۱۲۰ نقطه علامت‌گذاری شده را برای ماندگاری و حفظ موقعیت جغرافیایی از طریق نشانه‌گذاری مشخص و تثبیت کنند.

وی با بیان اینکه در گذشته برای بررسی‌های منطقه‌ای، عکس‌برداری نقاط به وسیله هواپیما و توسط سازمان نقشه‌برداری با هزینه‌های کلان طی یک فرایند طولانی مدت انجام می‌شد، گفت: نتایج حاصله به لحاظ کیفیت اصلا قابل مقایسه با عکس‌های حاصل از تصویربرداری با پهپاد نیست؛ نتایج و محصول تصویربرداری از طریق پهپاد به صورت عمودی و ارائه تصاویر (ارتوموزاییک) برای مدیران و کارشناسان حوزه مدیریت شهری بسیار با ارزش است.

مدیر پارک طبیعی شرق تاکید کرد: سابقه این روش در ایران کمتر از پنج سال و برای اولین بار در سطح کشور برای آمار برداری از جنگل استفاده شده است.

وی ادامه داد: از مزایای طرح این است که نسبت به نقشه برداری زمینی کم هزینه‌تر و سریع‌تر بوده و در این روش امکان تهیه نقشه از عکس‌های پهپاد با مقیاس ۱:۱۰۰۰، از ارتفاع ۶۰ متری از سطح زمین و از پارک‌های جنگلی و امکان تهیه مدل سه بعدی از عوارض شهری مدنظر قرار گرفته و علاوه بر این، عکس پهپاد منبع اطلاعاتی بسیار مهمی‌برای GIS شهری و GIS فضای سبز و پارک جنگلی است.

صلواتی با بیان اینکه سه هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی شرق، حدود ۷۰۰ هکتار فضای سبز وجود دارد که امکان تفسیر عکس در زمینه فضای سبز و پارک جنگلی را فراهم می‌کند، گفت: بر اساس این تصاویر، امکان استخراج آمار و اطلاعات درختان از تصاویر پردازش شده و تفسیر و تحلیل آن فراهم شده است.

فراهم شدن امکان استخراج لایه‌های اطلاعات از درختان

مدیر پارک طبیعی شرق ادامه داد: در این پروژه، امکان استخراج تصاویر از اطلاعات لایه‌های درختان  بر اساس GIS، فراهم شده است و در گام‌های بعدی به منظور به‌روزرسانی اطلاعات و تصاویر، امکان عکس‌برداری دوره‌ای برای بررسی تغییرات فضای سبز و پارک‌های جنگلی فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این پروژه در مجموع پس از اتمام عکس‌برداری، بالغ بر ۳۰ هزار تصویر تهیه و این تصاویر طی فرایندی دقیق و در زمان‌ کوتاه در نرم‌افزارهای فتوگرامتری به صورت ارتوموزاییک تهیه شده است، اظهارکرد: در همین راستا می‌توان از پهپاد در بررسی دقیق و پایش منظم پیشرفت پروژه‌ها به صورت مفید استفاده کرد.

صلواتی خاطرنشان کرد: مدیریت پارک طبیعی شرق برای اجرای این پروژه با همکاری فنی و اجرایی شرکت ژرفاسنج گلستان، مجری طرح با سابقه ۱۵ سال فعالیت اجرایی، آموزشی و پژوهشی در حوزه GIS-RS و پهپاد و از پایه‌گذاران GIS فضای سبز شهرداری اصفهان وارد عمل شده و درسطح استان اقداماتی در این حوزه انجام داده و تاکنون دو کتاب در زمینه GIS تألیف و منتشر کرده است.

وی با بیان اینکه مدیریت پارک طبیعی شرق در سال ۱۳۸۴ با هدف حفظ سه هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی کشاورزی و باغات و فضای سبز موجود، برنامه‌ریزی و تأمین منطقه تفریحی و گردشگری، نظارت بر عرصه‌های تحت اختیار با در نظر گرفتن محدوده ساخت‌وساز روستاهای موجود و مدیریت‌های مستقل، هماهنگی در جهت طراحی و تصویب و جانمایی طرح‌های مصوب با تشکیل جلسات کمیته عالی پارک طبیعی شرق متشکل از معاونت‌های شهرداری اصفهان تشکیل شده است، افزود: این مجموعه فعالیت کلیدی برای برنامه‌ریزی، هماهنگی، بهینه‌سازی و بهره‌برداری از اراضی شرق شهرداری اصفهان را در راستای انجام وظایف به عهده گرفته است.

کد خبر 401380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.