ایجاد پایگاه اطلاعاتی مدیریت شهری در اصفهان/ تدوین سند آینده‌نگاری راهبردی

امروزه مدیران شهری به ویژه در کلانشهرها بر این باور هستند که تحقیق و پژوهش در موضوعات مهم شهری و نحوه خدمات رسانی به شهروندان در اولویت است، زیرا استفاده از روش‌های سنتی و قدیمی پاسخگوی نیازهای شهرها نخواهد بود و باید از شیوه‌های جدید بر اساس پژوهش و فناوری اطلاعات استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پژوهش یکی از مهمترین ارکان مدیریت شهری به شمار می‌رود و این موضوع بر کسی پوشیده نیست که این حوزه با بررسی معضلات و چالش‌های فراروی مدیریت شهری و ارائه راهکارهای مناسب برای رفع این مشکلات، نقش مهمی در رفع معضلات و کاهش آسیب‌ها به ویژه در بخش اجتماعی و فرهنگی شهرها دارد.

 «پژوهش» می‌تواند مبنای انجام اقدامات علمی برای توسعه پایدار شهرها باشد؛ با توجه به اینکه هر روز تکنولوژی‌های جدید در سطح شهرها پدید می‌آید، شهرداری اصفهان سعی دارد فعالیت‌های خود را مطابق با علم روز دنیا پیش برد چرا که که انجام این مهم می‌تواند در ارتقاء سطح فرهنگی و اجتماعی جامعه بسیار تاثیرگذار باشد.

مدیران شهری اصفهان به عنوان سومین کلانشهر ایران پژوهش را در اولویت فعالیت های خود قرار داده و تاکنون در این راستا عناوین خوبی کسب کرده‌اند که نمونه بارز آن کسب شش عنوان برتر پژوهشی در بین کلانشهرهای کشور بوده است.

در آستانه فرارسیدن روز پژوهش و برای آگاهی از آخرین دستاوردهای پژوهشی شهرداری اصفهان گفت و گویی را با «سعید ابراهیمی»، مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن در ادامه می‌خوانید:

شهرداری اصفهان به عنوان نهاد برتر حوزه پژوهش در سطح کشور انتخاب شد، پروژه‌های منتخب چه مواردی بوده است؟

جشنواره برترین‌های پژوهش و نوآوری هر ساله با همکاری و حمایت مرکز مطالعات وبرنامه‌ریزی شهر تهران برگزار می‌شود؛ امسال نیز این رویداد به صورت مشترک با همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار و آثار منتخب از هر دو حوزه ارزیابی شد.

آثار را از ماههای قبل ارسال کرده بودیم که داوری شد و در یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری(جایزه تهران) و ششمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی (جایزه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور) شهرداری اصفهان شش عنوان برتر را در بین کلانشهرهای کشور به خود اختصاص داد و در بخش سازمانی نیز شهرداری اصفهان به عنوان نهاد برتر در حوزه پژوهش در مدیریت شهری انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفت.

بیش از ۵۰ اثر توسط شهرداری اصفهان به یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری(جایزه تهران) و ششمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی (جایزه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور)  ارسال شده بود که شش اثر به عنوان منتخب انتخاب شد؛ یکی از این پروژه‌ها، پروژه «ارزیابی کاربست یافته‌های پژوهشی شهرداری اصفهان» توسط مدیریت پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین با محوریت کاربست پروژه های پژوهشی بود که دارای رتبه برتر شد.

در این جشنواره پروژه های سند مناسب‌سازی فضاهای شهری برای شهروندان با شرایط خاص (جانبازان، معلولان و سایر افراد کم توان جسمی – حرکتی) با محوریت شهرسازی و معماری، تحلیل آسیب‌پذیری شبکه معابر شهر اصفهان با محوریت حمل ونقل و ترافیک، بررسی ابعاد و اجزای اصلی انتخاب متدولوژی توسعه نرم افزار متناسب با نیازهای شهرداری اصفهان با محوریت علم و فناوری، طراحی و استقرار نظام مدیریت دانش در شهرداری اصفهان با محوریت مدیریت منابع انسانی و علم و فناوری و پروژه ظرفیت‌سنجی و اصلاح و نحوه وصول عوارض و نوسازی شهرداری اصفهان با محوریت مالی و اقتصاد شهری حائز رتبه برتر شد.

در بخش سازمانی نیز شهرداری اصفهان با توجه به کیفیت و کمّیت آثار ارسالی به عنوان نهاد برتر انتخاب شد.

امسال در مجموع چهار هزار اثر از شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به دبیرخانه یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری(جایزه تهران) و ششمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی (جایزه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور) ارسال شده بود که در این بین تعداد و کمّیت آثار ارسالی از شهرداری اصفهان قابل توجه بود.

پژوهش در پروژه‌های شهرداری اصفهان چه جایگاهی دارد؟

مدیریت شهری اصفهان در تلاش است پروژه‌های خود را بر اساس مطالعات و پژوهش پیش ببرد؛ در حال حاضر فاز دوم مطالعات جامع حمل ونقل در حال انجام بوده و مجموع اتفاقاتی که قرار است در شبکه، تجهیزات و زیرساخت‌های حمل و نقلی شهر انجام شود، در این مطالعات مورد توجه قرار گرفته است.

به زودی طرح جامع فضای سبز شهر از منظر نوع گیاهان، آبیاری، پوشش گیاهی و خاک در قالب مطالعات انجام و به نتیجه می‌رسد.

همچنین مطالعه طرح جامع سیلاب‌ها و هدایت آب‌های سطحی، شناسایی مسایل و مشکلات کلانشهر اصفهان مبتنی بر پژوهش برای کنترل مسایل اجتماعی و طرح توسعه آرامستان‌های شهر اصفهان در قالب طرح‌های پژوهشی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و چراغ راه مدیران اجرایی شهر خواهد بود.

استقرار نظام مدیریت دانش در سطح مدیریت شهری انجام شده و از منظر نیازها، فرایند اجرایی و نتایج مورد انتظار از پژوهش‌ها مدیریت می‌شود تا مجموعه‌ای از تصمیم‌های درست در حوزه اجرا اتخاذ شود.

در طول یکسال گذشته اهم پژوهش های مدیریت پژوهش شهرداری چه مواردی بوده است؟

در حوزه‌های مختلف پروژه‌های متعددی تعریف شده؛ به عنوان مثال در حوزه شهرسازی و معماری «پروژه ریزپهنه‌بندی و مطالعات لرزه‌ای و فرونشست زمین» در دست اجرا است و به طور خاص در شهر اصفهان به دلیل کمبود منابع آبی مطالعات جامعی در این راستا در حال انجام است،

همچنین امسال مطالعات جامع حمل ونقل بار در کنار حمل ونقل مسافر انجام و تحویل شده است؛ در حوزه آلاینده‌ها نیز دو پروژه توسط دانشگاه صنعتی و دانشگاه اصفهان در حوزه «آلاینده های گازی موجود در هوای شهر اصفهان» و «ریزگردها و گرد و غبار» انجام شده که خروجی این پژوهش‌ها نشان داده ترکیب آلاینده‌ها و سهم منابع مختلف به چه میزان است و برنامه‌ریزی برای کنترل آلودگی هوا باید چگونه انجام شود.

این دو پروژه در زمینه آلودگی هوا و سهم خودروها، خانه‌ها و کارخانجات مستقر در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر در آلودگی هوا نشان می‌دهد که چه سیاست هایی باید برای مدیریت آلاینده ها اتخاذ شود.

پروژه مطالعات امکان سنجی استفاده از اتوبوس های برقی نیز امسال انجام شده است، همچنین پروژه طراحی متناسب پایدار اقلیم انجام شده تا از هدر رفت انرژی جلوگیری و بدانیم در طراحی ساختمان و جنس مصالح مورد استفاده چه مواردی باید مورد توجه قرار گیرد.

پروژه مطالعات انرژی‌های تجدیدپذیر در ساختمان از دیگر پژوهش‌های انجام شده به شمار می‌رود، البته در حوزه‌های معماری، عمران شهری و حمل ونقل و ترافیک نیز مطالعات و پژوهش‌های بسیار زیادی انجام شده است.

پژوهشی در حیطه آینده پژوهی داشته‌اید؟

سال گذشته در حوزه آینده پژوهی سه پژوهش در خصوص تحولات جمعیتی شهر تا افق ۱۴۰۰، در حوزه انرژی و منابع انسانی انجام شده است. از ابتدای سال جاری کارگروه آینده پژوهی تشکیل و نخستین نشست آینده‌پژوهی را برگزار کردیم که دومین نشست آن دی‌ماه سال‌جاری برگزار خواهد شد.

نخستین نشست آینده‌پژوهی با موضوعات عام آینده پژوهی بود، اما در نشست دوم پیرامون مباحث علم و فناوری ورود پیدا خواهیم کرد.

در حال حاضر نیز طرح پژوهشی درباره سند آینده‌نگاری راهبردی کلانشهر اصفهان با تعامل دانشگاه اصفهان در دست اقدام است تا سندی در ارتباط با حوزه‌های مختلف زیست‌محیطی، کالبد شهر، زیرساخت‌های شهر، اقتصادی و اجتماعی با رویکرد راهبردی استخراج و مسیرهای آینده شهر ترسیم شود که ورودی خوبی برای نظام برنامه‌ریزی برای هدف‌گذاری های میان مدت مدیران شهری خواهد بود.

مدیریت پژوهش چه ارتباطی با مراکز دانشگاهی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری دارد؟

ذی‌نفعان اصلی ما دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان شهر هستند، حتی با دانشجویان در قالب ارایه پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا تعامل داریم؛ حتی در نظرسنجی‌ها منابع اعلام نظرات دانشجویان هستند و در برنامه‌ریزی‌ها از وجود این قشر استفاده می‌شود.

چگونه میتوان از تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده معاونت برنامهریزی شهرداری بهره برداری کرد، آیا از طریق سایت یا سامانه‌ای دسترسی به این پروژهش‌ها امکان‌پذیراست؟

خوشبختانه از سال ۹۷ «سامانه مدیریت دانش» در مجموعه شهرداری اصفهان راه‌اندازی شده و تمام مطالعات در مجموعه شهرداری‌های اصفهان، تهران و مشهد در حوزه کتاب، طرح‌های پژوهشی، مقاله، پایان نامه در این سامانه بارگذاری شده است.

در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ پایان‌نامه، دو هزار طرح پژوهشی، ۱۰۰۰ مقاله، ۴۰۰ کتاب و ۶۰۰ تجربه در سامانه مدیریت دانش بارگذاری شده است؛ در این سامانه برای دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی همچنین مجموعه شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان دسترسی ایجاد شده تا بتوانند اطلاعات موجود را استفاده و یا بارگذاری کنند.

شهرداری اصفهان به نوعی پایگاه اطلاعاتی مدیریت شهری ایجاد می‌کنند تا پژوهشگران بتوانند از داده‌های آن استفاده کنند، البته نام کاربری و رمز عبور برای دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود  هر چند معتقدم روزی باید این  داده‌ها و اطلاعات به صورت عام در اختیار عموم شهروندان قرار گیرد.

کد خبر 401317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.