راهکارهای ساده برای داشتن محله‌های زیبا

در طول یک دهه اخیر، رشد و پیشرفت شهرهای به اصطلاح خلاق، بسیاری از شهرهای دیگر جهان را ترغیب کرده است که حداقل از حیث ظاهری، جذابیت خود را از طریق زیباسازی مناظر شهری در سطح استانداردی حفظ کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تعریف موجود از شهرهای خلاق، تعریفی چند وجهی است چرا که منعکس‌کننده مجموعه‌ای از ایدئولوژی‌های مجزا برای بکارگیری عنصر خلاقیت در توسعه فیزیکی و اقتصادی شهری به حساب می‌آید. 

با این حال می‌توان از مفهوم شهر خلاق برای توسعه خدمات شهری و هویت جهانی بهره جست و به کمک پیوند این مفهوم با محیط شهری، جذابیت و کارایی شهرها را ارتقا داد. در ادامه با چند راهکار ساده برای گسترش محیط‌های عمومی و محله‌های شهری با بهره‌گیری از عنصر خلاقیت آشنا می‌شویم.

استفاده از علم گذشتگان و دانش نوین

دانش و مهارت‌های ویژه باغبانی و توانایی رشد مناسب گیاهان اغلب در محوطه‌های خصوصی و حیاط خلوت خانه‌ها و ادارات به کار گرفته می‌شود، با این حال می‌توان از این مهارت‌ها در حجم عظیم‌تر و برای پر کردن زمین‌های بایر با گل و گیاه بهره برد و از زمین‌های خالی به باغ‌های سرسبز دست یافت. از سوی دیگر باید توجه داشت که بخش عمده تغییراتی که در سطح شهرها اعمال می‌شود از اتفاقاتی تأثیر می‌گیرد که در گذشته بر پیکر شهر رخ داده است؛ برای مثال آنچه در زیر پوسته شهری اتفاق می‌افتد، می‌تواند تاریخچه یک مکان را برجسته کند و نشان می‌دهد که چرا و چگونه یک شهر توسعه یافته است.

کشف آبراه‌های تاریخی و فراموش شده لکسینگتون، دومین شهر بزرگ ایالت کنتاکی آمریکا، نقش مؤثری در آگاهی از چگونگی شکل‌گیری این شهر در گذشته و حتی آینده داشته است. بنابراین می‌توان با کنکاش در گذشته، از سیستم‌های فاضلاب گرفته تا دیرینه‌شناسی حفره‌ها و لایه‌برداری بناهای باستانی، بهره‌گیری از علم و دانش پیشرفته گذشتگان و ترکیب آن با وسایل مدرن و توسعه‌یافته امروزی، به گسترش شهرها کمک بسزایی کرد و با استفاده از راهکارهای ساده و در عین حال پیشرفته‌ای که گذشتگان برای گسترش شهرها به کار می‌گرفته‌اند، وضعیت مناطق و محله‌های گوناگون شهری را بهبود بخشید.

تبدیل محوطه‌ها و بناهای عمومی به استودیوهای هنری

از دیگر راهکارهای ارائه شده برای گسترش محله‌های شهری، تغییر ماهیت طبیعی و ساده دیوارها در محوطه‌های عمومی است. در سال ۲۰۰۴ و پس از شکایت‌های فراوان و ناامیدانه اهالی دیترویت از افرادی که روی دیوار خانه‌ و پارکینگ‌های آن‌ها هنرنمایی و بعضا خرابکاری می‌کردند، شهروندان به این نتیجه رسیدند که تغییر ماهیت دیوار خانه‌ها به بوم‌های نقاشی، می‌تواند در راستای منافع جامعه قرار گیرد. پس از آن به لطف "پروژه کوچه" اهالی شهر تصمیم گرفتند که محوطه بیرونی املاک خود را در اختیار هنرمندان جوان قرار دهند. در حال حاضر بیش از یک‌صد هنرمند جوان از محله‌های عمومی دیترویت برای نمایش آثار هنری خود، برگزاری کلاس‌های هنری، برپایی گالری‌های عمومی و زیباسازی محله بهره می‌گیرند.

این هنرنمایی در بوستون به صورت نورپردازی روی دیوارهای ساختمان‌ها خود را نشان داد. جدیدترین پروژه بوستون، نورپردازی ساختمان شهرداری شهر است که علاوه بر زیبایی منطقه، به میدان عمومی مشهوری که در نزدیکی آن قرار دارد نیز حیاتی مجدد بخشیده است.

از دیگر راهکارهای ارائه شده در این بخش، جان بخشیدن به اشیای بی‌جان به کمک استفاده از چشم‌ها و پوزخندهای نقاشی شده روی آن‌ها است که در طول چند سال اخیر  در شهرهای بسیاری دیده می‌شود. در این شهرها سطل‌های زباله، جعبه‌های تقسیم برق، بلوک جدول‌های کنار خیابان، لوله‌های آتش‌نشانی و هر شی موجود در کوچه و خیابان تبدیل به عنصری نمادین شده است که به روی هر بازدیدکننده‌ای لبخند می‌زند.

استفاده از گل و گیاه در تزئین محوطه‌های عمومی

هر چند در شهرهای بزرگی چون نیویورک که مردم بیشتر به درون خانه‌ اهمیت می‌دهند تا بخش بیرونی آن‌، چنین اقداماتی معمولا نادیده گرفته می‌شود و زیاد مورد استقبال قرار نمی‌گیرد، ولی قرار دادن گلدان‌های پر از گل و گیاه روی هر یک از پله‌های بیرونی ساختمان‌ها و یا تزئین بالکن‌ها و تراس‌های رو به خیابان‌ها و کوچه‌ها نقش بسیاری در زیبایی چهره شهر و افزایش روحیه شهروندان دارد. علاوه بر این جنبش‌هایی که در دهه اخیر برای نه گفتن به اتومبیل‌ها و استفاده از فضای خیابان به منظورهایی جز عبور و مرور وسایل نقلیه، تبدیل پارکینگ‌های کنار خیابان به باغ‌ها و پارک‌های موقت و دائمی، ایجاد باغ‌های عمودی و تبدیل سقف خانه‌ها به پارک یا زمین کشاورزی و غیره به راه افتاده است، علاوه بر سایر مزایای زیست‌محیطی و پیشگیری از آلودگی هوا سهم بسزایی در افزایش زیبایی شهرها دارد.

از سوی دیگر بسیاری از شهرها که به دلیل جلوگیری از تأخیر در رفت و آمدها و یا باریک شدن پیاده‌روها در گذشته  اقدام به حذف نیمکت‌ها و صندلی‌های فضاهای عمومی خود کرده‌ بودند، به منظور افزایش میزان معاشرت‌ها و تشویق مردم برای تعامل با یکدیگر این محوطه‌های گفتگو را بار دیگر در اماکن عمومی خود نصب کردند، البته صندلی‌های بی‌روح و سرد قدیمی، امروز جای خود را به صندلی‌هایی رنگارنگ با طرح‌هایی جالب و دوست‌داشتنی داده‌اند. طرح آزمایشی این اقدام در مناطقی از بروکلین، علاوه بر افزایش روحیه هم‌نوع‌طلبی میان شهروندان، در زیبایی چهره شهر نیز مؤثر واقع شده است.

زیباسازی فضای شهری با هنرنمایی دانشجویان و سرمایه‌گذاری دانشگاه هنر و انجمن مدنی واشنگتن اسکات وسترن در میدان غربی واشنگتن فیلادلفیا نیز پیاده‌سازی شده است؛ البته به شکلی گوناگون و رنگارنگ و با هدفی متفاوت. این دانشجویان جعبه های برق و تلفن موجود در خیابان‌های این منطقه را به نمادهای رنگارنگ زیبایی تبدیل کردند و به چهره مرده این محوطه عمومی زیبایی خاص و چشمگیری بخشیدند.  

بیشتر بخوانید:

زیباسازی، این محله را از جرم و جنایت نجات داد + عکس

تغییر ظاهر شهرهای جهان با ایده‌های کوچک اما خلاق + عکس

طراحی پیاده‌روهای سان‌فرانسیسکو برای رونق منطقه

کد خبر 401218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.