اهمیت مدیریت بحران؛ قبل از وقوع حادثه یا بعد از آن

مدیریت بحران قبل از حادثه به ویژه بلایای طبیعی نسبت به زمان وقوع، اهمیت بیشتری دارد اگر تمهیدات لازم اندیشیده شود، می‌توان از میزان تخریب‌ها و آسیب‌های وارده کاسته و برای مقابله با آن بهترین تصمیم را اتخاذ کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه موضوع افزایش تاب‌آوری شهرها به ویژه کلانشهرها از اهمیت زیادی برخوردار است؛ مقابله با حوادث طبیعی و غیرطبیعی و مدیریت بحران دغدغه مسئولان و مدیران شهری است.

سیل از جمله سوانح طبیعی است که آثار مخرب زیادی را از خود بر جای می‌گذارد. با شروع فصل زمستان و بارش‌های جوی، نگرانی شهروندان شیرازی برای جاری شدن دوباره سیل سبب شد تا خبرنگار ایمنا با سعید دبیری، رئیس مدیریت بحران شهرستان شیراز گفت‌وگویی انجام دهد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

بر اثر سیل سال گذشته چه میزان آسیب به تاسیسات شهری وارد شد؟

متاسفانه سیستم شهرسازی به شکلی است که بعد از هر بارندگی شاهد بروز آسیب هستیم؛ حتی در هفته گذشته که بارندگی داشتیم پل‌ها و جدول‌ها را بررسی کردیم تا دچار مشکل نشوند چون اگر در بارندگی‌های کم مشکلی پیش بیاد، قطعاً در بارندگی‌های شدید و سیل‌آسا میزان آسیب‌ها بیشتر خواهد بود.

آسیب‌های شهر بر دو نوع تقسیم‌بندی می‌شوند، یکی بحث نقص تاسیسات شهری که جزء فضاهای شهری است و دیگری آسیب‌هایی است که سیل به شهر وارد آورده؛ زمان وقوع سیل در شیراز، ابتدای شروع مسئولیتم در مدیریت بحران بود و اطلاع از میزان دقیق آسیب‌ها ندارم، اما آسیب‌های شهری خیلی زیاد نبوده است.

آیا به خانواده جانباختگان سیل شیراز و منطقه‌ای مثل محله سعدی که آسیب زیادی را در این بحران متحمل شد رسیدگی‌های حمایتی لازم شد؟

شهرداری شیراز تا امروز موضوع پرداخت دیه و روند جبران خسارات به مردم را اصلاح کرده و به بازسازی تمام منازل سعدی رسیدگی شده است. پرداخت دیه افراد فوت شده با مصوبه شورا حل شده است و منتظر رأی دادگاه هستیم.

پس از جاری شدن سیل، برای مشخص شدن علت آن، آسیب‌شناسی شد؟

بله؛ مدیریت بحران و حوزه معاونت فنی شهرداری و شهرداری‌های مناطق درگیر در این موضوع و مجموع کارشناسان دادگستری همه اظهارنظرهای مختلفی داشتند، اما آنچه به جمع‌بندی رسید این بود که در یک مقطع زمانی بارندگی بیش از انتظار بود و باعث وقوع سیل شد و ممکن است این اتفاق دوباره رخ دهد.

برای جلوگیری از تکرار این اتفاق چه تدابیری اندیشه شده است؟

در این اتفاق شهرداری با یک گروه مشاوره وارد عمل شد و بلا فاصله کار خودشون را شروع کردند و دو طرح ارائه دادند؛ یک طرح کوتاه‌مدت و طرح دیگری که سریعاً بررسی و مورد تائید مجموعه رسمی قرار گرفت و استارت کار زده شد و با اقدامات انجام شده در اوج بارندگی‌های اخیر به اندازه خروج آب از آن لوله کذایی هم نرسید.

وضعیت کنونی شیراز چگونه است؟

در حال حاضر شهرستان شیراز هیچ مشکلی ندارد؛ طرح بلندمدت مشاور شهرداری در حوزه استانداری و دستگاه‌های مرتبط در حال بررسی است که به زودی انجام این کار هم شروع خواهد شد.

میزان هزینه برای اصلاح مسیل و جلوگیری از تکرار حادثه سیل سال گذشته چقدر بود؟

این مورد مربوط به کارشناسان است و ما نمی‌توانیم در این باره نظر دهیم؛ از ارزش ریالی بی خبر هستیم چون منطقه سه و معاونت فنی درگیر این موضوع بوده‌اند. اصلاح مسیل کار بسیار سختی است و در زمان اجرا تدابیر بالایی را می‌طلبد.

برای جبران خسارت‌ها از محل اعتبارات نهاد ریاست جمهوری و ستاد مدیریت بحران کشور و سایر منابع مالی به شما کمک شد؟

از هیچ ارگانی به ما کمک نشده و تمام هزینه‌های انجام شده از شهرداری است و اگر قرار است کمکی هم بشود هنوز این اتفاق نیفتاده است.

آیا ساخت و سازهای غیرمجاز در برخی مناطق در بروز این مشکلات نقش دارند؟

مسلماً تأثیرگذار است؛ ساخت و سازهایی غیرمجازی که طی سال‌ها انجام شده بحث امروز، دیروز، یکسال و دو سال نیست؛ قصد متهم کردن شهرداری یا دستگاه قضایی را ندارم. ساخت و سازهای غیرمجاز طی سال‌ها اتفاق افتاده که بر حاشیه‌نشینی هم تأثیرگذار بوده، حتی مسیرهای آب بسته شده مثل حوزه آبریز محله سعدی که ساختمان‌های در مسیر عبور آب غیرمجاز است و متاسفانه مردمان این منطقه بی‌نهایت نیازمند هستند که جابجایی آن‌ها کار بسیار مهمی است. درحال اصلاح و شناسایی مسیرهای پرخطر هستیم تا مسیرهای حادثه‌خیز را اصلاح کنیم.

از پروژه‌هایی که در سال جدید کلید خورد و به مرحله اجرا رسید، بگویید.

از پروژه‌های به اتمام رسیده طرح موقت دروازه قرآن، شهرک بهشتی و منطقه جوادیه است، بسیاری از پروژه‌ها هم به صلاحدید شهردار شیراز، رسانه‌ای نمی‌شود، پروژه‌های بزرگی چون لوله‌گذاری بلوار گلستان و هفت تن که درحال حاضر پیشرفت چشمگیری داشته است.

اعتبار سال گذشته که به مدیریت بحران اختصاص داده شده چقدر است؟

حوزه شهرداری شیراز منطقه‌بندی است و اگر بخواهیم سهم مدیریت بحران را بررسی کنیم، هیچ اعتباری نداریم، اما در خصوص تجهیزات مقابله با بحران مثل پمپ‌های مکش، درحوزه معاونت اجرایی این تجهیزات با هزینه میلیاردی خریداری شد.

چند طرح مدیریت بحران در سال گذشته به اجرا درآمد؟

یک طرح شهر ایمن داریم که در واقع با شرکت شهر راز طرف قرارداد شدیم که کار اجرایی آن همزمان با قرارداد آغاز و با توجه به اینکه شرکت شهر راز وابسته به شهرداری است بتوانیم به سمتی برویم که گواهینامه و تاییدیه را از سازمان بین‌المللی دریافت کنیم؛ منطقه دو اولویت اول و منطقه هشت اولویت دوم ما است که بعد از شناخت نقاط ضعف آن‌ها را برطرف می‌کنیم.

آیا در مدیریت بحران از پدافند غیرعامل هم استفاده می‌کنید؟

برای شهرداری یا بهتر بگویم برای شهر شیراز، پدافند غیرعامل بسیار ارزشمند است و از طریق آن در واقع مدیریت بحران را انجام می‌دهیم؛ در پدافند غیرعامل با دانشگاه شیراز قرارداد بسته‌ایم و پیش‌پرداخت‌ها انجام شده و دانشگاه شروع به کار کرده است؛ اواخر آذرماه جلسه‌ای خواهیم داشت که پیش مطالعات دانشگاه را بررسی می‌کنیم. البته امیدوار هستیم که دیگر مشکلی به وجود نیاید.

کد خبر 401137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.