سهم کشاورزی از تولید ناخالص ملی ۱۲ درصد است

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با بیان اینکه ۱۲ درصد تولید ناخالص ملی را کشاورزی به خود اختصاص داده است، گفت: برای استحصال هر واحد ارزش افزوده در کشاورزی نیازمند چهار واحد سرمایه‌گذاری هستیم در صورتی که این سرمایه‌گذاری در صنعت شش واحد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی تقی‌پور ظهر امروز شنبه _۲۳ آر ماه_ در نشست خبری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی جامع صنعت کشاورزی با بیان اینکه کشاورزی تجلی‌گاه اقتصاد مقاومتی ست، اظهار کرد: در اثبات این مدعا باید بدانیم که از مجموع سرمایه‌گذاری در بخش‌های سه‌گانه صنعت، خدمات و کشاورزی تنها چهار درصد این سرمایه‌گذاری‌ها مختص کشاورزی و ۹۶ درصد آن در بخش صنعت انجام می‌شود.

ایجاد اشتغال و ارز افزوده بیشتر با هزینه کمتر در بخش کشاورزی

وی با اشاره به اینکه ۱۲ درصد تولید ناخالص ملی را کشاورزی به خود اختصاص داده، افزود: برای استحصال هر واحد ارزش افزوده در کشاورزی نیازمند چهار واحد سرمایه‌گذاری هستیم در صورتی که این سرمایه‌گذاری در صنعت شش واحد است و این خود نشانگر پویایی بخش کشاورزی و ظرفیت‌های بیشتر آن نسبت به بخش صنعت است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با تأکید بر اینکه ایجاد اشتغال هشت نفر در کشاورزی نیازمند هشت میلیارد تومان است، تصریح کرد: این رقم سرمایه‌گذاری در صنعت ۲۱ میلیارد تومان و در خدمات ۲۶ میلیارد تومان است که کشاورزی با هزینه کمتری می‌تواند ایجاد اشتغال کند.

وی در خصوص مشکلات سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی، گفت: عدم اختصاص تسهیلات بانکی و مشکلات فعالان این بخش در تأمین وثیقه‌های بانکی از بزرگترین چالش‌های پیش رو در این بخش است. همچنین تولید بدون توجه به بازار مصرف از دیگر چالش‌های موجود بوده، از این رو بخش کشاورزی نیازمند حمایت بیشتر سرمایه گذاران و تجار است و باید به اقتضای شرایط داخلی و خارجی سرمایه گذار از تولیدکننده محصولات کشاورزی حمایت کند.

تقی‌پور با بیان اینکه امروز دانش مهمترین نهاده در بخش کشاورزی است، اظهار کرد: همانطور که سموم، بذر و نهاده‌ها را حمایت می‌کنیم باید از اختصاص دانش به عنوان یک نهاده مهم به کشاورز و فعالان این عرصه حمایت کنیم همچنین طبق گزارشات مجلس بخش کشاورزی با چهار درصد بهره‌وری نیروی انسانی به عنوان دومین بخش بعد از بخش ارتباطات با ۹ درصد بهبود شاخص نیروی انسانی اعلام شده است که در رتبه دوم بهره‌وری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه نظام مهندسی بیمه محصولات کشاورزی را پیگیری می‌کند، گفت: این نوع بیمه که توسط بانک کشاورزی انجام می شود از طرف نظام مهندسی کشاورزی با پایه‌گذاری بیمه تجاری دنبال می‌شود که این امر به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری منجر خواهد شد.

استفاده از فناوری‌های نوین در کشاورزی برای بهره‌وری بیشتر

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان پیرامون ضرورت استفاده از صنایع نوین و فناوری‌ها در کشاورزی، گفت: استفاده از فناوری‌های جدیدی مانند پهپاد در کشاورزی اثرات مهمی در بهره‌وری خواهد داشت که این امر علاوه بر پایش علف‌های هرز زمین‌های کشاورزی در زمینه آبیاری و سمپاشی به کاهش ۹۰ درصدی آب و سموم منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه از فرایندهای زائد دریافت پروانه تأسیس کاسته شده است، اظهار کرد: پروانه تأسیس امور کشاورزی را به سرعت صادر می کنیم اما در زمینه ارائه پروانه بهره‌برداری، دستگاه‌های اجرایی مانند فرمانداری‌ها یا بخشداری‌ها باعث طولانی شدن این امر برای کشاورز یا سرمایه گذار می‌شود و به استناد نظام جامع دامپروری اخذ مالیات از سرمایه‌گذار غیرقانونی است، البته مواردی این چنینی باعث دلزدگی سرمایه‌گذار در پیگیری دریافت پروانه بهره‌برداری شده است.

تقی‌پور تأسیس مراکز خدمات کشاورزی را در شهرستان‌ها اعلام کرد و گفت: انجام ۳۰ درصد از خدمات کشاورزی مانند مشاوره در مباحث فنی و تولید صدور مجوزها، خرید و فروش بذر و نهال اصلاح شده و انتقال دانش جدید از طریق این مراکز انجام می شود.

کد خبر 401071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.