کمتر مسئولی پیدا می شود که ماهواره نداشته باشد

رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس گفت: اینترنت ملی، جلوگیری از دسترسی آزاد مردم به اطلاعات و خلاف قانون اساسی است. همچنین طبق اصل ۷۹ قانون اساسی، دور زدن مجلس هم به حساب می‌آید. ایجاد هر نوع محدودیتی به هر طریقی در کشور باید از مصوبات مجلس باشد و بعد اجرا شود

به گزارش ایمنا، عبدالکریم حسین‌زاده با اشاره به بحث‌های مطرح‌شده در خصوص راه‌اندازی اینترنت ملی گفت: باید با موضوعات برخوردهای منطقی و واقعی کرد چه با برخوردهای احساسی و غیرواقعی به نتیجه‌ای نمی‌رسیم. اگر بخواهیم آسیب‌شناسی دقیقی از گذشته تاکنون داشته باشیم می‌بینیم یک زمانی ویدئو و فیلم‌های ویدئویی را ممنوع کردیم، اما مردم به صورت مخفیانه از ویدئو استفاده می‌کردند. بعد فیلم‌های فشرده آمد و مردم فیلم‌ها را با فلش یا از طریق ایمیل برای یکدیگر می‌فرستادند. یک زمانی دیش‌های ماهواره را از پشت‌بام‌ها پایین می‌آوردیم، اما در حال حاضر کمتر مسئولی است که ماهواره نداشته باشد.

با ایجاد هر محدودیت آنتی‌محدودیت آن به وجود آمد

وی ادامه داد: بعد از آن اعلام کردند اینستاگرام و تلگرام را فیلتر می‌کنند و چیزی خلق شد به نام فیلترشکن. بنابراین ما هر محدودیتی که ایجاد کردیم آنتی‌محدودیت آن در بستر جهانی، فضاهای مجازی و فضای کنش‌های ارتباطی به وجود آمد. به فرض اینکه اینترنت ملی هم راه‌اندازی کنیم... در اعتراضات اخیر 2 سه روز بعد از راه افتادن اعتراضات دیدیم اینترنت که نقش پیش‌اندازانه و انسجام‌بخش در اعتراضات دارد قطع شد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: فرض کنید پنج سال آینده اینترنت جهانی تولید شود و نتوانیم جلوی آن را بگیریم و فیلترش کنیم، آن زمان چه اقدامی می‌توانیم انجام دهیم؟ زمانی که دست ما از محدود کردن و قطع کردن کوتاه شد چه نوع برخوردی خواهیم داشت؟ به جای اینکه به دنبال راهکارهای مقطعی و کوتاه‌مدت باشیم که آنتی آن تولید می‌شود، باید به دنبال این باشیم که جامعه خودمان را با شفاف‌سازی و برخورد دقیق و درست در مقابل همه این موارد «آنتی» کنیم.

حسین‌زاده با اشاره به اعتراضات آبان‌ماه گفت: در اعتراضات اخیر بعد از قطع شدن اینترنت بزرگ‌ترین پایگاه رسانه مردم شبکه‌های خارجی بود. ما با اقدامات‌مان مردم را هول می‌دهیم که اخبار را از شبکه‌های خارجی بگیرند. اگر فضای مجازی باز باشد و ما در آن فعالیت پویا داشته باشیم، می‌توانیم با منشأ و ریشه اعتراضات مردم روبه‌رو شویم و این منشأها را حل کنیم.

وی ادامه داد: ما در همه اعتراضاتی که رخ می‌دهد به دنبال جمع کردن موضوع هستیم نه حل کردن آن. اگر ما دنبال حل کردن موضوع برویم، نگاه حذفی به اینترنت نخواهیم داشت. بلکه نگاه فرصت‌طلبانه به اینترنت خواهیم داشت و به دنبال پروژه‌هایی نمی‌گردیم که هزینه‌های زیادی برایمان می‌تراشد اما نتیجه‌ای به دنبال ندارد؛ مانند شبکه‌های اجتماعی داخلی که هزینه‌های بسیاری برای آن پرداخت کردیم، اما خروجی نداشت. ما باید با ریشه‌ها برخورد کنیم و اگر مشکل اقتصادی داریم آن را حل کنیم. اگر بیکاری داریم منشاء آن را حل کنیم. اگر در جاهایی از  رویکردها، راهکارها و عملکردهای سیاسی ما انتقاد می‌شود و حق با مردم است آن را در خودمان حل کنیم. در این شرایط اگر هر کسی در فضای مجازی علیه کشور کار کند، به نتیجه‌ای نخواهد رسید. راهکار جمع کردن ماجرا نیست بلکه حل کردن ماجراست.

اینترنت ملی، جلوگیری از دسترسی آزاد مردم به اطلاعات و خلاف قانون اساسی است

رئیس فراکسیون حقوق شهروندی با گفتن اینکه اینترنت ملی خلاف حقوق مردم در قانون اساسی است اظهار کرد: اینترنت ملی، جلوگیری از دسترسی آزاد مردم به اطلاعات و خلاف قانون اساسی است. همچنین طبق اصل 79 قانون اساسی، دور زدن مجلس هم به حساب می‌آید. ایجاد هر نوع محدودیتی به هر طریقی در کشور باید از مصوبات مجلس باشد و بعد اجرا شود. اما شئون تصمیم‌گیری در کشور آرام‌آرام به سمت آشفتگی می‌رود و هیچ کس حاضر نیست کار خود را انجام دهد.

حسین‌زاده گفت: ملی کردن اینترنت ضمن اینکه خلاف قانون اساسی بر اساس حق ملت است، خلاف قانون اساسی بر اساس اصل 79 است، چون حتماً باید مصوبه مجلس را هم داشته باشد.

منبع: اعتماد آنلاین

کد خبر 400993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.