سیاست های تبریز برای مبارزه با فساد و اصلاح ساختارهای شهرداری

تبریز پیش از آغاز فعالیت شورای پنجم، مانند بسیاری از دیگر کلان شهرها میراث‌دار پروژه‌های نیمه تمام بسیاری بوده است. این معضل بزرگ در کنار فسادهای موجود در بدنه شهرداری، پیمودن راه توسعه را برای شهر اولین‌های دیار آذربایجان سخت کرده بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  لزوم توجه جدی شورای شهر و شهرداری تبریز برای اصلاح این رویه، امری است که بارها توسط خود اعضای شورای شهر از ابتدای شورای پنجم بر آن تاکید شده است به طوریکه سخنگوی شورای شهر تبریز می گوید «سعی کردیم با هزینه‌های سربار و فساد مبارزه کنیم به حدی که تقریبا فساد در درون شهرداری با نظارت‌های ویژه و ارتقای رفاه کارکنان به صفر رسیده است.»

کریم صادق‌زاده، سخنگوی شورای شهر تبریز در گفت‌وگو با ایمنا اقدامات مدیریت شهری تبریز در این زمینه را تشریح می کند که در ادامه می‌خوانید:

ابتدای فعالیت شورای پنجم، شهرداری با انبوهی از پروژه‌های نیمه تمام روبه‌رو بود، این پروژه‌ها اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

با توجه به وضعیت اقتصادی که بر کشور حاکم بوده و به تبع آن در شهرداری‌ها نیز وجود دارد، برخی پروژه‌ها روند اجرایی مورد قبول خود را در مواجه با مشکلات شدید مالی ازدست داده‌اند. به همین دلیل شهرداری برخی از پروژه‌ها را به دلیل عدم نقدینگی به بخش خصوصی واگذار کرده است هرچند که بخش خصوصی نیز گاهی از انجام پروژه‌ها به دلیل هزینه‌های بالای آن عاجز می‌ماند.

با این حال پروژه‌های شهری همچنان در دست انجام است که می توان به بزرگترین آن‌ها یعنی «پروژه آیسان» اشاره کرد که بزرگترین مجموعه تجاری، تفریحی و رفاهی در داخل شهر محسوب می‌شود. در کنار پروژه‌های اینچنینی مهمترین پروژه تبریز،  «متروی شهر» است که بخش بزرگی از بودجه را به خود اختصاص داده و بیشترین تلاش را با همکاری تمام دستگاه‌ها انجام داده‌ایم که به سرانجام برسد.

خط اول مترو اکنون در شش ایستگاه از ایل‌گلی تا میدان ساعت فعالیت می‌کند که امیدوارم تا ایستگاه لاله ادامه پیدا کرده و به بهره‌برداری برسد؛ با اینکه ابتدای خط اول در یک منطقه مرفه نشین واقع شده و هنوز استقبال چندانی از آن نمی‌شود، اما با این وجود روزانه ۱۵ هزار نفر از مترو در تبریز استفاده می‌کنند. علاوه بر این پروژه‌ها، از آغاز پروژه‌های جدید نیز غافل نبوده‌ایم و کلنگ ۲۲ پروژه بزرگ عمرانی شهر در ۲۲ بهمن انجام خواهد شد.

برای مبارزه با فساد و اصلاح ساختار شهرداری، چه سیاست‌هایی توسط شورای شهر تبریز مورد توجه قرار گرفته است؟

شهرداری تبریز با حضور ۱۳ هزار کارگر و کارمند و ۷۵ میلیارد تومان پرداخت ماهانه حقوق و حق بیمه هزینه‌های جاری بالایی را تحمل می‌کند، اما وضعیت در مقایسه با گذشته حد مطلوبتری دارد؛ پیش از شورای پنجم ۷۶ درصد هزینه‌های شهرداری جاری بود که این میزان اکنون به ۵۵ درصد تقلیل یافته است. سعی کردیم با هزینه‌های سربار و فساد مبارزه کنیم به حدی که تقریبا فساد در درون شهرداری با نظارت‌های ویژه و ارتقای رفاه کارکنان به صفر رسیده است؛ البته نمی‌توان موارد کوچک را نادیده گرفت اما فساد آنقدر کاهش یافته که مجموعه را تحت تاثیر قرار ندهد.

کارکنان شهرداری ۱۵۲ ساعت اضافه کاری و پاداش دریافت می‌کنند، در جهت ساماندهی قراردادهای موقت و حجمی گام‌های بزرگی برداشته شده و متعهد به ارتقای امنیت شغلی افراد شاغل در تمام سطوح شهرداری از کارگر تا مدیر شده‌ایم. همچنین در جهت آسایش، رفاه و توانمندسازی کارگران، کمیسیون کارگری در شورای شهر تبریز تشکیل شد که قطعا یکی از دستاوردهای شورای پنجم خواهد بود.

اقدامات مدیریت شهری در افزایش سرانه فضای سبز در تبریز چه بوده است؟

شهر تبریز که در گذشته «باغ شهر» بود، به دلیل سربرآوردن ساختمان‌های مسکونی و تجاری بزرگ به «بتن شهر» تبدیل شده بنابراین از ابتدا نیاز به فضای سبز شهری بیشتری در تبریز احساس می‌شد. اخیرا پروژه بزرگ پارک تبریز با ۲۰۰ میلیارد تومان طراحی شده که تقریبا ویژگی‌هایی مشابه پارک چیتگر تهران به همراه دریاچه مصنوعی کنار آن را دارا بوده و پروژه ارزشمندی است.

به علاوه آن گسترش فضاهای سبز در وسعت پارک‌های محلی و باغ‌های بزرگ نیز مورد توجه قرار گرفته و از میان ۴۰ پروژه فضای سبز طرح‌ریزی شده، ۲۰ پارک تاکنون مورد افتتاح قرار گرفته است و سایرین نیز تا پایان شورای پنجم تقدیم مردم خواهد شد.

حاشیه‌نشینی یکی از معضلات قدیمی تبریز است، برای این امر چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در زمان جنگ به خاطر برخی مسائل حضور روستاییان به شهرها افزایش یافت و این روستاییان مجبور به حاشیه‌نشینی شدند، اما تاکنون این حاشیه‌نشینی در تبریز مترادف با خطر برای شهر نبوده است، بلکه خواسته افراد ساکن در این مناطق تنها این است که به آن‌ها توجه بیشتری شود. باید بدانیم که همه افراد به عنوان یک ایرانی حق زندگی دارند و حق دارند از نبود امکانات عمرانی و اجتماعی مورد نیاز خود گله‌مند باشند.

سازمان مسکن و شهرسازی، استانداری و شورای شهر سعی در ساماندهی حاشیه‌نشینی‌ها و بافت‌های فرسوده دارند؛ در یکی از مناطق شهری ۵۱ درصد بافت فرسوده وجود دارد بنابراین مسیرگشایی در بافت‌های فرسوده با سرعت بیشتری انجام شده و چهره شهر درحال تغییر است. برخی از حاشیه‌نشینی‌ها نیز بر روی گسل شکل گرفته و از آنجایی که تبریز شهری زلزله‌خیز است، اقدامات لازم برای اصلاح ساختار شهری در آن مناطق و ساخت و ساز در مکان‌های جدید آغاز شده است؛ دستگاه‌های دیگر نیز باید از شعار دور شوند و برای رفع معضل حاشیه نشینی دست به عمل بزنند.

چگونه  تبریز از سالیان گذشته "شهر بدون متکدی" نام گرفت؟ شورای شهر نیز در تحقق این موضوع نقش داشته است؟

از سال‌ها پیش حضور معتمدین، بانیان خیر و صندوق‌های حمایت کننده باعث شده افراد نیازمند آبرومند شناسایی شده و حمایت‌های جدی از آن‌ها انجام شود به طوری که هرکس امروز وارد تبریز شود، هیچ متکدی در خیابان‌ها نخواهد دید. شورای شهر نیز حمایت‌های خود را از طریق همین صندوق‌ها به دست نیازمندان رسانده است و به متکدیانی که از شهرهای دیگر می‌آیند نیز با کمک مردم و دستگاه‌های مختلف رسیدگی می‌شود.

البته روحیه گریز از بیکاری تبریزی‌ها در این موضوع بی اهمیت نیست؛ آن‌ها اگر در خود شهر نیز کار پیدا نکنند به شهرهای دیگر می‌روند تا بالاخره شغل داشته باشند برای همین بیکاری در تبریز اوضاع خیلی مناسب تری از دیگر شهرها دارد. وجود ۱۲ هزار کارگاه تولیدی با کد بیمه در تبریز نشان می‌دهد که همه در این شهر مشغول به کار هستند و تنش کارگری بسیار کم مشاهده می‌شود.

کد خبر 400962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.