شیخین در سودای خبرگان

وضعیت پالرمو در مجمع تشخیص، ثبت نام یزدی و مصباح برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری و پاسخ واعظی به قالیباف از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه ۲۱ آذرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز با تیتر «مجمع، مصلحت را در تحریم بانکی کشور می‌داند؟» در گفت و گو با سید مصطفی هاشمی طبا به بررسی وضعیت پالرمو در مجمع  پرداخت و نوشت: من واقعا نمی‌توانم برخی رفتارها را درک کنم. شاید مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصلحت کشور را این گونه تشخیص داده که ما تحریم بانکی شویم و نتوانیم با دنیا تجارت کنیم. واقعا تحلیل دیگری که نمی‌توانیم داشته باشیم. اگر این هشدار گروه ویژه اقدام مالی عملی شود و ایران در لیست سیاه قرار گیرد، آنگاه مطمئناً شرایط معیشتی مردم از امروز هم سخت‌تر خواهد شد. دولت یک چیزی می‌گوید، مجمع چیز دیگری. باید بپذیریم مجلس قانونگذار است و دولت مجری قانون. دیگر نهادها باید به وظیفه خود عمل کنند و بر سر راه دولت و مجلس در کشور مانع نگذارند. من اساسا راه‌حلی برای این موضوع ندارم و فکر می‌کنم ادامه این روند برای کشور خطرآفرین خواهد شد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شیخین در سودای خبرگان» به بررسی ثبت نام یزدی و مصباح برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری پرداخت و نوشت: اصولگرایان که در انتخابات مجلس یازدهم شورای اسلامی با همه توان و نیروهای خود وارد عرصه انتخابات شدند حالا در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان نیز همان رویه را در پیش گرفته‌اند و با تمام توان از خراسان رضوی و قم آمده‌اند. این را می‌توان از حضور دو چهره‌ ارشد اصولگرایان و نماینده‌ چندین ‌دوره خبرگان، یعنی محمد یزدی و محمدتقی مصباح‌یزدی فهمید. البته مصباح‌یزدی از خراسان و یزدی دبیرجامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم، از شهر قم نامزد انتخابات میان‌دوره‌ای شده‌اند. این در حالی است که پیش‌تر هر دوی این چهره‌ها همیشه از تهران به مجلس خبرگان راه‌ یافته‌ بودند. اما گویا قرار نیست در این دوره آنها حضور خود در مجلس خبرگان را به رای مردم تهران بسپارند.

این دو چهره شاخص اصولگرایی چهار ‌سال پیش در انتخابات خبرگان، با پیروزی قاطع فهرست مورد حمایت میانه‌روها و هاشمی‌رفسنجانی، از راهیابی به خبرگان بازماندند. یعنی در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان نبود نام دو چهره شاخص در میان منتخبان حوزه انتخابیه تهران بیش از نام منتخبان آن اهمیت یافت، محمد یزدی و محمدتقی مصباح یزدی که سابقه چند دوره عضویت در مجلس خبرگان داشتند،‌ موفق به کسب رای کافی برای عضویت در این مجلس نشدند. درواقع انتخابات سال ۹۴ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه روحانیت و خبرگان مردم سه فهرست جداگانه انتخاباتی منتشر کرده بودند. نام ۹ نفر در فهرست ۱۶ نفره هر سه جریان انتخاباتی برای استان تهران مشترک بود، ولی فهرست خبرگان مردم منتسب به هاشمی‌رفسنجانی، تفاوت‌هایی اساسی در خود داشت و این‌که فاقد چهره‌هایی مانند یزدی، مصباح و جنتی بود.

در آن دوره محمد یزدی به عنوان رئیس مجلس خبرگان چهارم در واکنش به نتایج آن انتخابات گفته بود: «خوشبختانه برای دوره پنجم خبرگان من رای نیاوردم و در آینده در خدمتتان نیستم و از این اتفاق خوشحالم و خوشحالم که این بار از دوش من برداشته شد».

به دنبال ارتحال تعدادی از اعضای پنجمین مجلس خبرگان رهبری از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی،‌ سید ابوالفضل میرمحمدی و نصرالله شاه‌آبادی نمایندگاه مردم تهران، محمد مومن نماینده مردم قم، اسدالله ایمانی نماینده مردم فارس، حبیب الله مهمان‌نواز نماینده مردم خراسان شمالی و همچنین‌ سیدمحمود هاشمی شاهرودی نماینده مردم خراسان رضوی، انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری برای جایگزینی این علمای فقید در پنج استان در دستور کار قرار گرفت.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز با تیتر «بی‌اعتبار کردن دولت؛ رمز انتخاباتی» به بررسی  پاسخ واعظی به قالیباف پرداخت و نوشت: محمود واعظی که روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت وزیران به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌داد، ابتدا اشاره کرد که من اصلاً صحبت‌های آقای قالیباف را نشنیدم، اما اگر این حرف‌ها را زده باشد باید به گذشته و عملکرد خود برگردد. رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به اینکه او نه خودش جوان است و نه عملکرد آنچنانی دارد، افزود: اگر عملکردی هم در شهرداری داشته، خیلی روشن است. این همه بدهکاری در آنجا به بار آورده با اینکه دولت در این تحریم‌ها این همه پروژه‌ها را انجام می‌دهد، قابل مقایسه نیست. واعظی در تحلیل ریشه این حملات تخریبی به دولت، این گونه حرف زدن را تبلیغات انتخاباتی توصیف و اضافه کرد: به نظر می‌رسد حرفی برای مردم ندارند و به جای اینکه برنامه و سیاست‌های خود را بگویند و از خودشان حرف بزنند، فکر می‌کنند که اگر به دولت حمله کنند، مردم به آنان اقبال نشان می‌دهند در حالی که اشتباه می‌کنند چون مردم ما مردم فهیمی هستند و یادشان نرفته است که دیگران در مسئولیت بودند چه کار کردند، بنابراین این روش‌ها جواب نمی‌دهد.

روزنامه مردم سالاری، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عده‌ای برای اینکه رای بیاورند تعمد دارند که اقدامات دولت روحانی را به پای اصلاح‌طلبان بنویسند» به بررسی اظهارات مصطفی کواکبیان در مراسم بزرگداشت روز دانشجو با موضوع "مجلس در رأس امور است" پرداخت و نوشت: دبیرکل حزب مردم‌سالاری در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درخصوص اینکه با وجود عدم کارایی مجلس چرا مجدداً برای مجلس بعدی نامزد شده‌اید گفت: آیا ما باید اجازه دهیم وضعیت بدتر شود، اگر ما صحنه را خالی کنیم بهتر است؟ بنده معتقدم وظیفه شرعی خودم اقتضا می‌کند که در رأس امور بودن مجلس  را احیا کنم و راه آن هم این است که صحنه را خالی نکنم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درخصوص اینکه چرا پس از استیضاح یک وزیر یک ماه بعد وی برای یک وزارت دیگر تأیید می‌شود، خاطرنشان کرد: بنده طرفدار طرح شفافیت در مجلس بودم، آیا شما در این موضوع رأی بنده را دیدید؟

کواکبیان در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در مورد دریافت وام خارجی کشور، گفت: در قانون بودجه جدید مطرح شده که پنج میلیارد دلار از روسیه وام بگیریم، این درخواست دولت است اگر مجلس تصویب کند می‌گیرد و اگر تصویب نشود نمی‌گیرد.

در ادامه یکی دیگر از دانشجویان درخصوص عملکرد دولت در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی از کواکبیان سوال کرد، وی در این خصوص اظهار کرد: اشتباه بزرگ شما این است که فکر می‌کنید روحانی اصلاح‌طلب است، درست است ما حمایت کردیم ولی اگر از روحانی حمایت نمی‌کردیم باید از نامزد دیگر حمایت می‌کردیم، بنده خودم نامزد بودم، شورای نگهبان بنده را احراز صلاحیت نکرد، ما اصلا نامزد اصلاح‌طلب نداشتیم.

وی افزود: ما منطق رأی ندادن در انتخابات را قبول نداریم چون اگر قرار باشد که در خانه بنشینیم وضع بدتر خواهد شد، بنده آذر ۹۶ به رئیس جمهور گفتم به خاطر شما به ما اصلاح طلبان فحش می‌دهند، هنوز سکه، دلار، مسکن و بنزین گران نشده بود، ما مگر کم علیه همین دولت فریاد کشیدیم؟ اینکه شما بگویید چون آن موقع حمایت کردید پس این دولت اصلاح‌طلب است درست نیست.

کواکبیان افزود: دولت یک دولت ترکیبی است. ما فقط حمایت کردیم، ما کی گفتیم اشتباه کردیم که از روحانی حمایت کردیم؟ روحانی را بهترین گزینه می‌دانستیم، ما کجا گفتیم پشیمانیم؟ اصلا پشیمان نیستیم.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان که گفت چرا مجلس به خواسته مردم برای رد طرح افزایش قیمت بنزین توجهی نکرد؟ اظهار کرد: بنده نماینده قانون هستم، قانون اساسی به من گفته که باید از قانونی که  مصوبه شورای عالی امنیت ملی است و به تأیید رهبری رسیده است، اطاعت کنم.

کد خبر 400758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.