۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۵
گِره کوری که کورتر شد

شهر را از هر سو در میان گرفته و انگار گریزگاهی از آن نیست، دیو بد منظری که دستانش سد راه هر کوی و برزن شده و راه بر همگان بسته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، داستان این روزهای شهر حکایتی است از زخم کهنه‌ که سال‌هاست بر قلب آن نشسته و هر از چند گاه در گوشه‌ای سر باز می‌کند و مردمانی که خسته از آن، روزگار می‌گذرانند. 

زنجان سال‌هاست که پنجه در پنجه دیو سیاه ترافیک انداخته، اما گویا تاکنون صف‌های طولانی خودروها و گره‌های کور ماشین‌ها، پیروز این میدان بوده است.

ترافیک به درد بی درمان و آتشی بر جان زنجان تبدیل شده که ذره ذره وجودش را می‌خورد و شهروندانش که هر صبح تا شام سایه این درد بر زندگیشان سنگینی می‌کند را عاصی کرده است.

درد بی درمان شهر

مسیح‌ الله معصومی، شهردار زنجان، بزرگترین معضل این شهر را ترافیک می‌داند و با تاکید بر ضرورت ساماندهی خطوط حمل و نقل شهری، می‌گوید: افزایش کیفیت سامانه‌ها و خطوط حمل و نقل عمومی و  اجرای طرح ساماندهی حمل و نقل عمومی انقلابی در عرصه ترافیک شهری ایجاد می‌کند.

اما طرح اصلاح حمل و نقل عمومی که با هدف کاهش ترافیک در هسته مرکزی شهر اجرا شده بود، حالا از نگاه شهروندان زنجانی معضلی بزرگ است که خود به درمانی دیگر نیاز دارد.

مشکل طرح‌های ترافیکی ناتمام برای شهروندان

فرید علینژاد، از کسبه شهر زنجان می‌گوید: کسب و کار ما در این روزهای سخت بازار دچار مشکل شده است. مشکلات ترافیک از یک طرف و خرابه‌هایی که از سال‌ها پیش در هسته مرکزی شهر ایجاد شده و روز به روز به آن‌ها افزوده می‌شود کسبه را سر درگم کرده است.

وی می‌افزاید: متاسفانه اجرای طرح ساماندهی خطوط اتوبوسرانی در شهر نه تنها مشکل شهروندان در مرکز شهر را رفع نکرد بلکه آن را دوچندان کرد.

سعید فرزاد، شهروند دیگر زنجانی می‌گوید: سرعت‌گیرهای غیر استاندارد با شیب‌های زیاد دلیل اصلی بسیاری از تصادفات در خیابان‌ها است که تنها تعداد اندکی از آن‌ها اصلاح شده است.

وی یادآور می‌شود: امسال یکی از اقوامم را در ورودی پل امام حسن مجتبی(ع) در فاز اول گلشهر از دست دادم، این پل نیاز به عابر پیاده و یا سرعت‌گیر دارد، اما بعد ازگذشت حدود پنج ماه از افتتاح آن، شهرداری اقدام به رفع این مشکل نکرده است.

افزایش ۱۳ درصدی تصادفات درون‌شهری

علی‌اصغر  شیرمحمدی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان با بیان اینکه بر اساس اعلام پزشکی قانونی ۲۶ نفر در تصادفات درون شهری در سال جاری جان خود را از دست داده‌اند، تصریح می‌کند: کمربندی شمالی، کمربندی جنوبی، خیابان امام(ره)، سعدی وسط و زینبیه به ترتیب حادثه‌خیزترین مناطق شهر زنجان به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه محور گاوازنگ نیز یکی از نقاط حادثه‌خیز شهر زنجان است و در این محور نیز تصادفات منجر به فوت داشتیم، می‌افزاید: برای کاهش تصادفات، اقدام به نصب چهار سرعت‌گیر و اصلاح این محور شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان بلوار نینوا را از دیگر نقاط‌حادثه خیز این شهر برمی‌شمرد و می‌گوید: خوشبختانه با اصلاح این نقطه شاهد کاهش تصادفات در این محور هستیم.

شیرمحمدی تاکید می‌کند: لازم است مسئولان شهرداری در اسرع وقت نسبت به احداث پل عابرپیاده و نصب حفاظ در خیابان اول گلشهر کاظمیه اقدام کنند تا شاهد کاهش تصادفات در ورودی پل امام حسن مجتبی(ع) باشیم.

وی تصریح می‌کند: تصادفات درون شهری در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۳ درصد رشد داشته است که بیشترین تعداد فوتی‌ها عابرین پیاده هستند.

وی تاکید می‌کند: دلیل عمده تصادفات تخطی از سرعت مطمئنه و توجه نکردن به سمت مقابل بوده است.

کاربری‌ اماکن مرکز شهر به افزایش ترافیک منجر شده است

حمیدرضا حمیدی، رئیس شورای شهر زنجان با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که نمایندگان مردم در شورای شهر به دنبال رفع آن هستند بحث ترافیک و معضلات آن  است، می‌گوید: اقدامات زیادی در این راستا انجام شده که ساماندهی محور ۲۲ بهمن از مهم‌ترین این اقدامات است که در این راستا پل امام حسن مجتبی(ع) احداث و تقاطع تربیت و میدان جهاد نیز اصلاح هندسی شد.

وی با تأکید بر اینکه پل امام حسن مجتبی(ع) در ابتدای فاز اول گلشهر نیز به عنوان محور حادثه‌خیز تشخیص داده شده است، می‌افزاید: به منظور کاهش تصادفات در این نقطه، قرار است چند متر جلوتر دوربرگردان استاندارد ساخته شود که هنوز انجام نشده است.

رئیس شورای شهر زنجان با بیان اینکه بسیاری از مردم از ترافیک  مر کز شهر شکایت دارند، خاطرنشان می‌کند: متاسفانه استفاده بی‌رویه از خودروهای شخصی زیاد و باعث افزایش چشمگیر ترافیک مرکز شهر شده است.

حمیدی با بیان اینکه ایجاد پیاده‌راه سبزه‌میدان در افزایش ترافیک مرکز شهر موثر است، تصریح می‌کند: ایجاد پیاده‌راه قطعا در کاهش ترافیک مرکز شهر موثر بود ولی باید فرهنگ  انجام امور در مرکز شهر به شکل پیاده تقویت شود تا شاهد کاهش ترافیک در هسته اصلی شهر باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید کاربری‌های سفرساز که ضرورتی به وجود آنها در مرکز شهر نیست حذف شود، خاطرنشان می‌کند: در جلسه‌ای که با اعضای هیئت رئیسه سازمان نظام پزشکی در خصوص جابجایی مطب پزشکان داشتیم در این خصوص نتایج خوبی حاصل شد.

 حمیدی با بیان این که جابجایی مطب پزشکان از هسته مرکزی شهر اقدام مهمی در راستای کاهش ترافیک مرکزی شهر خواهد بود، ابراز امیدواری می‌کند: امیدواریم این مهم با همکاری سازمان نظام پزشکی محقق شود.

 وی با بیان اینکه محور گاوازنگ یکی از محورهای حادثه‌خیز شهر زنجان است، خاطرنشان می‌کند: به دلیل تردد بسیار زیاد جوانان در این محور متاسفانه شاهد تصادفات بسیار زیاد و تلفات جانی در این محور حاثه‌خیز هستیم.

 رئیس شورای شهر زنجان با تاکید بر ضرورت نصب سرعت‌گیر  در محور کوهستانی گاوازنگ و نصب دوربین‌های ثبت تخلف در راستای کاهش تصادفات این محور، عنوان می‌کند: بیشترین مصوبات شورای ترافیک در راستای کاهش نقاط حادثه‌خیز شهر بوده است که بسیاری از آن‌ها با اصلاح هندسی رفع شده است.

حمیدی به استانداردسازی سرعت‌گیرهای غیر استاندارد با شیب تند و خطرناک اشاره می‌کند و می‌افزاید: در دو سه سال اخیر نسبت به استانداردسازی بخشی از سرعت‌گیر اقدام شده است.

اجرای طرح‌های اصلاحی ترافیکی

فرزاد جعفریه، مدیر مهندسی ایمنی و ترافیک شهرداری زنجان با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی برای کاهش ترافیک و نقاط حادثه‌خیز اجرا می‌شود، می‌گوید: از پروژه‌های بزرگ اصلاحات هندسی می‌توان به احداث دوربرگردان شرق به شرق پل امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرد که در ادامه عملیات اجرایی این پل اجرا می‌شود و تاکنون حدود ۴۰ درصد از مراحل اجرایی این پروژه اجرا شده است.

وی می‌افزاید: طرح احداث پل غیر همسطح تقاطع مدرس نیز که در ابتدای امسال آغاز شد و تاکنون پیشرفت‌های زیادی در اجرای این پروژه حاصل شده است، اما چون احداث تقاطع غیر همسطح مدرس وابسته به بازگشایی  مسیر غربی - شرقی داخل پادگان است و از آن عبور خواهد کرد، لذا اجرای طرح نهایی آن مسکوت گذاشته شد تا محور شرقی - غربی از داخل پادگان بازگشایی شود.

وی از تقاطع غیر همسطح مدرس به عنوان یکی دیگر از نقاط حادثه‌خیز شهری یاد می‌کند و می‌گوید: اجرای تقاطع غیر همسطح مدرس بعد از بازگشایی و تغییراتی که در الگوی تردد و آمار خودروها به واسطه این مسیر اتفاق می‌افتد، دوباره ارزیابی و پس از نهایی شدن اجرا خواهد شد.

کد خبر 400426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.