حمله قاچاقچیان چوب به تاغزارهای کمربند سبز شرق اصفهان

دبیر انجمن دوستداران محیط زیست ورزنه گفت: سودجویان در روزهای اخیر درختان تاغ کمربند سبز شرق ورزنه را قطع کردند و برخی را از ریشه کنده اند.

رضا خلیلی ورزنه فعال محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سودجویان در روزهای اخیر درختان تاغ کمربند سبز شرق ورزنه را قطع کردند و برخی را از ریشه کنده اند.

وی با بیان اینکه درختان تاغ در ورزنه حدود ۳۸ سال پیش کاشته شدند، ادامه داد: حدود پنج درخت کنار هم را قطع کردند؛ در سال های گذشته نیز چند مورد دست  اندازی به تاغزارها در این محدوده مشاهده شده بود اما تاکنون به صورت انبوه درختان را قطع و ریشه کن نکرده بودند.

خلیلی افزود: هدف سودجویان از قطع و نابودی درختان تاغ اقتصادی است، چوب درختان تاغ را به گردشگران و یا برای تولید زغال می فروشند.

این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: جنگل های دست کاشت که کمربند سبزی را در شرق ورزنه ایجاد کرده اند در جلوگیری از فرسایش بادی بسیار موثرهستد، اکسیژن تولید می کنند و با فتوسنتز و بدون نیاز به آبیاری سبز می مانند.

وی گفت: اطلاعی از این موضوع هنوز به اداره منابع طبیعی ندادیم؛ از سوی دیگر پایش مستمر در مناطق نیز برای یگان حفاظت آنها به دلیل کمبود نیرو و بودجه دشوار است.  

به گزارش ایمنا، حدود ۳۰ درصد مساحت استان اصفهان مناطق بیابانی است که بیشتر شهرستان‌های شمالی و مرکزی این استان را شامل می شود. در ۵۰ سال گذشته مناطق بیابانی استان مورد مطالعه قرار گرفته  و براساس آخرین آمارها در حدود  ۳۰۷ هزار هکتار از وسعت استان جنگل‌های دست کاشت وجود دارد.

کد خبر 400271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.