نمی‌توانیم آمار مبتلایان به شپش در اصفهان را اعلام کنیم

مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه نمی توانیم آمار مبتلایان به شپش را اعلام کنیم، گفت: امسال درصد موارد آلوده به شپش در دانش‌آموزان نسبت به زمان مشابه سال گذشته تا حدودی کاهش داشته است.

راضیه امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شپش (پدیکولوزیس) شایع ترین آلودگی های انگلی در سراسر دنیا است، اظهار کرد: این حشره بدون بال و خونخوار است، پای آن به گونه‌ای است که می‌تواند به مو چنگ بزند، اما توان برش ندارد.

وی با توضیح اینکه به طور عمده شپش سر در نواحی پشت گوش و پس سر زندگی می‌کند، ادامه داد: اکثر افرادی که شپش سر دارند، هیچ علامتی ندارند و بعضی افراد احساس خارش یا تحریک در سر، گردن و گوش‌ها دارند.

مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: علائم شپش در اثر واکنش به بزاق شپش رخ می‌دهد، زیرا شپش بزاق خود را در زمان تغذیه روی پوست سر، به داخل پوست وارد می‌کند.

وی با تاکید اینکه در اولین ابتلا معمولا ایجاد علائم چهار تا ۶ هفته پس از ورود شپش به سر شروع می‌شود، تصریح کرد: عموما راه انتقال شپش تماس مستقیم فرد با فرد است، اما تماس با اشیاء آلوده مانند حوله، شانه، برس سر، کلاه، روسری، مقنعه، لباس و ... نیز می‌تواند سبب انتقال آلودگی شود.

امیدی با اشاره به اینکه شپش در کودکان سنین مدرسه خصوصا دختران بیشتر است، خاطرنشان کرد: عمر شپش بالغ سر به طور متوسط ۱۸ روز و حداکثر ۳۰ تا ۴۰ روز است.

بیشتر بخوانید در:

وی اضافه کرد: روش‌های مختلفی برای درمان شپش سر وجود دارد که شامل کرم‌ها، محلول‌ها، شانه کردن و داروهای خوراکی است، به کارگیری صحیح روش‌های درمانی برای اطمینان از بهبودی بسیار اهمیت دارد، اگر مطمئن شوید که کودک (بالای دو سال) شپش سر دارد، می‌توانید از درمان‌های ضد شپش موجود در داروخانه‌ها استفاده کنید که نیازی به نسخه ندارد.

مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اگر کودک زیر دو سال است، بهتر است با پزشک یا پرستار مشورت کرد، حتی توصیه شده که اگر تشخیص با مشاهده شپش زنده در کسی قطعی نشده است، نباید درمان شود.

داروهای و توصیه‌های بهداشتی برای مبارزه با شپش

وی اظهار کرد: از جمله داروهای ضد شپش می‌توان یک حشره کش موضعی (کشنده شپش) که معمولا به شکل لوسیون یا ژل است و برای از بین بردن شپش به سر مالیده می‌شود، را نام برد، داروهای کشنده شپش در دسترس شامل پرمترین، پیرترین، مالاتیون، بنزیل الکل، اسپینوزاد، ایورمکتین موضعی است و بیشتر داروها باید توسط پزشک تجویز شود.

امیدی با بیان اینکه رعایت بهداشت فردی مهم‌ترین تاثیر را در پیشگیری شپش دارد، افزود: استحمام مرتب و منظم، شانه کردن موهای سر در روز به دفعات مختلف، عدم استفاده از وسایل شخصی مانند کلاه، شانه، برس و ... جزء مواردی است که باید کاملا رعایت شود، در موارد آلودگی بسیار شدید، شپش سر حتی از طریق پشتی صندلی قابل انتقال خواهد بود.

وی مهم‌ترین امر در مهار شپش دانش‌آموزان را بررسی مرتب موی سر آن‌ها دانست و خاطرنشان کرد: کوتاه کردن مو در آلوده شدن به شپش نقشی نخواهد داشت، در هیچ شرایطی نیاز به جداسازی دانش‌آموز مبتلا به شپش نیست و معاینه مجدد موارد آلوده تا ۱۴ روز پس از درمان و اطمینان از بهبودی کامل حائز اهمیت است.

مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: هر سال در مهرماه با  شروع سال تحصیلی تمام دانش‌آموزان از نظر پدیکلوزیس(شپش) در طرح ضربت پدیکلوز مورد بررسی قرار گرفته و موارد آلوده به مراکز خدمات جامع سلامت جهت درمان ارجاع داده خواهند شد و همچنین در فصل بهار نیز دانش‌آموزان توسط پرسنل بهداشتی مدارس بررسی شده و در صورت مشاهده آلودگی جهت درمان به مراکز جامع سلامت فرستاده می‌شوند.

وی با بیان اینکه نمی توانیم آمار مبتلایان به شپش را در اصفهان اعلام کنیم، تصریح کرد: درصد موارد آلوده به پدیکلوز در دختران ابتدایی بیشتر از سایر دوره‌ها است، امسال درصد موارد آلوده به پدیکلوز در دانش‌آموزان نسبت به زمان مشابه سال گذشته تا حدودی کاهش داشته و تمام خدمات از معاینه تا درمان شپش به طور رایگان انجام می‌شود.

کد خبر 399821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.