اصفهان میزبان برگزاری ششمین کنگره بین المللی کاشت حلزون

ششمین کنگره بین المللی کاشت حلزون هفتم لغایت نهم خرداد ماه ۹۹ سال به میزبانی اصفهان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بصیر هاشمی صبح امروز- پنج شنبه ۱۴ آذرماه- در مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزارشد، با بیان اینکه آمار ناشنوایی در ایران و در جهان بسیار بالا است، اظهار کرد: ایران در حوزه کاشت حلزون پیشرفت های مطلوبی داشته است و ۱۱ مرکز فعال در این خصوص در کشور وجود دارد که مرکز کاشت حلزون اصفهان از مراکز خوب و قوی در میان آن ها است.

وی با اشاره به برگزاری ششمین کنگره بین المللی کاشت حلزون گفت: این کنگره با هدف همکاری های بین المللی و استفاده از نظرات و تجربیات دیگر کشورها در زمینه کاشت حلزون گوش برگزار می شود.

رئیس ششمین کنگره بین المللی کاشت حلزون تصریح کرد: عمل کاشت حلزون گوش نه تنها زندگی ناشنوایان بلکه خانواده های آن ها را تغیییر می دهد. در مناطقی که ازدواج های فامیلی شایع است ناشنوایی کودکان بیشتر دیده می شود نگرانی از تولدهای بعدی است.

هاشمی با اشاره به اینکه آمار عمل جراحی کاشت حلزون در ایران نسبت به کشورهای منطقه قابل توجه است، گفت: دانش لازم برای انجام این جراحی در کشور وجود دارد اما محدودیت های ارزی خرید پروتز را با مشکل مواجه کرده است.

وی ادامه داد: سالانه به صورت میانگین یک هزار جراحی کاشت حلزون در کشور انجام می شود اما بررسی ها نشان داده در سال جاری نزدیک به دو هزار پروتزمورد نیاز کشور است؛ این تعداد را اعلام کرده ایم تا مراکز مربوطه هزینه های آن را پیش بینی کنند.

رئیس ششمین کنگره بین المللی کاشت حلزون ناشنوایی را معلولیت خاموش عنوان کرد و گفت: خانواده هایی که فرزند ناشنوا دارند باید برای کاشت حلزون گوش مراجعه کنند زیرا انجام این جراحی در سنین کمتر نتایج بهتری خواهد داشت.

هاشمی با اشاره به جذب بیماران خارجی برای انجام جراحی حلزون گوش خاطر نشان کرد: توسعه توریسم سلامت از سیاست های اصلی کشور نه فقط در کاشت حلزون بلکه در سایر حوزه های پزشکی نیز است.

کاشت حلزون در اولویت دولت است

همچنین، احمد دانشی، استاد تمام گوش و حلق و بینی گفت: انجام جراحی های کاشت حلزون در ژاپن پنج سال پیش از ایران شروع  شد؛ این کشور تا کنون تقریبا ۱۲هزار جراحی کاشت حلزون انجام داده است که تعداد جراحی ها در ایران با وجود تحریم ها با آن برابری می کند.

وی افزود: دولت علی رغم تمام مشکلات مالی کاشت حلزون را در اولویت قرار داده است و حمایت های بسیار خوبی در این زمینه داشته است.

یک سالگی بهترین سن کاشت حلزون گوش

همچنین، حمید رضا ابطحی، دبیر علمی ششمین کنگره بین المللی کاشت حلزون با بیان اینکه سعی خواهیم کرد از همه پتانسیل کشور در حوزه کاشت حلزون استفاده کنیم، اظهار کرد: ۱۱ مرکز کاشت حلزون در کشور وجود دارد که چهار مرکز در تهران و بقیه در شهرستان های مهم کشور هستند که از متخصصان آن ها برای ارائه مقالات استفاده خواهیم کرد.

دبیر علمی ششمین کنگره بین المللی کاشت حلزون ادامه داد: در فرایند کاشت حلزون نقش خیریه ها بسیار مهم است چراکه هزینه های نگهداری و واردات پروتز برای بیماران روز به روز در حال افزایش است وبا توجه به تحریم ها خیریه ها با کمک های مالی که می کنند می توانند سهم بیشتری در این خصوص داشته باشند.

ابطحی با اشاره به سن طلایی جراحی کاشت حلزون گوش اضافه کرد: در ناشنوایی های مادرزادی هر چه عمل جراحی زود تر انجام شود شنوایی و به دنبال آن گفتار کودک بهبود بیشتری پیدا می کند، مهم ترین فاکتور در عمل جراحی کاشت حلزون سن انجام آن است که بررسی های صورت گرفته نشان می دهد یک سالگی بهترین برای انجام این جراحی است.

وی ادامه داد: با این حال اگر در این سن تشخیص داده نشود ودر سن سه یا چهار سالگی عمل کاشت صورت گیرد باز هم تاثیرگذاری خوبی خواهد داشت چراکه کودک می تواند به مدارس عادی برود و گفتار خوبی پیدا خواهد کرد اما اگر سن از این بالاتر برود نتایج ضعیف تر می شوند.

ابطحی اضافه کرد: در افرادی که در بزرگ سالی شنوایی خود را از دست داده اند محدودیت سنی برای انجام جراحی مطرح نیست.

اهمیت توانبخشی پس از کاشت حلزون

در ادامه محمد رضا طالع، رئیس کمیته توانبخشی کاشت حلزون کشوری وزارت بهداشت اظهار کرد: کاشت حلزون یک معجزه الهی است که توسط تعداد قلیلی از جراحان پرتوان کشور برای افراد ناشنوا و به خصوص کودکان کم شنوا انجام می شود، کودکانی که اگر به موقع تحت این عمل قرار نگیرند گفتار و ارتباط اجتماعی درستی نخواهند داشت.

وی افزود: حس شنوایی کانال اصلی یادگیری و ارتباط میان انسان ها است، چراکه ارتباط فردی نتواند بشنود با جامعه قطع می شود.

رئیس کمیته توانبخشی کاشت حلزون کشوری وزارت بهداشت با بیان اینکه در میان حواس پنج گانه انسان شنوایی تنها حسی است که توانسته است به این درجه از پیشرفت برسد، تصریح کرد: به همت بنیانگذاران اصلی این عمل در ایران سال هاست که شروع شده و نتایج بسیار خوبی داشته است.

طالع ادامه داد: کاشت حلزون فقط به عمل جراحی ختم نمی شود توانبخشی بعد از عمل بسیار مهم است که تا سال ها باید ادامه پیدا کند.

وی افزود: کاشت حلزون یک کار تیمی است که از جراحان فوق تخصص گوش، شنوایی شناسان ، گفتار درمانان، روان شناسان وکار درمانان تشکیل می شود.

رئیس کمیته توانبخشی کاشت حلزون کشوری وزارت بهداشت با اشاره به هزینههای جراحی گفت: هزینه این عمل بستگی به هزینه پروتزهای وارداتی دارد؛ قیمت هر پروتز ۲۰ هزار دلار است اما با حمایت دولت به صورت رایگان در اختیار بیماران گذاشته می شود؛ در حدود شش میلیون تومان برای توان بخشی بعد از عمل دریافت می شود که نیمی از آن را بهزیستی و نیم دیگر را خانواده ها پرداخت می کنند.

طالع ادامه داد: با توجه به مشکلات دیگر کشور دولت نمی تواند پروتز های بیشتری وارد کند به همین دلیل یک لیست انتظاردر این خصوص ایجاد می شود و نکته مهم این است که کودکان حتی در زمانی که در لیست انتظار قرار دارند باید حتما از سمعک استفاده کنند و گفتاردرمانی شوند در این صورت حتی اگر دوسال هم درلیست انتظار باشند به مشکلی برنخواهند خورد و عمل آن ها موفقیت آمیز خواهد بود.

انجام بیش از ۱۱ هزار جراحی کاشت حلزون

همچنین، حسام الدین امام جمعه، مدیر مرکز کاشت حلزون ایران در ادامه اظهار کرد: شروع کاشت حلزون شنوایی از سال ۶۸ به صورت خودجوش شروع و تیمی که تشکیل شده بود برای آموزش به کشورهایی نظیر آلمان واسترالیا سفر کرد و در بازگشت اولین کاشت حلزون شنوایی در سال ۷۱ انجام شد.

وی ادامه داد: در ابتدا شمار جراحی ها بسیار کم بود اما در ادامه با حمایت های دولتی مواجه شدیم و از آن زمان تاکنون چیزی بیش از ۱۱ هزار جراحی کاشت حلزون انجام شده است.

مدیر مرکز کاشت حلزون ایران ادامه داد: یک ناشنوا بعضا به عنوان یک فرد معلول شناخته می شود چراکه ارتباطی با دیگران ندارد، اما پس از کاشت حلزون وارد دنیای ارتباط می شود و امروز تمام کسانی که کاشت حلزون انجام داده اند سطوح مختلف دانشگاهی را طی کرده اند.

امام جمعه اضافه کرد: همه انواع ناشنوایی را نمی توان با کاشت حلزون درمان کرد و در برخی موارد ممکن است ضایعه عمیق تر و نیاز به اقدامات دیگری باشد با این حال نمی توان کسی را از توان بخشی محروم کرد.

حمایت از خانواده های نیازمند

در ادامه نماینده بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفا گفت: بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفا (بخشش) از اواخر سال ۹۵ با حضور متخصصان، پیشکسوتان و بنیانگذاران عرصه کاشت حلزون و مدیران اجرایی کشور در قالب هیئت امنایی شکل گرفت.

وی افزود: این خیریه با هدف حمایت مالی از کودکان و خانواده هایی که بضاعت مالی ندارند و نمی توانند کاشت حلزون انجام دهند راه اندازی شد. این خیریه در سه حوزه کاشت حلزون، حمایت های پس از کاشت و پیشگیری ژنتیک فعال است.

نماینده بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفا ادامه داد: از سال ۹۵، بیش از۶۹۳ نفر برای کاشت، دو هزار و  ۹۷۹ پس از جراحی کاشت و۸۸۰ نفر در بخش ژنتیک و پیشگیری تحت حمایت این خیریه قرار گرفته اند.

کد خبر 399696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.