لزوم آماده‌سازی اصفهان برای تحقق شهر بدون دفن پسماند

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه حدود ۱۵ سال از تصویب قانون مدیریت پسماندها می‌گذرد، گفت: در این سال‌ها اقدامات زیادی در زمینه مدیریت بهینه پسماندها انجام شده، اما هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم و توجه ویژه‌ای را به این موضوع می‌طلبد.

حسن پسندیده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سالانه ۲۱ میلیون تن پسماند شهری در کشور تولید شده که از فرآیند تولید تا دفع نهایی در هر مرحله قوانین و مقررات خاصی اعمال می‌شود.

وی با اشاره به مهم ترین دلیل ایجاد چالش در اجرای قانون مدیریت پسماند، عنوان کرد: از جمله مهم ترین چالش‌­ها در این امر این است که در برخی موارد این قانون و آیین‌نامه الزام آور آن جدی گرفته نمی­‌شوند و تضامین کافی برای اجرای آن وجود ندارد.

 مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به لزوم تقویت ساختارهای مدیریت پسماند در کشور، افزود: لازم است مدیریت یکپارچه در بحث مدیریت پسماندها حاکم باشد، طرح‌­های جامع و تفصیلی برای این امر اجرا شود و ساختار اجرایی مناسب شکل بگیرد که در این مسیر سازمان حفاظت محیط زیست نقش نظارتی خود را ایفا خواهد کرد.

وی با ابراز خرسندی از راه اندازی دفتر مدیریت پسماند در سازمان حفاظت محیط زیست و دستاوردهای مثبت آن، گفت: آسیب شناسی برای اصلاح آیین نامه مدیریت پسماند، اولویت بخشی به ساماندهی پسماندها و ایجاد الزامات قانونی و زیرساخت‌­ها از جمله موضوعات مورد پیگیری این دفتر است.

پسندیده با اشاره به اهمیت ایجاد بستر و سخت افزار مناسب برای مشارکت مردم در امر مدیریت پسماندها اظهار کرد: حتی اگر آموزش و اطلاع رسانی کافی نیز صورت بگیرد، مردم برای همکاری به ابزار و امکانات نیاز دارند که هنوز در برخی مکان‌ها فراهم نشده است.

وی با اشاره به لزوم بهبود عملکرد صدا و سیما در آموزش و تبلیغات گفت: اقدامات خوبی در اصفهان برای آموزش و فرهنگ‌سازی انجام شده است، اما لازم بوده آموزش‌­ها به سمت کاهش در مبدأ سوق یابد و برای این امر می­‌توان از ابزارهایی مانند اپلیکیشن­‌های هوشمند بهره برد.

 مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به تصویب لایحه ساماندهی پسماندهای عادی با شش ماده در مجلس، خاطرنشان کرد: در یکی از بخش­‌های این قانون مقرر شده تا از محل درآمد عوارض واحدهای تولید کننده پسماند، برای راه اندازی و حمایت از واحدهای بازیافت سرمایه‌گذاری شود.

وی با اشاره به به چشم‌انداز پیش روی اصفهان برای افق ۱۴۰۰ به عنوان شهر بدون دفن پسماند گفت: اگر چنین هدفی مد نظر قرار دارد لازم است از اکنون زیرساخت­‌های آن فراهم شود، چراکه این یک هدف ملی است و باید به آن دست یافت.

کد خبر 399674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.