چهره شهرهای جهان در ۳۰ سال آینده دگرگون می‌شود + عکس

جهان امروز مهد پیشرفت و فن‌آوری‌های نوین است که می‌تواند زندگی بهتر و راحت‌تری برای ساکنان خود فراهم آورد. 

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دکتر "ایان پیرسون"، فارغ‌التحصیل ریاضیات و فیزیک و دارای دکترای علوم، در شاخه‌های مختلف مهندسی از جمله هوانوردی، علوم سایبرنتیک و حمل و نقل پایدار به فعالیت پرداخته و آینده‌شناسی است که تحولات جهانی را در طیف گسترده‌ای از فن‌آوری‌های نوین، تجارت، جامعه، سیاست و محیط زیست ردیابی و پیش‌بینی می‌کند.

وی که دقت پیش‌بینی‌های خود را ۸۵ درصد عنوان کرده به تفسیر فن‌آوری می‌پردازد و در این زمینه دارای سابقه ۲۷ ساله است. در جدیدترین پیش‌بینی، پیرسون با بررسی گزارشات چندین ساله یک شرکت اجاره تجهیزات ساختمانی اقدام به پیش‌بینی تغییرات مورد انتظار بخش صنایع ساخت و ساز تا حدود ۳۰ سال آینده کرده و از چهره شهرهای جهان تا سال ۲۰۴۵ سخن گفته است. این پیش‌بینی‌ها با توجه به نیاز ساختمان‌ها و بناهای شهری به غول‌های فن‌آوری به دلیل ظهور زمینه‌های نوین تکنولوژیکی هم‌چون رباتیک و هوش مصنوعی انجام گرفته است. در ادامه به معرفی هشت مورد از جالب‌ترین پیش‌بینی‌های این آینده شناس می‌پردازیم.

اداره ساختمان‌ها با هوش مصنوعی

با توجه به این پیش‌بینی، ساکنان یک ساختمان می‌توانند از طریق نرم‌افزاری هم‌چون دستیار مجازی Siri در گوشی‌های اپل که از سؤالات صوتی و رابط کاربری با زبان طبیعی برای پاسخ به سؤالات، ارائه توصیه‌ها، انجام اقدامات و غیره استفاده می‌کند، با ساختمان خود به گفتگو بپردازند و درخواست‌های خود هم‌چون تغییر دمای درون ساختمان را ارائه دهند. 

شهرهای کوچک در شمایل ساختمان‌های بلند

به دلیل وجود تقاضای زیاد و هزینه‌های بسیار بالای تهیه املاک، ساختمان‌های فوق‌العاده بلندی ایجاد خواهد شد که در اصل، خانه اقشار کم و متوسط درآمد است. عملکرد این ساختمان‌ها هم‌چون شهرهای کوچکی خواهد بود که دارای چندین طبقه اختصاصی برای کار کردن، فضای مسکونی و بخش‌های اداری است.

جایگزینی پنجره ساختمان‌ها با صفحات دنیای مجازی

این پیش‌بینی، بخشی از بخش دوم فیلم "بازگشت به آینده" را تداعی می‌کند که در آن پنجره‌های خانه آینده "متیو مک‌کانهی" مجهز به واقعیت مجازی بود و در هر صحنه تغییر می‌کرد. بنا بر این پیش‌بینی، در آینده خانه‌ها به جای پنجره دارای صفحات مجازی خواهند بود. این امر می‌تواند روشی بسیار ارزان و سریع برای ساخت منازل مسکونی ارزان‌قیمت باشد. 

اسپری‌های مخصوص جمع‌آوری انرژی خورشیدی

امکان ایجاد پوشش‌های خورشیدی به پیشرفت‌های فن‌آوری نانو برای ایجاد مواد مبتنی بر نانو بستگی دارد ولی اسپری‌هایی تولید خواهد شد که قادر به جذب نور خورشید و تبدیل آن به انرژی خواهد بود. 

همراهی گرما و نور در حین قدم زدن

گرما و نور اتاق‌های ساختمان‌ها به سمت افرادی که در آن‌ها حضور دارند هدایت خواهد شد بنابراین می‌توان با قرار گرفتن در معرض میزان دلخواه روشنایی و دما در سراسر ساختمان قدم زد. در این پیش‌بینی به چگونگی عملکرد فن‌آوری مذکور اشاره‌ای نشده است ولی در حال حاضر تحقیقات گسترده‌ای در زمینه بهبود شرایط روشنایی شهرها در دست انجام است که ممکن است مقدمات ایجاد چنین سیستمی در آینده آینده را نیز فراهم آورد.

پوشیدن اسکلت خارجی برای حمل تجهیزات سنگین

این فن‌آوری در حال حاضر نیز موجود است؛ پاناسونیک در حال تولید نوعی پوشش رباتیک است که برداشتن و حمل اشیای سنگین را تسهیل می‌کند و ایالت متحده آمریکا در حال کار روی تولید لباس مرد آهنی است که می‌تواند اقدامات فوق‌العاده‌ای انجام دهد. با این حال پیش‌بینی مذکور ادعا می‌کند که در آینده کارگران ساختمانی ملبس به لباس‌هایی رباتیکی برای سهولت در انجام کارها خواهند شد. 

انجام مشاغل خطرناک توسط ربات‌ها

در این پیش‌بینی به احتمال حضور ربات‌ها در کنار انسان برای انجام بعضی از پروژه‌های ساخت و سازی و یا صنعتی خطرناک که در آن‌ها احتمال انفجار و فروپاشی زیاد است، اشاره شده است.

ساخت و سازهای سریع با چاپ‌های ۳بعدی

احتمال ایجاد فن‌آوری چاپ سه بعدی در آینده ساخت و سازها، به اندازه سرعت پیشرفت اشکال مختلف مصالح ساختمانی و بتن بالا است. 

کد خبر 399407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.