کدام گیاهان به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کنند؟

بعضی از گیاهان به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند، می‌توانند آلودگی هوا و عوارض ناشی از آن را کاهش دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه آلودگی هوا به یکی از مشکلات اصلی کلانشهرها تبدیل شده است؛ بعضی افراد به دلیل مشکلات سلامت خود تصمیم می‌گیرند این روزها در منزل بمانند تا از تاثیرات مخرب آلودگی هوا در امان بمانند، اما متاسفانه هوای آلوده می‌تواند به داخل منزل نیز سرایت کند. کمبود جریان هوا به خصوص در فصل زمستان باعث می‌شود این آلودگی در محیط بسته باقی بماند و برای افراد مشکلات تنفسی به وجود آورد. یکی از راهکارهای موثر جهت کاهش تاثیرات ناشی از آلودگی هوا، نگهداری گیاهان در منزل است. در ادامه به معرفی بعضی از این گیاهان می‌پردازیم:

گل داوودی

به نظر می‌رسد گل داوودی نخستین جایگاه را درفهرست گیاهان مفید جهت تصفیه هوای منزل به خود اختصاص دهد؛ گل داوودی توانایی بالایی در جذب مواد آلاینده دارد و می‌تواند ترکیبات سمی مانند فرمالدئید، زایلن، بنزن و آمونیاک را از بین ببرد. این گیاه فقط به مدت ۶ هفته گل دارد ودر زمانی که گل نداشته باشد، تاثیری  بر تصفیه هوا و کاهش آلودگی آن ندارد.

گیاه بامبو

بامبو گیاهی پرطرفدار در میان افراد است که در فضاهای داخلی و کم نور خوب رشد می‌کند. این گیاه می‌تواند تاثیر آلاینده‌هایی مانند بنزن و تری‌کلورواتیلن را از بین ببرد. بامبو نه تنها آلودگی هوا را کاهش می‌دهد، بلکه ذرات شیمیایی که بعضی وسایل درون خانه از خود متصاعد می‌کند نیز به خود جذب می‌کند. برای مثال مبلمان خانه ممکن است گاز فرمالدئید متصاعد کند؛ بنابراین بهتر است گیاه بامبو را کنار مبلمان قرار دهید تا این ترکیب شیمیایی را به خود جذب کند. علاوه بر این، بامبو رطوبت مورد نیاز فصل زمستان را نیز برای شما فراهم می‌کند.

گیاه سرخس

گیاه سرخس بیشترین توانایی را در از بین‌بردن سم فرمالدئید، مونو اکسید کربن و زایلن دارد و می‌تواند به راحتی در طول یک ساعت، ترکیبات سمی موجود در هوا را رفع کند. خاک این گیاه نیز می‌تواند فلزات سنگین موجود در هوا مانند جیوه و آرسنیک را به خود جذب کند. علاوه بر این، گیاه سرخس نقش موثری در مرطوب کردن محیط خانه داشته، اما به آبرسانی کافی نیاز دارد.

گیاه عنکبوتی

نتایج یک تحقیق آزمایشگاهی نشان داده است که گیاه عنکبوتی می‌تواند به مدت ۲۴ ساعت گازهای مونو اکسید کربن و دی اکسید نیتروژن موجود در هوای بسته را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد. توصیه می‌شود افرادی که به گرد و خاک حساسیت دارند، این گیاه را در منزل خود نگهداری کنند. تکثیر و پرورش این گیاه بسیار ساده و بدون دردسر است و به نور غیر مستقیم آفتاب نیاز دارد.

گیاه پتوس طلایی

 پتوس طلایی توانایی زیادی در از بین بردن ترکیبات سمی مانند فرمالدئید دارد؛ این ترکیب سمی در دود اگزوز ماشین‌ها وجود دارد که می‌تواند در روزهای آلوده وارد محیط خانه شده و مشکلات تنفسی به وجود آورد. موضوع قابل توجه اینکه این گیاه سمی است و باید دور از دسترس کودکان قرار بگیرد. گیاه پتوس طلایی به قدار کمی آب و نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد. گیاهان دیگری مانند آلوئه‌ورا، پاپیتال، ژربرا، سانسوریا، بنجامین فیکوس، آزالیا و آگلونما نیز نقش مهمی در کاهش آلودگی هوای خانه دارند و می‌توانند ترکیبات سمی را از بین ببرند.

مطالب مرتبط:

چگونه در منزل بهتر نفس بکشیم؟

گیاهانی که خوش شانسی می‌آورند

بهترین گیاهان مقاوم به خشکی را بشناسید

کد خبر 399394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.