آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای کلید توانمندسازی شغلی معلولین است

مدیر کل آموزش ‌فنی ‌و ‌حرفه ای استان اصفهان، گفت: معلولین به واسطه نداشتن مهارت‌های حرفه‌ای، بیشتر در معرض آسیب‌ها هستند و آموزش‌های فنی ‌و حرفه ای کلید توانمندسازی و توانبخشی شغلی ‌و حرفه‌ای معلولین است.

به گزارش ‌ایمنا، ‌به ‌نقل ‌از روابط عمومی آموزش ‌فنی ‌و ‌حرفه‌ای استان ‌اصفهان، آرش اخوان ‌طبسی، اظهار کرد: ارتقاء مشارکت افراد دارای معلولیت برای دستیابی به توسعه فراگیر، عادلانه ‌و پایدار ضروری است.

وی با تاکید به نقش سازمان آموزش فنی ‌و حرفه‌ای در ارائه آموزش‌های مهارتی، افزود: آموزش‌های فنی ‌و حرفه‌ای کلید توانمندسازی ‌و توانبخشی شغلی ‌و حرفه‌ای ‌معلولین  است.

مدیر کل آموزش ‌فنی ‌و حرفه ای استان اصفهان، گفت: بر اساس تحقیقات مختلف از بین پنج نیاز استراتژیک جوامع انسانی که به عنوان نیازهای مرتبط با امنیت ملی هر کشور از آن نام برده می‌شود دو نیاز آموزشی ‌و اقتصادی از مهمترین دغدغه ‌و مسأئل در زندگی تک تک افراد جامعه به ویژه معلولین ‌است.

اخوان ‌تصریح کرد: آموزش، اعم از آموزش عمومی، فنی و حرفه‌ای، توان ‌بالقوه فرد را در انجام کار افزایش داده ‌و سبب ارتقای بهره وری به عنوان یکی از عوامل تولید و استفاده بهینه از امکانات موجود می‌شود؛ بنابراین آموزش مهمترین نقش در توسعه اقتصادی و اجتماعی، از طریق تربیت نیروی انسانی مهارت دیده برای رشد ‌و توسعه ایفا می‌کند که انجام این رسالت در کشور ما مستلزم هماهنگی و تناسب برنامه‌های آموزشی ‌با نیازهای توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دینی کشور است.

مدیر کل آموزش فنی ‌و حرفه ای استان، اظهار کرد: معلولین به واسطه نداشتن مهارت‌های حرفه‌ای، مددجویی و عدم تامین منابع مالی برای امرار معاش و گذران زندگی خود و خانواده بیشتر از سایر افراد جامعه در معرض انواع آسیب‌های فردی و اجتماعی قرار می گیرند. از این رو آموزش های فنی و حرفه ای به عنوان آموزش‌هایی که ابعاد کاربردی و مهارتی آنها نسبت به ابعاد نظری از اهمیت بیشتری برخوردار است یکی از پربازده ترین سرمایه گذاری های ‌جوامع برای توسعه فردی ‌و اجتماعی معلولان تلقی می ‌شود.

اخوان، افزود: در راستای اجرایی ‌سازی ماده ۱۴ قانون حمایت ازحقوق ‌معلولین و با عنایت به ابلاغ " نظام نامه آموزشهای مهارتی افراد دارای معلولیت " توسط مقام عالی وزارت به این سازمان، تلاش می‌کنیم تا در اسرع وقت نسبت به عملیاتی نمودن نظامنامه فوق در سطح استان گام ‌های مؤثری برداریم.

وی خاطرنشان کرد:  با توجه ‌به نیازسنجی شغلی ‌صورت گرفته، اداره کل آموزش فنی ‌و حرفه ای استان اصفهان در سال ۹۷ تعداد ۶۹۱ نفر-دوره و ۱۲۰۸۰۶ نفر – ساعت آموزش های مهارتی را به معلولان ارائه کرده که در زمینه صنایع دستی، هنر وخدمات قالیبافی، خیاطی، آشپزی، کامپیوتر و صنایع غذایی بوده است. این عملکرد آموزشی در هشت ماهه سال ۱۳۹۸ نیز برای تعداد ۲۶۸ نفر از معلولان اجرا شده است.

کد خبر 399360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.