چگونه در منزل بهتر نفس بکشیم؟

تنفس هوای پاک یکی از اصلی‌ترین جنبه‌های حفظ سلامتی در همه افراد به ویژه مبتلایان به آسم یا آلرژی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تنگی نفس وضعیت ناراحت‌کننده‌ای است که ورود کامل هوا به ریه‌ها را دشوار می‌کند. گاهی اوقات مشکلات قلبی و ریوی باعث ایجاد مشکل در تنفس می‌شود؛ برخی افراد ممکن است برای مدت کوتاهی تنگی نفس را تجربه کنند و برخی دیگر به صورت طولانی‌مدت با این مشکل مواجه شوند. در ادامه شما را با چندین روش خانگی برای درمان نفس تنگی و باز شدن مجاری هوایی آشنا می‌کنیم:

گل‌های آپارتمانی

وجود این گیاهان در محیط منزل به ویژه اگر خانه دارای عایق انرژی بوده یا از تهویه مطلوب برخوردار نباشد، در روحیه و بهبود تنفس افراد موثر است. گیاهان علاوه بر جذب دی‌اکسیدکربن و افزایش سطح اکسیژن، به پاکسازی بخارات شیمیایی موجود در هوا نیز کمک می‌کنند. بعضی گیاهان آپارتمانی مانند پیچک انگلیسی، درخت فیکوس، گل چمچمه و انواع خاصی از نخل‌ها به راحتی رشد می‌کنند و نگهداری آن‌ها آسان است.

باز کردن پنجره‌ها

اکثر سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی منزل به راحتی هوای موجود در خانه از جمله گرد و غبار، خاک و گرده‌ها را مجدداً به گردش درمی‌آورد؛ زمانی که میزان گرد و غبار کم باشد، باز کردن پنجره‌ها و درها برای تازه‌کردن هوای منزل مناسب است. این اقدام به ویژه در مورد گازهای ناشی از پخت و پز و بخاری‌های نفتی موثر است.

محصولات شوینده

مواد شیمیایی موجود در بعضی از پاک‌کننده‌ها باعث ایجاد مشکلات تنفسی، آلرژی یا حمله آسم می‌شود. با خواندن دقیق برچسب‌ها می‌توان از خرید محصولات دارای مواد حاوی ترکیبات آلی فرار (VOC )، عطر یا مواد قابل اشتعال دوری و به جای آن‌ها از صابون ساده و آب، سرکه یا جوش شیرین استفاده کرد.

خوشبو کننده‌های هوا

حتی استشمام بوهای دلپذیر نیز می‌تواند مشکلاتی را برای تنفس افراد ایجاد کند؛ بعضی خوشبوکننده‌های هوا دارای ترکیبات آلی فرار است که بینی و گلو را آزار می‌دهد. سایر اسپری‌های آئروسل به ویژه بعضی محصولات بهداشتی و زیبایی نیز دارای ترکیبات آلی فرار است.

بررسی فیلتر وسایل گرمایشی

وجود یک فیلتر کثیف در واحد گرمایشی و تهویه مطبوع خانه می‌تواند مانع جریان مطلوب هوا شود؛ این امر در صورت وجود رطوبت، منجر به رشد کپک قارچی نیز می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود افراد حداقل هر سه ماه یکبار، فیلتر  وسایل گرمایشی خود را تعویض کرده و از مناسب‌بودن آن اطمینان حاصل کنند. 

جلوگیری از رشد قارچ‌ها در منزل

در صورت وجود کپک قارچی در محیط منزل، هاگ‌های ریز آن‌ می‌تواند در بینی و حتی ریه‌ها نفوذ کند. این امر ممکن است منجر به علائم آلرژی مانند سرفه، عطسه یا سایر مشکلات تنفسی شود. قارچ‌ها تمایل به رشد در مناطق مرطوب دارد؛ بنابراین خشک نگه‌داشتن حمام‌ یا باز گذاشتن پنجره پس از دوش گرفتن، راهکارهای مناسب برای جلوگیری از رشد قارچ‌ها در منزل است. 

کد خبر 399336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.