جوش شیرین عامل کم خونی و پوکی استخوان

یک متخصص بهداشت و کنترل کیفیت مواد غذایی گفت: مصرف جوش شیرین در پخت نان‌های سنتی غیرمجاز است، چرا که باعث اختلال در جذب برخی املاح ضروری و ویتامین‌ها می‌شود که زمینه‌ساز برخی بیماری‌ها خواهد شد.

مسعود سامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در دنیا استفاده جوش شیرین یا بیکینگ پودر که ماده اصلی آن جوش شیرین است در محصولات غذایی مانند کیک و کلوچه که با آرد تهیه می‌شوند مجاز است، اظهار کرد: استفاده جوش شیرین در پخت نان‌های سنتی غیرمجاز است، زیرا یک ماده قلیایی است و مشکلاتی برای نان مانند عدم تخمیر خمیر نان، کاهش عطر و طعم و تیره‌تر شدن ظاهر آن را که در کشور ما جزء پرمصرف‌ترین مواد غذایی است به وجود می‌آورد.

وی با توضیح اینکه اگر جوش شیرین در پخت نان استفاده شود، هنگام خوردن نان که خاصیت قلیایی پیدا کرده، با چربی‌های موجود در دهان واکنشی به نام صابونی شدن می‌دهد و مثل این است که چربی در دهان بماند، ادامه داد: مصرف نان‌هایی که با جوش شیرین پخته می‌شوند، باعث بهم خوردن PH اسیدی معده و ایجاد بیماری‌های گوارشی مثل کاهش هضم و جذب در دستگاه گوارش، سوء هاضمه و زخم معده در دراز مدت خواهد شد.

این متخصص بهداشت و کنترل کیفیت مواد غذایی با اشاره به اینکه مداومت مصرف جوش شیرین در نان باعث جذب نشدن املاحی مانند آهن، کلسیم و فسفر می‌شود، خاطرنشان کرد: جذب نشدن کلسیم و آهن در دراز مدت سبب پوکی استخوان و کم خونی خواهد شد، همچنین جوش شیرین به دلیل ایجاد سوء هاضمه در جذب برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین C  نیز اختلال ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: جوش شیرین با ایجاد اختلال در جذب املاح ضروری و ویتامین‌ها می‌تواند زمینه ساز بروز برخی بیماری‌ها مثل بیماری‌های روده‌ای شود.

سامی با بیان اینکه برخی تعاریف در مورد جوش شیرین اغراق‌آمیز است، گفت: اینکه می‌گویند باعث سرطان و یا مشکلات حاد برای انسان می‌شود، منبع علمی مورد تاییدی ندارد و اثبات نشده است.

کد خبر 399194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.