نبود شفافیت مالی باعث فساد می شود

رئیس انجمن مدیران مالی اصفهان گفت: سیاسی نگاه کردن به حسابداری و جلوگیری از شفافیت مالی منجر به بروز فساد می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا صنعتی زاده، در نشست خبری بزرگداشت روز حسابدار و در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه مسیر شفافیت اقتصادی از کانال حسابداری می‌گذرد، اظهار کرد: برخی از افراد به حسابداری به شکل یک مسئله سیاسی نگاه می‌کنند و نمی‌خواهند گزارشات مالی شفاف شود؛ اگر شفافیت مالی نباشد فساد پیش می‌آید.

وی ادامه داد: وضعیت بانک‌ها به خصوص در چند سال گذشته که گزارشات حسابرسی شده از آن‌ها استخراح شده است، نشان دهنده اشتباهاتی در این صورت‌های مالی است و این شفافیت با وجود حسابداران و حسابرسان پدید می‌آید. با این وجود برای شفافیت تلفات سنگینی باید پرداخت، همچنین مالیات که یکی از راه‌های کسب درآمد دولت است، باید واقعی دریافت شود و دریافت واقعی مالیات نیازمند شفاف بودن صورت‌های مالی است.

رئیس انجمن مدیران مالی اصفهان تصریح کرد: بانک‌ها در گذشته صورت‌های مالی صحیحی ارئه نکردند و مسئول این اتفاقات عمدتا افراد غیرحرفه‌ای و در سمت های فراتر از مدیریت اجرایی بوده اند. سلامت اقتصادی جامعه وابسته به حسابداران است، همانطور که پزشکان بانی سلامت جسمی و روانی جامعه هستند، حسابداران نیز مسئول سلامت اقتصادی جامعه هستند.

صنعتی زاده افزود: رونق تولید در راستای شفافیت اقتصادی می تواند انجام شود و توسعه بازارهای پولی نیز در گرو شفافیت اقتصادی است. همچنین در توسعه اقتصاد دانش بنیان هم که مدتی است مورد توجه قرار گرفته است، ارزش گذاری این شرکت‌ها با استفاده از روش‌های سنتی حسابداری قابل محاسبه نیست زیرا اکثرا داریی‌های این شرکت‌ها دارایی‌های نامشهود است، بنابراین اگر این ارزش‌گذاری به صورت صحیح انجام نشود می‌تواند منجر به بروز اشتباه در سرمایه‌گذاری شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر رفع کسری بودجه دولت از مسیرهایی مانند صندوق توسعه ملی، انتشار اوراق قرضه، فروش ارز و چاپ اسکناس تورم زا است.

رئیس انجمن مدیران مالی اصفهان با بیان اینکه هدف حسابداری مبارزه با فساد مالی است، گفت: هرکجا اقتصاد دولتی وجود داشته باشد معمولا فساد نیز وجود دارد. البته در این سال‌ها خصوصی سازی‌هایی با بدترین شکل ممکن انجام شده است.

صنعتی زاده اظهار کرد: بر اساس آمار استخراج شده حسابداران یکی از بزرگترین جوامع حرفه‌ای دنیا هستند. در ایران نیز جامعه حسابداری کشور در تشکیل جوامعی مانند جامعه حسابداران رسمی، انجمن حسابداران خبره، انجمن مدیران مالی حرفه ای ایران، انمجن حسابرسان داخلی ایران، انجمن حسابداری ایران و انجمن‌های استانی و دانشگاهی نقش دارند. البته ایجاد یک تشکل منسجم جزو برنامه‌های بلند مدت این جامعه است. ضمن اینکه درحال حاضر در کل کشور حدود ۴۵۰ هزار دانشجوی حسابداری در مقاطع مختلف تحصیلی در حال تحصیل هستند.

وی در ایران به طور تخمینی یک میلیون و ۷۰۰ نفر حسابدار فعال وجود دارد که از این تعداد حدود ۹۰ هزار نفر در استان اصفهان به فعالیت می پردازند.؛ از میان صنایع و بنگاه های اقتصادی دارای حسابدار استان نیز، شرکت ذوب آهن اصفهان با ۲۲۰ حسابدار و گروه صنعتی انتخاب با ۱۸۰ حسابدار بیشترین تعداد حسابداران استان را دارا هستند، همچنین استانداردهای حسابداری در ایران مطابق با استانداردهای بین المللی است.

رئیس انجمن مدیران مالی اصفهان همچنین با انتقاد از وضعیت اقتصادی این قشر، اظهار کرد: در ایران متوسط حق الزحمه حسابرس در سال ۱۳۹۷ برابر با ۴۴ هزار تومان بوده است که این مبلغ بر اساس شرایط آن دوره باید ۱۰۰ هزار تومان در روز می‌بود. درآمد کل حرفه در سال ۱۳۹۷ حدودا برابر ۸۷۵ میلیارد تومان بوده است.

صنعتی زاده با مقایسه‌ای از درآمد حسابداران در گذشته و حال گفت: دستمزد ساعتی یک حسابدار رسمی در سال ۱۳۵۱ برابر با ۱۲۰ تومان و به قیمت یک سکه تمام در آن سال بوده است اما این رقم در سال ۱۳۹۷ برابر با ۴۴ هزار تومان به ازای یک روز فعالیت بوده است.

سعید بهمنش، رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های حسابداری و موسسه‌های حسابرسی اصفهان در بیان اهمیت حسابداری و حسابرسی اظهار کرد: روشن است که هر فعالیت اقتصادی (خرد یا کلان) نیازمند یک سیستم مالی است که این سیستم به فعال اقتصادی مسیر حرکت را نشان دهد. استفاده از واژه سیستم در این بحث نشان از دخالت عوامل مختلف در این زمینه است که یکی از این عوامل را حسابداران تشکیل می‌دهند که از قضا مهم‌ترین عامل در این زمینه است. حسابدار می‌تواند کلیه رویدادهای مالی بنگاه اقتصادی را ثبت کرده و جهت حرکت واحد را نشان دهد.

وی ادامه داد: حسابداری در مقیاس کوچک خود در زندگی شخصی هر انسانی کاربرد دارد؛ یک حساب و کتاب شخصی.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همایش بزرگداشت روز حسابدار روز _دوشنبه ۱۸ آذرماه_ از ساعت ۱۶ الی ۱۹ با رویکرد نقش حسابداران در شفاف سازی در محل نمایشگاه‌های بین المللی سیتی سنتر اصفهان و با سخنرانی سعید جمشیدی فرد، رئیس هئیت مدیره انجمن حسابداران کشور و سیامک قاسمی رئیس موسسه مطالعات بامداد با قدردانی از چهره‌های برتر این حوزه برگزار خواهد شد.

کد خبر 399188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.