آیا اسکن چهره کاربران چینی مغایر با حریم شخصی است؟

کاربران چینی برای آنکه بتوانند از سرویس‌های تلفن همراه استفاده کنند، باید ابتدا چهره‌ آن‌ها اسکن شود؛ آیا چنین اقداماتی مغایر با حفظ حریم شخصی است؟

به گزارش ایمنا، ظاهراً چینی‌ها بسیار مصمم هستند تا استفاده از فناوری‌های مختلف در دنیای دیجیتال را به هویت کاربران پیوند بزنند و همه‌چیز را در فضای مجازی زیرنظر بگیرند، به‌طوری‌که هویت کاربرانی که از فناوری‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند، تشخیص‌ داده شود.

از نخستین روز ماه دسامبر (۱۰ آذر)، تمامی کاربران چینی که قصد دارند گوشی هوشمند جدید بخرند یا بخواهند از سرویس‌های دیتا استفاده کنند، نه‌ تنها موظف به ارائه کارت ملی‌ هستند، بلکه باید ابتدا چهره‌شان اسکن و هویت آن‌ها تأیید شود.

دولت چین گفته است این روال را به‌ منظور کاهش احتمال کلاه‌برداری راه‌اندازی کرده تا هویت تمامی کاربران خدمات تلفن همراه قابل پیگیری باشد و هیچ کاربری نتواند به ‌صورت ناشناس از خدمات و سرویس‌های اتصال به شبکه‌ تلفن همراه استفاده کند.

یکی از موضوعات مهم که در چنین تصمیم‌گیری‌هایی مطرح می‌شود، حفظ حریم خصوصی کاربران است. هنوز مشخص نیست چین قصد دارد چه فرایندی را پس از اسکن چهره‌ در پیش بگیرد و آیا داده‌های حساس کاربران نیز به بانک اطلاعات اسکن چهره اضافه خواهد شد یا خیر؟

صرف‌نظر از مفید بودن یا نبودن اسکن چهره برای جلوگیری از کلاه‌برداری، چنین بانک اطلاعاتی اگر به ‌دست هکرها بیفتد، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به‌همراه داشته باشد و هکرها می‌توانند از این داده‌ها برای رسیدن به مقاصد خود استفاده کنند

مخالفت‌های گسترده‌ بعضی شرکت‌ها و کاربران در برابر چنین رویکری مطرح شده است؛ اسکن اجباری چهره برای حضور در شبکه‌های اجتماعی یا برای استفاده از تلفن همراه، موضوعی است که بسیاری با آن مخالف هستند و چنین روالی را نمی‌پذیرند.

منبع: زومیت

کد خبر 399149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.