آمار مبتلایان ایدز در اصفهان اعلام شد

کارشناس مسئول برنامه ایدز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: آمار مبتلایان به ایدز در استان اصفهان به جز شهرستان کاشان تا آخر آبان ماه ۹۸ حدود ۷۵۰ نفر می‌باشد که ۱۴۹ زن و ۶۰۱ مرد هستند.

مرجان مشکوتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه آمار مربوط به ایدز طبق اعلام وزارت بهداشت تا پایان شهریور ماه ۹۸ است، اظهار کرد: حدود ۵۰ درصد مبتلایان به ایدز بین ۲۰ تا ۳۵ سال و یا به عبارتی دیگر ۷۵ درصد مبتلایان بین ۲۰ تا ۴۵ سال و تنها دو درصد از افراد مبتلا زیر ۱۵ سال هستند.

وی افزود: در ارتباط با اعلام آمار مبتلایان ایدز دو نوع آمار بیان می‌شود، یکی به عنوان آمار تجمعی که از ابتدای شناسایی ایدز (از سال ۶۶) تا کنون و دیگری به عنوان آمار موارد جدید است، طبق آمار تجمعی بیشترین راه انتقال ایدز در کشور از طریق تزریق یا استفاده از سرنگ و سوزن مشترک بین معتادان و حدود ۶۰.۱ درصد است.

کارشناس مسئول برنامه ایدز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: آمار سایر راه‌های ابتلا ۲.۲ درصد از راه ارتباط جنسی، ۱.۷ درصد ازطریق مادر به جنین، ۲ درصد از راه خون و حدود ۱۵.۸ درصد نیز راه انتقال خود را در جلسات مشاوره‌ اعلام نکردند.

وی با اشاره به اینکه آمار موارد جدید مربوط به کسانی است که در سال ۹۸ به ایدز مبتلا شدند، تصریح کرد: افرادی که در سال ۹۸ به ایدز مبتلا شدند، بیشتر از طریق ارتباط جنسی بوده و در آمار موارد جدید شایع‌ترین راه ابتلا ارتباط جنسی است، بهتر است افرادی که سابقه اعتیاد و رابطه جنسی بدون استفاده از ابزار پیشگیری دارند، حتما برای تست HIV اقدام کنند.

مشکوتی با تاکید بر اینکه HIV اکنون یک بیماری عفونی قابل کنترل است، خاطرنشان کرد: اگر به موقع شناسایی شود، قابل کنترل و درمان است، البته نه درمان قطعی! مانند بیماری دیابت که درمان قطعی ندارد ، اما کنترل می‌شود، در صورتی که افراد مبتلا زود شناسایی شوند، می‌توانند سال‌ها زندگی کنند و حتی وارد فاز ایدز نشوند، چرا که HIV  با ایدز متفاوت است، ایدز مرحله نهایی بیماری و HIV مرحله ابتدایی بیماری است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه درمان بیماری ایدز شرایط خوبی برقرار است، اضافه کرد: تمام خدمات درمان و مراقبت بیماران HIV در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی به نام مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری رایگان است و در اصفهان نیز مرکز خدمات جامع سلامت نواب صفوی به این بیماران خدمات ارائه می‌دهد.

کارشناس مسئول برنامه ایدز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توضیح داد: به زودی در نجف‌آباد و شاهین‌شهر نیز مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری راه‌اندازی خواهد شد تا بیماران ایدز برای دریافت خدمات درمانی و مراقبتی دسترسی بهتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه در ارتباط با  افزایش و یا کاهش آمار در استان نمی‌توان به طور دقیق صحبت کرد، چرا که بیماریابی HIV بر اساس مشاوره‌ صورت می‌گیرد، گفت: برآوردی که در کشور برای آمار HIV می‌شود، حدود ۶۰ هزار نفر است که اکنون حدود ۳۶ درصد این افراد شناسایی شده‌اند و اگر آمار شناسایی افزایش پیدا کند، به معنای بیشتر شدن ایدز نیست، بلکه به آمار ۳۶ درصد اضافه می‌شود تا اینکه ۶۰ هزار نفر به طور کامل شناسایی شوند.

مشکوتی با بیان اینکه آمار مبتلایان به ایدز در اصفهان تا آخر آبان ماه ۹۸ است، گفت: آمار بیماران مبتلا به ایدز استان اصفهان به جز شهرستان کاشان حدود ۷۵۰ نفر است که ۱۴۹ زن و ۶۰۱ مرد هستند.

کد خبر 398830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.