سازگار شدن عشایر با طرح پلاک کوبی دام، زمان بر است

مدیر اداره کل امور عشایر استان اصفهان گفت: طرح پلاک کوبی دام عشایر یک برنامه ریزی جدید است و سازگار شدن عشایر با این طرح به زمان نیاز دارد.

مختار اسفندیاری در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه روند پلاک کوبی دام عشایر در استان اصفهان به تازگی آغاز شده است، اظهار کرد: عملیات پلاک کوبی دام مربوط به عشایر استان با دریافت ۲۳ هزار پلاک به تازگی آغاز شده و در حدود هفت تا هشت هزار دام عشایر تاکنون پلاک کوبی شده است.

وی افزود: عشایر استان اصفهان هم اکنون در قشلاق به سر می برند و مجریان طرح پلاک کوبی دام عشایر برای عملیاتی کردن این طرح که از سوی وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شده به قشلاق عشایر استان سفر خواهند کرد.

مدیر اداره کل امور عشایر استان اصفهان با بیان اینکه نتیجه اجرای این طرح بر روی دام عشایر استان هنوز مشخص نیست، خاطر نشان کرد: جلسات متعددی با سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل دامپزشکی استان و بانک کشاورزی برای تامین نیازهای اجرایی کردن طرح بیمه اجباری دام نیز برگزار شده تا بیمه اجباری نیز در کنار پلاک کوبی به دقت انجام بگیرد.

اسفندیاری اضافه کرد: جلسات زیادی را هم در این رابطه با عشایر برگزار کرده ایم و تلاش می کنیم تا تمامی دام های مربوط به آنها را بیمه کنیم؛ مشکلات خاصی برای دام عشایر وجود ندارد و با توجه به وضعیت مناسب منابع آبی و علوفه مورد استفاده دام ها، دامداری عشایر در وضعیت تقریبا مناسبی قرار گرفته است.

وی با اشاره به آغاز فصل زمستان، اضافه کرد: سالانه ۱۰ تا پانزده هزار تن خوراک دام در فصل زمستان میان دام های عشایر تقسیم می شود تا مشکلی در تامین نیاز های غذایی دام های آن‌ها با کاهش دمای هوا به وجود نیاید.

مدیر اداره کل امور عشایر استان اصفهان با اشاره به پروژه های در دست اقدام این نهاد برای رونق اشتغال در میان عشایر استان اصفهان، تصریح کرد: اغلب پروژه هایی که در جهت رونق اشتغال عشایر استان صورت می گیرد از نوع آبی-خاکی است و در این پروژه ها آموزش هایی همچون مرمت و بازسازی قنوات، حفر چاه، خط انتقال آب به وسیله لوله و ایستگاه های پمپاژ در اختیار عشایر قرار می گیرد.

اسفندیاری افزود: همواره سعی می کنیم تا با ایجاد تنوع در اشتغال عشایر استان، اقتصاد عشایر را از تک شغلی بودن و تنها دامداری کردن خارج کنیم و فعالیت هایی همچون کشاورزی و صنایع دستی را در میان آنها رواج دهیم و کلاس های آموزشی زیادی نیز با مساعدت معاونت آموزش و ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان برای عشایر در این زمینه برگزار شده است.

وی یادآور شد: از طریق شناسایی ظرفیت های اقتصادی و اشتغالی عشایر، کلاس های آموزشی مناسبی برای توسعه ظرفیت شغلی آنها برگزار می کنیم و کلاس های صنایع دستی، قالی بافی، خیاطی، کشاورزی و نحوه استفاده از سوخت های فسیلی از جمله خدمات آموزشی است که از طریق همکاری با سازمان فنی حرفه ای در اختیار عشایر قرار می گیرد.

کد خبر 398647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.