ایدز (AIDS) از تشخیص تا جدیدترین شیوه‌ درمان

از سال ۱۹۸۸، اول دسامبر معادل ۱۰ آذر به عنوان روز جهانی ایدز در نظر گرفته شده است؛ هدف این کار افزایش آگاهی مردم نسبت به این بیماری و آشنایی با شیوه‌های درمان آن است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روز جهانی ایدز فرصتی را برای مردم سراسر دنیا به وجود می‌آورد تا در برابر بیماری ایدز با هم متحد شوند، یاد افرادی که به خاطر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند زنده نگه دارند و از مبتلایان به آن حمایت کنند. هر سال برای این روز شعار خاصی در نظر گرفته می‌شود و مردم در سراسر دنیا به لباس‌های خود روبان قرمز متصل می‌کنند تا به دیگران یادآوری کنند که برای مبتلایان به ایدز حمایت آن‌ها نیاز است.

ایدز

بیماری ایدز به دلیل ورود ویروس HIV یا نقص ایمنی در بدن انسان به وجود می‌آید که به طور مستقیم به سیستم ایمنی بدن حمله کرده و آن را تضعیف می‌کند؛ بنابراین بدن افراد در برابر ویروس‌ها و دیگر عوامل مهاجم آسیب‌پذیر می‌شود. این ویروس سلول‌های ایمنی موجود در خون و بافت‌هایی مانند استخوان، طحال، کبد و گره‌های لنفاوی را درگیر می‌کند. در نتیجه بدن افراد به راحتی و با ساده‌ترین میکروب یا ویروس به بیماری وخیم و غیر قابل درمان مبتلا می‌شود.

شیوه انتقال ایدز

ویروس ایدز می‌تواند از طریق رابطه جنسی، خون و فرآورده‌های خونی آلوده مانند استفاده از سوزن یا سرنگ مشترک و از طریق مادر باردار آلوده به ویروس، به جنین منتقل شود. نتایج بررسی‌های محققان نشان داده است که ویروس ایدز در یک سرنگ آلوده می‌تواند بیش از یک ماه هم زنده بماند، بنابراین نباید از یک سوزن یا سرنگ بیش از یک بار یا به صورت اشتراکی استفاده کرد. بر خلاف تصور برخی افراد ویروس ایدز به وسیله تماس‌های عادی مانند دست‌دادن، صحبت‌کردن با دیگران یا از طریق عطسه، سرفه یا نیش حشرات منتقل نمی‌شود؛ سرایت این بیماری تنها از طریق خون، ترشحات جنسی و شیر مادر امکان‌پذیر است.

علائم بیماری ایدز

یکی از علائم ابتلا به ویروس ایدز، تب است، زیرا این ویروس به عروق خونی راه پیدا کرده و زمانی که تجمع یابد، سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند. کاهش وزن ناگهانی، خستگی و درد عضلات نیز می‌تواند جزء علائم این بیماری باشد. برخی مبتلایان به ایدز در مراحل اولیه بیماری تهوع، اسهال و استفراغ را تجربه می‌کنند، اما از آنجا که این علائم می‌تواند نشانه بیماری‌های دیگر نیز باشد، اغلب نادیده گرفته می‌شود. علاوه بر این، تعرق شبانه، تغییر شکل ناخن‌ها، اختلالات تمرکزی و تبخال نیز جزء علائم ایدز محسوب می‌شود.

شیوه تشخیص ایدز

تنها راه تشخیص این بیماری انجام آزمایش برای کشف آنتی‌بادی‌های ضدویروس ایدز و یا پروتئین‌هایی است که بدن برای مبارزه با ویروس ایدز تولید می‌کند. اگر این آزمایش نشان دهد خون فرد حاوی آنتی‌بادی ضدویروس ایدز است، ابتلا به بیماری برای اوتشخیص داده می‌شود. چنانچه فردی احتمال دهد که به این ویروس مبتلا شده است، باید هرچه سریع‌تر آزمایش دهد، زیرا تشخیص زود هنگام می‌تواند مانع پیشرفت بیماری شده و حتی به بهبود فرد کمک کند.

شیوه جدید درمان ایدز

با پیشرفت تکنولوژی و علم پزشکی روش‌های نوینی کشف شده است که به درمان و بهبود این بیماری کمک می‌کند. گروهی از پژوهشگران آلمانی موفق شدند آنزیمی تولید کنند که به کمک آن می‌توان سلول‌های آلوده به ایدز را از سلول‌های سالم جدا کرد؛ به نظر می‌رسد این روش گام بزرگی در درمان قطعی بیماری ایدز است. محققان انگلیسی نیز روش جدیدی برای درمان ایدز کشف کرده‌اند که شیوه ضد ویروسی یا anti-retrovial نام دارد؛ با استفاده از این روش گلبول‌های مخفی آلوده به ویروس اچ آی وی شناسایی شده و از بین می‌روند. درمان جدید طی دو مرحله تزریق واکسن برای کشف گلبول‌های آلوده در خون و تجویز داروی "فورینوستات" برای از بین‌بردن گلبول‌های آلوده به ویروس انجام می‌شود.

کد خبر 398585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.