سپسیس (Septicemia) چیست و چه علائمی دارد؟

سپسیس بیماری خطرناکی است که در اثر واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن نسبت به عفونت ایجاد می‌شود و به تدریج سراسر بدن را فرا می‌گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این بیماری به علت واکنش شدید نسبت به عفونت رخ می‌دهد؛ بدن برای مقابله با تهدید، حجم بالایی مواد شیمیایی را به جریان خون می‌فرستد. این امر باعث التهاب شدید می‌شود که با گذشت زمان خونرسانی را کند کرده و به اندام‌ها آسیب می‌رساند. گاهی‌ اوقات افراد، مبتلا به سپسیس شدید یا شوک سپتیک می‌شوند که مرگ آن ‌ها را به همراه دارد. در ادامه با علائم سپسیس، راه‌های تشخیص و درمان بیماری آشنا می‌شویم:

علائم سپسیس

افرادی که از این بیماری رنج می‌برند، به یک عفونت جدی مبتلا هستند. تب و احساس ناخوشی، غش، ضعف یا گیجی از علائم اولیه سپسیس است. در این حالت، ضربان قلب و تنفس سریع‌تر از حد معمول می‌شود. این بیماری در صورت درمان‌ نشدن، به اندام‌های بدن آسیب می‌رساند، تنفس را دشوار کرده، باعث اسهال و حالت تهوع می‌شود و اختلال ذهنی ایجاد می‌کند.

چه کسانی به سپسیس مبتلا می‌شوند؟

این بیماری در بین افراد مسن، مبتلایان به بیماری‌های مزمن مانند دیابت یا سرطان، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف و نوزادان کمتر از سه ماه شایع‌تر است. مبتلایان به سپسیس، باید در بیمارستان بستری شوند و تحت درمان مناسب قرار گیرند.

نحوه ابتلا به سپسیس

این بیماری مسری نیست؛ هنگامی‌که عفونتی در پوست، ریه‌ها یا مجاری ادراری گسترش یافته و باعث واکنش شدید سیستم ایمنی بدن و در نتیجه اختلال در عملکرد سایر اندام‌ها یا دستگاه‌ها شود، بیماری رخ می‌دهد، اما موضوع قابل توجه اینکه اکثر عفونت‌ها به سپسیس منجر نمی‌شود.

 سپسیس و بارداری

بیماری سپسیس ممکن است به ندرت در هنگام بارداری یا مدت کوتاهی پس از آن رخ دهد. عفونت‌ از طریق باکتری‌های رشد یافته در دوران بارداری یا هنگام زایمان، سزارین یا سقط جنین ایجاد می‌شود.

سپسیس ناشی از زخم و سوختگی

افراد از طریق زخم، جراحت یا سوختگی بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند؛ پارگی پوست، راه نفوذ باکتری‌ها به داخل بدن است. سوختگی‌های وسیع نیز می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل کند. در بیشتر مواقع بریدگی یا زخم، باعث ابتلا به سپسیس نمی‌شود. بدن افراد معمولاً با درمان‌های پزشکی می‌تواند خود را ترمیم کند.

شوک سپتیک یا عفونی

شدیدترین مرحله سپسیس، شوک سپتیک است که در آن عملکرد سیستم قلب و گردش خون به‌تدریج مختل شده و فشار خون افت می‌کند. این امر سرعت جریان خون را به تمام اندام‌ها کند و عملکرد آن‌ها را ضعیف می‌کند. در صورت ابتلا به  شوک سپتیک افراد باید دربیمارستان تحت مراقبت‌های شبانه‌روزی قرار گیرند.

 تشخیص سپسیس

برای تشخیص سپسیس، پزشک سوالات زیادی در مورد احساس تب، میزان ضربان قلب، سرعت تنفس و احساس گیجی افراد می‌پرسد و بدن آن‌ها را به دقت بررسی می‌کند. همچنین  پزشک برای بیماران آزمایش خون و ادرار، رادیوگرافی قفسه سینه یا سی‌تی اسکن تجویز می‌کند. در سپسیس نیز مانند سایر بیماری‌ها، تشخیص سریع‌تر باعث درمان بهتر می‌شود.

 درمان  سپسیس

در ابتدای بیماری، درمان تهاجمی سپسیس بهترین راهکار است. در این حالت ممکن است نیاز به بستری‌ شدن در بیمارستان یا به احتمال زیاد در بخش مراقبت های ویژه (ICU) باشد. پزشک برای مقابله با عفونت، آنتی‌بیوتیک‌ تجویز می‌کند. همچنین تزریق وریدی مایعات، دارو و اکسیژن‌درمانی برای جلوگیری از افت فشار خون و قوای جسمی انجام می‌شود. مبتلایان به سپسیس به طور کامل بهبود می‌یابند، اما ممکن است این بیماری دوباره عود کند. امکان ماندگاری اثرات آن تا حدودی به سن افراد، ابتلا به بیماری‌های مزمن دیگر و سرعت درمان بیماری بستگی دارد.

کد خبر 398495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.