۴۱۰ میلیارد تومان برای توسعه و بهبود معابر شهر اصفهان اختصاص یافت

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در سال‌جاری ۴۱۰ میلیارد تومان در اعتبارات عمرانی شهر برای توسعه و بهبود معابر در نظر گرفته شده و معادل این رقم، اعتبار برای بازگشایی گلوگاه‌ها و روان‌سازی ترافیک برای جلوگیری از آلودگی هوا در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فتح الله معین در برنامه رادیویی "صدای شهر" با اشاره به اقدامات مدیریت شهری برای بهبود شاخصه‌های محیط زیست و رفع اصلی‌ترین مخاطرات زیست محیطی شهر، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های اصفهان بر اساس آنچه در سفرنامه‌های تاریخی قید شده، هوای مطبوع این شهر بوده است.

وی با بیان اینکه بیشتر فضای سبز و باغات اصفهان تبدیل به مناطق مسکونی شده و میزان سرانه فضای سبز آن کاهش یافته است، افزود: اصفهان چوب توسعه غیرمناسب و بارگذاری صنعتی زیاد را خورده زیرا صنایع زیادی بر شهر تحمیل شده است.

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در گذشته اصفهان مورد توجه صاحبان صنایع قرار گرفته و صنایع بزرگی مثل فولاد، ذوب‌آهن، سیمان و ... در اطراف آن مستقر و بار آلایندگی آنها بر شهر سرازیر شده است و متأسفانه مسئولان کمی دیر به فکر برنامه‌ریزی برای کنترل افتاده‌اند.

وی با بیان اینکه اقداماتی در جهت جلوگیری از افزایش آلاینده‌ها و کاهش منابع آلاینده در شهر اصفهان مورد توجه قرار گرفته است، گفت: امیدواریم در آینده شاهد کاهش این وضعیت نابسامان و آلاینده‌های محیط زیست در شهر باشیم.

معین اظهار کرد: در فرایند کاهش آلودگی هوا دستگاه های مسئول اقدامات خوبی انجام داده‌اند، از جمله اینکه سازمان حفاظت محیط زیست مصوبه‌ای دارد که از این پس در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر صنعتی راه اندازی نشود و مصارف سوخت این مراکز کنترل شود تا از سوخت گاز استفاده و از مصرف مازوت خودداری شود.

وی با بیان اینکه در گذشته چهار هزار مگاوات برق با استفاده از نفت کوره و مازوت در دو نیروگاه شهر تولید می‌شد که با پیگیری‌های انجام شده سوخت این نیروگاه‌ها به گاز تبدیل شد، گفت: اقدام موثر دیگر برای کاهش آلایندگی هوا در مجموعه دستگاه‌ها، تخصیص آب برای تالاب گاوخونی و منطقه شرق اصفهان بوده تا این منطقه از انتشار گرد و غبار معلق رها شود.

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: اگر دستگاه‌های مسئول حمایت شوند و وظایف آنها مورد مطالبه مراجع قرار گیرد، گام خوبی برای رفع الایندگی در شهر برداشته می شود.

وی خاطرنشان کرد: اقدام مثبت دیگر تعطیلی تعدادی از معادن گچ منطقه شرق اصفهان که آلایندگی زیادی داشتند، توسط اداره کل حفاظت محیط زیست و استانداری اصفهان وسازمان صنعت معدن و تجارت بوده است.

معین با بیان اینکه الزام واحدهای صنعتی بزرگ در داشتن حلقه‌های فضای سبز در اطراف واحدهای تولیدی مورد تاکید قرار گرفته است، تصریح کرد: یکی از اقدامات دیگر مدیریت شهری اصفهان توسعه پارک‌ها و فضای سبز است، به طوری که هر سال پارک جدیدی به تعداد پارک‌های شهر اضافه شده و با این اقدامات یکی از سرانه‌های فضای سبز مناسب کشور را داریم.

آلایندگی خودروهای فرسوده هفت برابر خوردوهای معمولی

وی با اعلام اینکه اقدام دیگر شهرداری و شورای شهر اصفهان توسعه معابر شهری برای جلوگیری از ترافیک و ازدحام است، گفت: در سال‌جاری ۴۱۰ میلیارد تومان در اعتبارات عمرانی شهر برای توسعه و بهبود معابر در نظر گرفته شده و معادل این رقم، اعتبار برای بازگشایی گلوگاه‌ها و روان‌سازی ترافیک جهت جلوگیری از آلودگی هوا در بافت‌های قدیمی شهر در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: بخش سوم اقدامات ایجاد تسهیلات بیشتر برای حمل ونقل عمومی است.

وی با بیان اینکه تاکنون مطالعات زیادی برای تشخیص منابع آلاینده در شهر انجام شده است، اظهار کرد: سال گذشته شهرداری اصفهان با دو دانشگاه اصفهان و صنعتی برای تعیین منابع آلاینده محیط زیست در شهر اصفهان قراردادی را امضا کرد و بر اساس بررسی‌های انجام شده، مشخص شد بیش از ۵۰ درصد منابع آلاینده مربوط به خودروها است.

 معین گفت: خودروهای فرسوده تا هفت برابر خوردوهای معمولی ایجاد آلایندگی می‌کند، از این رو توسعه حمل ونقل عمومی را در دستور کار قرار دادیم.

وی با اشاره به فعالیت خط یک قطار شهری اصفهان، افزود: در تلاش هستیم سرفاصله زمانی قطار شهری خط یک اصفهان را به کمتر از پنج دقیقه برسانیم.

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان یادآور شد: در حال حاضر روزانه ۱۰۰ هزار شهروند سفرهای درون شهری خود را با قطار شهری به عنوان وسیله ای ایمن، ارزان و پاک انجام می دهند و هر دستگاه اتوبوس نیز روزانه ۶۰۰ نفر را در شهر جابجا می‌کند.

کد خبر 398488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.